Ekonomiskais pamatojums

Šī tīmekļa vietne izmanto sīkdatnes. Turpinot lietot tīmekļa vietni, Jūs piekrītiet sīkdatņu izmantošanas noteikumiem. Uzzināt vairāk.

Piekrītu


Salaspils Rail Baltica intermodālā loģistikas centra vietas izvēles aspekti



Prasmīgi realizējot Rail Baltica intermodālā loģistikas centra projektu Salaspilī, tiks nodrošināti ievērojami ieguvumi vietējā un Eiropas līmenī, panākot elastību un pielāgojamību, un nodrošinot stratēģisku savienojamību Baltijas-Eiropas un Eiropas-Krievijas-Ķīnas tirdzniecībai.
Termināls, pielietojot pareizo tehnoloģiju un pakalpojumu kombināciju ar pievienotu divu sliežu platumu infrastruktūru (ko papildina auto ceļu tīkls, lidostas un ostas tuvums), palīdzēs nodrošināt apstākļus pārliecinoša tirgus piedāvājuma veidošanai Eiropas/Ķīnas kravu pārvadātājiem, kas nodrošinātu ieguvumus Latvijas  un Eiropas ekonomikai.

Industriālo zonu potenciāls

Līdz ar projekta Rail Baltica realizēšanu būs iespējams attīstīt jaunas industriālās zonas Salacgrīvas, Limbažu, Salaspils, Inčukalna, Olaines, Iecavas un Bauskas novados. Pasažieru transporta daudzfunkcionālie transporta mezgli taps Rīgas dzelzceļa stacijā un „Starptautiskajā lidostā „Rīga””. Veidojot dzelzceļa Rail Baltica trasi, saglabāta visa esošā dzelzceļa, autoceļu, energo un gāzes sistēma.

Pēc Eiropas standarta platuma dzelzceļa Rail Baltica izbūves Latvijā būs divas dzelzceļa infrastruktūras un vietās, kur jaunā dzelzceļa līnija šķērso esošo dzelzceļa līniju, rodas iespējas tālākai industriālo teritoriju attīstībai. Ir plānota centrālā kravu termināļa izbūve Salaspils novadā, kas sasaistīs divus dzelzceļa platuma sliežu ceļus – 1520 mm un 1435 mm, kā arī tur paredzēts attīstīt plašu noliktavu un ražošanas teritoriju. Tāpat industriālās zonas būs iespējams attīstīt Limbažu novada Skultē, Inčukalna novada Vangažos, Olaines novadā pie Rīgas apvedceļa. Salacgrīvā, Iecavā un Bauskā industriālo teritoriju attīstību radīs automaģistrāles  VIA Baltica tuvums un jau esošā saimnieciskā darbība.

No visām vietām, kas tika novērtētas kā Rail Baltica intermodālā loģistikas centra potenciālās atrašanās vietas, Salaspils izvirzījās kā acīmredzami visizdevīgākā vieta vairāku iemeslu dēļ:

  • Teritorijai ir lielisks savienojums ar elektrificēto Latvijas dzelzceļa tīklu „Rīga – Krustpils”, kurā jau ir divu sliežu ceļu līnija, nodrošinot pietiekamu kapacitāti kravu pārvadājumiem dzelzceļš – dzelzceļš;
  • Salaspils atrodas Rail Baltica galvenās līnijas ceļā, nevis atzarojumā vai nost no galvenā maršruta, nodrošinot maksimālu un efektīvu piekļuvi;
  • Vieta ir starptautiski nozīmīgu tranzīta ceļu krustpunktā, t.i., ar:
    * dzelzceļa līniju «Rīga – Krustpils»
    * jauno dzelzceļa līniju Rail Baltica
    * valsts galvenajiem autoceļiem:  A6 „Rīga–Daugavpils– Krāslava–Baltkrievijas robeža (Patarnieki)”,  A4 „Rīgas apvedceļš (Baltezers–Saulkalne)”, valsts reģionālo autoceļu P5 „Ulbroka–Ogre”, jauno automaģistrāli E22 posma Kranciems – Slāvu aplis (Austrumu ievada Rīgā), kas atrodas tiešā tuvumā;
  • Ir savienojumi ar visiem autoceļu tīkla virzieniem, t.sk., ar valsts galveno autoceļu A4, kas nodrošina labu autotransporta savienojumu ziemeļu-dienvidu virzienā, bet  valsts galvenais autoceļš A6 un nākotnē automaģistrāle E22 nodrošinās labu autotransporta savienojumu Austrumu-Rietumu virzienā;
  • Atrodas 30 minūšu brauciena attālumā no Rīgas centra.


Paredzamā kravu plūsma caur Rail Baltica intermodālo loģistikas centru Salaspilī*

Nākotnes kravu un satiksmes plūsmu prognožu modelis rāda, ka Rail Baltica intermodālais loģistikas centrs Salaspilī līdz 2040. gadam varētu piesaistīt kravas starp 1,4 un 1,8 miljoniem tonnu gadā (atkarībā no ekonomiskās izaugsmes).  Kā bāzes scenārijs pieņemti 1.6 miljoni tonnas kravu 2040. gadā, kas atbilst 5 pilnībā piekrautiem konteinervilcieniem dienā. Paredzamā tirgus daļa ir 1% no valsts kopējā prognozētā 169 miljonu tonnu kravu apjoma (iekļaujot importu un eksportu) 2040. gadā.
2050. gadā kopējais Rail Baltica līnijas pārvadātais kravu apjoms būs virs 20 miljoniem tonnu gadā.

* AECOM izpētes «Rail Baltica intermodālais loģistikas centrs Latvijā – darbības plāna un tehnisko risinājumu izstrāde» dati, 2015

Kravu plūsmu virzieni

Pieteikties uz konsultāciju
Mūsu speciālisti visdrīzākajā laikā ar Jums sazināsies, lai vienotos par tikšanos!