Projekta jaunumi

Šī tīmekļa vietne izmanto sīkdatnes. Turpinot lietot tīmekļa vietni, Jūs piekrītiet sīkdatņu izmantošanas noteikumiem. Uzzināt vairāk.

Piekrītu

Rail Baltica Centrālā mezgla būvniecības laikā attīrīta vide no bīstamā azbesta

19. Janvārī, 2021

Rail Baltica Rīgas Centrālās stacijas būvniecības darbu laikā, veicot inženierkomunikāciju tīklu pārnesi, celtnieki uzgājuši azbesta paliekas. Bīstamais materiāls, ievērojot visus drošības pasākumus, savākts un aizvests pārstrādei uz bīstamo atkritumu poligonu. Šie darbi prasījuši papildus darba nedēļu.

Rail Baltica Rīgas Centrālā mezgla darbu pirmajā posmā notiek inženierkomunikāciju pārnešana, jaunas transformatoru stacijas būvniecība, kā arī sagatavošanās darbi uz peroniem - signalizācijas, kabeļu un pārmiju pārbūve, kā arī dažu pazemes būvju nojaukšana.

Azbests atrasts inženierkomunikācijās, gatavojot vecās bumbu patvertnes nojaukšanu. Lai savāktu azbestu, būvnieki īpašos tērpos vispirms noblīvēja visas durvis un lūkas uz citām telpām, lai ierobežotu azbesta putekļu izplatīšanos demontāžas laikā. Pirms darbu sākšanas caurules, kuras savulaik tika izolētas ar azbestu, samitrināja ar ūdeni, lai izvairītos no azbesta putekļiem. Lai to izdarītu, tika izbūvēts speciāls pagaidu pieslēgums ūdensvadam. Tad caurules tika sagrieztas gabalos un noņemtas no sienas, iepakotas polietilēna maisos un sakrautas nelielās krautnēs bunkurā. Kad viss apjoms demontēts, tas tika aizvests pārstrādei uz bīstamo atkritumu poligonu. Kopumā tika demontēts aptuveni 150 m garš ar azbestu izolēts cauruļvads.  Darbs aizņēma teju nedēļu laika.
Pēc darbu paveikšanas, sakopta bunkura iekšpuse un paņemtas gaisa proves gaisa kvalitātes novērtēšanai, lai konstatētu, vai azbesta piesārņojums pazemes bunkurā ir vai nav. Pagaidām bunkura tunelis ir slēgts, un tiek gaidīti dati no laboratorijas par piesārņojošo vielu mērījumiem. Pēc ziņojuma saņemšanas varēs turpināt darbu.

Jāpiebilst, ka azbests ir dabā sastopams minerāls, kura šķiedras var sadalīt plānos, izturīgos pavedienos. To plaši izmantoja daudzās nozarēs, jo tā šķiedras ir lielisks izolācijas materiāls. Tādēļ tas bieži tika lietots cementa un citu materiālu stiprināšanai, un mūsdienās azbests ir atrodams dažās vecākās ēkās.  Taču azbests ir īpaši bīstama viela un tiek klasificēts kā augstas klases kancerogēns. Azbests ir kaitīgs tikai tad, ja tā šķiedras nokļūst gaisā kā azbesta putekļi. Ja azbestu saturoši izstrādājumi tiek aizskarti, smalkās šķiedras var nonākt elpceļos. Ja šīs šķiedras tiek ieelpotas, tās var izraisīt nopietnas slimības, t.sk., dažādus vēža veidus.

Rail Baltica Centrālā mezgla būvniecībā apjomīgākie būvdarbi sāksies šī gada otrajā ceturksnī, lai līdz 2023. gadam pilnībā noraktu uzbērumu, uzbūvētu dzelzceļa estakādi un dzelzceļa stacijas trešais stāvs, pilnībā pārbūvētu ielas zonas un peronus. Savukārt no 2023. līdz 2025. gadam būvdarbi notiks dzelzceļa sliežu otrā pusē - Stacijas laukuma pusē. 
Rail Baltica Centrālā mezgla būvniecības laikā paredzēta Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas kompleksa pārbūve, dzelzceļa tilta pār Daugavu būvniecība, Eiropas platuma sliežu ceļu izbūve, uzbērumu norakšana un estakādes, kā arī pieguļošās infrastruktūras izveide. 
Būvdarbus veic starptautiskā konkursa uzvarētājs - būvsabiedrība BERERIX, kuru veido Beļģijas lielākais būvniecības uzņēmums BESIX Group, nacionālais būvnieks RERE Būve un Itālijas uzņēmums Rizzani de Eccher, uzraudzību veic būvinženieri no Egis-Deutche Bahn.

Azbesta demontāžas darbi nojaucamajā bumbu patvertē pie Rīgas Centrālās stacijas Foto: EDZL publicitātes foto 9