Šī tīmekļa vietne izmanto sīkdatnes. Turpinot lietot tīmekļa vietni, Jūs piekrītiet sīkdatņu izmantošanas noteikumiem. Uzzināt vairāk.

Piekrītu

Iepazīstina ar projekta gaitu un šī gada iepirkumiem Rail Baltica īstenošanai Latvijā

14. Aprīlī, 2022

Latvijā Rail Baltica īstenošanas progress ir būtisks – celtniecībā ir abas starptautiskās stacijas, pakāpeniski un veiksmīgi virzāmies, lai darbi sāktos arī ārpus Rīgas gan būvējot trasi, gan infrastruktūras objektus. Prioritārs ir virziens uz dienvidiem no Rīgas uz Lietuvu, 13. aprīlī, piedaloties vebinārā par Rail Baltica 2022. gada iepirkumiem, uzsvēra Eiropas Dzelzceļa līnijas valdes priekšsēdētājs Kaspars Vingris.

Šogad plānotie iepirkumi Rail Baltica projekta īstenošanai Latvijā sekmēs būvdarbu uzsākšanu ārpus galvaspilsētas jau nākamgad, kā arī aptver tālāku nākotni, domājot par izveidotās infrastruktūras pārvaldību pēc tam, kad būs uzbūvēta Rail Baltica.

Lielākie konkursi: Rail Baltica pamattrases izbūvei

Iepazīstinājis ar Rail Baltica projekta progresu Latvijā, K. Vingris informēja par aktuālajiem iepirkumiem: „Šogad projekta īstenotājs Latvijā organizē divus ļoti apjomīgus, mūsu valsts mērogā nebijuša apjoma, starptautiskus konkursus.” Līdz šā gada beigām jāizvēlas komersants, kurš veiks Rail Baltica pamattrases Latvijā ārpus Rīgas robežām būvdarbus. Vienlaikus ar šo konkursu notiek arī iepirkums Rail Baltica pamattrases izbūves būvuzraudzības pakalpojumiem. Abos konkursos jau noslēdzies pirmais posms. K. Vingris atzina: „Saņemti starptautiski nozīmīgu un pieredzējušu nozares pārstāvju pieteikumi. Uzņēmēju aktivitāte šajos konkursos vērtējama kā pietiekoši liela, ņemot vērā augstās, projekta mērogam atbilstošās prasības pretendentiem.” Atbilstošie konkursanti tiks aicināti piedalīties konkursa otrajā kārtā, iesniedzot finanšu un tehnisko piedāvājumu.

Reģionālās mobilitātes sekmēšanai

Turpinās sarunu procedūra, lai izvēlētos komersantu, kas nodrošinās Rail Baltica 17 Latvijas reģionālo mobilitātes punktu projektēšanu un veiks autoruzraudzību, t.sk., veicot visus projektēšanai nepieciešamos priekšdarbus. „Šādu punktu izveide sekmēs arī reģionālo mobilitāti gan Latvijā, gan arī pāri robežām,” norādīja K. Vingris, sakot, ka reģionālie mobilitātes punkti jeb multimodālās vietas būs kā centrs, kas sekmēs apkārtnes attīstību, jo tajos satiksies dažādi transporta veidi – valsts un pašvaldību autobusi, privātās automašīnas un elektrotransports, skrejriteņi, velosipēdi un visi citi mikromobilitātes rīki, un būs pieejami dažādi pakalpojumi.

Attīstības projekti infrastruktūras optimālai izmantošanai

Vienlaikus ar Rail Baltica dzelzceļa trases izveidi Latvijā tiek domāts arī par to, kā šo infrastruktūru optimāli izmantot nākotnē, veidojot dažādus attīstības projektus. Šim mērķim ir izsludināti un tiek plānoti vairāki iepirkumi. Pavisam drīz sabiedrība uzzinās, kurš komersants veiks Salaspils TEN-T intermodālā kravu termināļa būvprojekta izstrādi un autoruzraudzību. Salaspils TEN-T intermodālā kravu termināļa teritorijā, kas sasaistīta ar 1520 mm dzelzceļu un Rail Baltica pamatlīniju - Eiropas standarta sliežu ceļu platumu 1435 mm, tiks nodrošināta kravu pieņemšana, nosūtīšana, kā arī to apstrāde. Galvenie pakalpojumi, ko nodrošinās šajā teritorijā – kravas operācijas ar konteineriem, autotransporta pārvadājumi pa dzelzceļu, noliktavas un atvērtā tipa glabāšanas laukumi.

Jau zināms, ka Rail Baltica infrastruktūras apkopes punktu Skultē un Iecavā būvprojektu izstrādi un autoruzraudzību veiks Latvijas un Itālijas uzņēmumu apvienība, kurā apvienojies Latvijas projektēšanas uzņēmums SIA BRD projekts un Itālijā dibināts inženieru uzņēmums Srl Sintagma. „Ņemot vērā, ka Rail Baltica pamattrases būvdarbi primāri notiks virzienā uz Lietuvu, apkopes punkts Iecavā būs īpaši nozīmīgs, jo sniegs savu artavu vēl pirms tā tiešās darbības, t.i., būvdarbu laikā ļaus nodrošināt būvmateriālu, iekārtu un būvtehnikas uzglabāšanu un nepieciešamos sagatavošanas un apstrādes darbus,” paskaidroja K. Vingris.

Jaunmārupē, netālu no lidostas „Rīga”, plānotais ritošā sastāva depo būs kritiski nepieciešams dzelzceļa pakalpojumu uzsākšanai. Tāpēc jau šī gada 2. vai 3. ceturksnī plānots izsludināt atklātu konkursu šī depo dizaina izstrādei visam projektēšanas posmu apjomam, sākot no koncepcijas.

Šogad otrajā ceturksnī plānots izsludināt arī konkursu, lai noskaidrotu Rail Baltica reģionālo mobilitātes punktu, infrastruktūras apkopes punktu Skultē un Iecavā un intermodālā kravu termināļa Salaspilī būvuzraudzības pakalpojuma veicēju.

Izpēte par infrastruktūras pārvaldību un lietošanu

Plānojot Rail Baltica infrastruktūras lietošanu pēc tās nodošanas ekspluatācijā, notiek tās pārvaldības priekšizpēte un izvērtējumi. Piemēram, šogad otrajā ceturksnī plānots izsludināt vairākus šādus iepirkumus: par Rail Baltica operāciju vadības centra Latvijā priekšizpēti, izpēti par Rail Baltica pārrobežu pasažieru pārvadājumu pakalpojuma modeli un tā saistību ar sabiedriskā transporta pakalpojumu Latvijā, kā arī priekšizpēti par optimālo modeli ritošā sastāva nodrošināšanai pārvadājumiem pa Eiropas sliežu platuma dzelzceļu.

Nekustamo īpašumu atsavināšanai Latvijā

K. Vingris iepazīstināšanu ar aktuālajiem iepirkumiem noslēdza ar informāciju par nule kā noslēgušos konkursu par mērniecības un zemes ierīcības pakalpojumiem, kurā saņemti deviņu uzņēmumu pieteikumi. „Atsavinot īpašumus Rail Baltica izbūves vajadzībām, mūsu rīcībā nonāk nekustamā īpašuma aktīvi. Tādēļ šī gada beigās plānojam izsludināt konkursu, kurā izvēlēsimies šādu nekustamo īpašumu apsaimniekošanas pakalpojuma sniedzēju,” informēja K. Vingris. Viņš izteica cerību, ka projekta nākotnes partneri būs aktīvi arī turpmāk un plašā lokā piedalīsies izsludinātajos konkursos.

K. Vingra prezentāciju (angļu val.) seminārā varat apskatīt šeit 

Vebināra video ieraksts skatāms šeit

Rail Baltica globālā projekta loma un prioritāte pašreizējā ģeopolitiskajā situācijā turpina pieaugt. Lai informētu esošos un potenciālos piegādātājus, un citus projekta partnerus par Rail Baltica projekta gaitu, iepirkumu plāniem 2022. gadam, kā arī sniegtu atbildes uz jautājumiem par publiskajiem iepirkumiem un līgumu slēgšanu, 13. aprīlī projekta oficiālajā mājaslapā www.railbaltica.org notika tiešsaistes seminārs.

Seminārā eksperti no Rail Baltica ieviesējorganizācijām – Rail Baltica kopuzņēmuma RB Rail AS, kā arī nacionālajiem projekta ieviesējiem Rail Baltic Estonia, Eiropas Dzelzceļa līnijas un LTGI Infra stāstīja par Rail Baltica projekta prioritātēm 2022. gadā, iepazīstināja ar iepirkumu plānu šim gadam un stratēģiski nozīmīgākajiem iepirkumiem, kā arī laika plānu. Tāpat arī interesenti varēja uzzināt par plānoto organizēto iepirkumu procesu, pieeju un prasībām. Tiešsaistes semināra ievadā Ziemeļjūras-Baltijas TEN-T koridora koordinatore Katrīna Trautmane pauda ES nostāju par Rail Baltica globālo projektu un projekta piegādātājiem.