Itālijas parlamenta delegācija iepazīstas ar Rail Baltica projekta gaitu
Itālijas parlamenta deputātu delegācija aprīļa sākumā viesojās Latvijā un iepazinās ar Rail Baltica projektu. Politiķus uzņēma Rail Baltica kopuzņēmuma RB Rail AS izpilddirektors un valdes priekšsēdētājs Agnis Driksna un Rail Baltica projekta ieviesēja Latvijā – uzņēmuma Eiropas Dzelzceļa līnijas valdes loceklis Artūrs Caune.
Delegācijas sastāvā bija Itālijas parlamenta priekšsēdētāja – senatore Izabella Rauti (Isabella Rauti), kā arī Roberto Bagnasko (Roberto Bagnasco), Alekss Mauro M. Marino (Alex Mauro M. Marino), Federiko Molikone (Federico Mollicone) un Frančesko Verduči (Francesco Verducci). Delegāciju pavadīja Itālijas vēstnieks Latvijā Alesandro Monti (Alessandro Monti).
Rail Baltica organizācijas apmeklējums bija daļa no Baltijas un Itālijas starpparlamentu draudzības grupas vizītes Latvijā. To iniciēja senatore I. Rauti, kura Latvijā viesojās jau 2018. gadā, kad Rail Baltica projekts bija sākuma stadijā, un viņu interesēja, kā kopš tā laika attīstījies ātrgaitas dzelzceļa infrastruktūras megaprojekts. Senatore atzīmēja ievērojamo progresu, kas panākts Rail Baltica projektā kopš viņas pēdējās vizītes, un pateicās Rail Baltica īstenotājiem par plašo sadarbību ar Itālijas partneriem.
Rail Baltica ir patiesi Eiropas līmeņa projekts, tā īstenošanā piedalās vairāk nekā 200 Baltijas un 50 starptautiskie partneri un uzņēmēji no vairāk nekā 30 valstīm. Rail Baltica projekta īstenotājam – uzņēmuma Eiropas Dzelzceļa līnijas izveidojusies konstruktīva sadarbība ar vairākiem Itālijas kapitāla uzņēmumiem, norādīja uzņēmuma valdes loceklis Artūrs Caune. Piemēram, Rail Baltica Centrālo mezglu būvē pilnsabiedrība BERERIX, kurā apvienojušies Beļģijas būvniecības milzis BESIX Group, nacionālais būvnieks RERE Būve un Itālijas būvnieks Rizzani de Eccher. Rail Baltica Rīgas Centrālās stacijas un infrastruktūras arhitektūras risinājumus izstrādā itāļu uzņēmums Crew kopā ar Latvijas Arhis Arhitekti, būvkonstrukciju risinājumus šajā projekta posmā līdztekus citiem uzņēmumiem nodrošina arī itāļu DEAL. Savukārt pērn decembrī pēc izsludinātā slēgtā konkursa otrās kārtas piedāvājumu izvērtēšanas par Rail Baltica infrastruktūras apkopes punktu Skultē un Iecavā projektētāju tika atzīta Latvijas un Itālijas uzņēmumu apvienība, kurā strādā Latvijas projektēšanas uzņēmums SIA BRD projekts un Itālijā dibināts inženieru uzņēmums Srl Sintagma. Sintagma ir arī piedalījies Rail Baltica stacijas un infrastruktūras lidostā “Rīga” projektēšanā, un pašlaik šī objekta būvniecība notiek, pamatojoties uz atklātā starptautiskā konkursa uzvarētāja – trīs valstu uzņēmumu apvienības PROSIV (Sintagma (Itālija), Prodex (Slovākija) un Vektors T (Latvija)) – projektu. Pašlaik notiekošajos starptautiskajos konkursos par Salaspils TEN-T intermodālā kravu termināļa būvprojekta izstrādi un par Rail Baltica pamattrases būvniecību un būvuzraudzību arī ir pieteikušies Itālijas uzņēmumi.
A. Driksna iepazīstināja ar projekta īstenošanas gaitu un skaidroja, ka ar Itālijas uzņēmumiem šobrīd noslēgti vairāk nekā desmit ļoti nozīmīgi līgumi, kuru pakalpojumu kopējā vērtība pārsniedz 500 miljonus eiro. Sadarbība Rail Baltica projektā notiek ar Italferr, kas ir nozīmīgs partneris vilcienu vadības un signalizācijas inženierijas un darbu uzraudzības līgumā, ar Rizanni de Eccher, kas piedalās Rail Baltica Centrālā mezgla Rīgā projektēšanas un būvniecības projektā, ar 3TI Progetti Italia, kas izstrādāja Rail Baltica arhitektūras, ainavu veidošanas un vizuālās identitātes vadlīnijas, kā arī sniedz detalizētu tehniskā projekta pārskatu un dizaina ekspertīzes pakalpojumu, ar uzņēmumiem Sintagma, Rina u.c.
Vizītes laikā abas puses uzsvēra Rail Baltica nozīmīgumu Eiropas Savienībai un tās ekonomiskajai attīstībai, civilās un militārās mobilitātes uzlabošanā. Ņemot vērā projekta nozīmību, puses bija vienisprātis, ka Rail Baltica ir nepieciešams pabeigt iespējami ātri.