Šī tīmekļa vietne izmanto sīkdatnes. Turpinot lietot tīmekļa vietni, Jūs piekrītiet sīkdatņu izmantošanas noteikumiem. Uzzināt vairāk.

Piekrītu

Kā nākotnē izskatīsies Rail Baltica Rīgas Centrālā dzelzceļa stacija?

3. Maijā, 2023

Rīgas centrā aizvien vairāk redzami Rail Baltica būvniecības darbi – Rīgas Starptautiskās autoostas teritorijā konkrētākas aprises iegūst dzelzceļa estakāde, pie pilsētas kanāla pilnībā izbūvētas Rail Baltica dzelzceļa tilta pār kanālu atbalsta sienas, Gogoļa ielā demontēta esošā dzelzceļa pārvada dienvidu daļa un turpinās pāļu urbšanas darbi jaunajam pārvadam. Savukārt vienā no projekta plašākajām un sarežģītākajām daļām, Centrālās stacijas zonā, jau redzams, kur tieši nākotnē atradīsies stacijas augstākais stāvs ar uzgaidāmajām telpām.

Raksts publicēts, sadarbojoties ar portālu Delfi.

  • Kalpos 100 gadus

Pat ņemot vērā ievērojamās slodzes, ko var radīt kustība pa dzelzceļu, Rail Baltica Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas dzelzsbetona konstrukciju un ēkas pamata risinājumu noturības specifikācija paredz, ka to dzīvescikls nodrošinās ēkas kalpošanu vismaz gadsimta garumā. Stacijas projektēšanas posmā īpaši piedomāts par ilgtspējīgiem risinājumiem, tostarp, piemēram, efektīva siltumizolācija, lai samazinātu apkures izdevumus un ietekmi uz vidi, un citas energoefektīvas tehnoloģijas. Rūpīgi izvēlēti arī būvmateriāli, priekšroku dodot būvniecības nozarē augsti novērtēto būvmateriālu ražotāju produktiem. Piemēram, par metāla konstrukciju piegādi noslēgta sadarbība ar pasaulē lielāko ražotāju, bet betonēšanas darbiem izvēlēta īpaša pret atmosfēras iedarbību izturīga betona klase. Lielākoties projekta vajadzībām tiek pasūtīti vietējie materiāli ar mazāku piegādes attālumu.

Tāpat, respektējot papildinājumus un projektēšanas vadlīnijās ieviestās izmaiņas, būvnieka Bererix darbu apjoms papildināts ar sprādziendrošu konstrukciju un barjeru projektēšanas un izbūves darbiem, lai stacija izturētu terorisma radītos draudus. Pie drošības un risku mazināšanas aspektiem jāatzīmē, ka tāpat arī ēkas ventilācijas sistēmas tiks aprīkotas ar bīstamu ķīmisku, bioloģisku vielu detektoriem un filtriem.

“Rīgas Centrālā stacija esošo veidolu ieguva pirms 60 gadiem, tam laikam atbilstoša un moderna, bet tagad rīdzinieki un pilsētas viesi iegūs pilnīgi cita līmeņa infrastruktūru un pakalpojuma kvalitāti, savienojamību ar citiem transporta veidiem un vides pieejamību. Rail Baltica Rīgas Centrālā stacija taps par apmeklētāju ziņā lielāko pasažieru apkalpes vietu Baltijā – ar iespēju aizbraukt uz jebkuru Latvijā un jebkuru Eiropā izvēlētu galamērķi,” prognozē Eiropas Dzelzceļa līnijas valdes priekšsēdētājs Kaspars Vingris.

  • Izmantotās tehnoloģijas un aktuālie darbi

Kā projektēšanas, tā būvniecības darbi Rail Baltica Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas zonā notiek, integrējot un izmantojot būvniecības nozarē augstu vērtētas tehnoloģijas un testus. Pirms kāda laika Kanādā inženieri veikuši vēja tuneļa un komforta testus Rīgas Centrālās stacijas un apkārtnes kvartālu maketā pat 24 dažādos vēja virzienos, lai novērtētu, cik izturīgas būs stacijas konstrukcijas, un cik komfortabli jutīsies cilvēki uz peroniem. Tāpat, uzsākot būvniecības darbus, veikta UXO jeb nesprāgušās munīcijas (arī militārā mantojuma) pārbaudes projekta zonā, tostarp Daugavas gultnē, lai novērtētu, vai nav palikušas karadarbības rezultātā nesprāgušās munīcijas.

Rail Baltica Rīgas Centrālā mezgla topošajai infrastruktūrai un stacijas ēkai tapis digitālais dvīnis – ikdienā projekts tā pilnā apjomā tiek koordinēts ar BIM (būves informācijas modelēšanas) tehnoloģiju starpniecību, kur virtuālā vidē dažādos līmeņos redzams, kas notiek un tuvākajā laikā notiks būvlaukumā. Rail Baltica projekts ir pirmais Latvijā, kas tik plašā mērā un detalizācijā izmanto BIM, tas ir viens no aspektiem, kā ceļam mūsu būvniecības nozares uzņēmumu prasmes, produktivitāti un konkurētspēju gan vietējā, gan starptautiskajā mērogā.

Jāatzīmē, ka līdz šim Latvijā būvniecības vajadzībām nav bijis nepieciešams veikt specializētus aprēķinus un simulācijas attiecībā uz ugunsgrēka un sprādziendrošības radīto slodžu modelēšanu. Tāpat viens no konstruktīvajiem risinājumiem, kas, visticamāk, pirmo reizi Latvijā tiks pielietots, ir vilciena pārvada izbūve iekšpus ēkas konstrukcijām, kā tas būs šajā stacijā.

“Šobrīd virzāmies uz priekšu paredzētajā tempā, kā rezultātā Rail Baltica Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas zonā virszemē aizvien vairāk redzamas dažādas konstrukcijas. Kā divi redzamākie līdzšinējā darba rezultāti šajā darbu zonā jāmin Rail Baltica dzelzceļa pārvada pamata kolonnu izbūve, kur ir izbūvētas 44 no kopskaitā multimodālā transporta mezgla zonā 50 plānotajām kolonnām, tāpat no Gogoļa ielas puses iedzīvotājiem redzamas arī lifta un kāpņu telpu šahtas. Tās šobrīd tiecas līdz pat stacijas ēkas augstākajā stāvā paredzētās uzgaidāmās zāles grīdas līmenim. Centrālās stacijas zonā paralēli norit daudz un dažādi nozīmīgi procesi, tostarp top ārējās sienas, kas savienos staciju ar multimodālo transporta mezglu, un nupat kā esam sākuši arī vēl vienu nozīmīgu posmu – pirmo dzelzceļa pārvada testa siju montāžu, kuras kopā stacijas dienvidu pusē būs teju 500. Virzāmies uz priekšu, respektējot pamatuzdevumu – īstenot projektu ilgtspējīgi un kvalitatīvi,” norāda Bererix iesaistīto pušu attiecību vadītājs Andis Linde.

  • Jaunās stacijas spilgtākās iezīmes: pieejamība, ērtības, funkcionalitāte

Jaunajā Rail Baltica Rīgas Centrālajā dzelzceļa stacijā un tās apkārtnē tiks nodrošināta vides pieejamība visām sabiedrības grupām un dažādas ērtības Rīgas iedzīvotājiem un pilsētas viesiem:

* 21 eskalators, 12 lifti un 25 jaunas kāpnes nokļūšanai uz platformām;
* 8 platformas, 14 sliežu ceļi, paaugstinātas platformas ērtai iekāpšanai;
* uzgaidāmās telpas aptuveni 6000–6500 m2 platībā (ar biļešu kasēm, informācijas tablo, dažādiem pakalpojumiem);
* iekļūšana stacijā no visām tās pusēm;
* taktilais tīklojums visā projekta zonā no Lāčplēša līdz Jelgavas ielai un stacijas ēkā (taktilās vadlīnijas no sabiedriskā transporta pieturvietām līdz pat vilcienu platformām);
* intuitīvi un pārdomāti cilvēku plūsmas organizēšanas risinājumi stacijas ēkā;
* jauna kiss&ride iela drošai pasažieru atvešanai un sagaidīšanai;
* ērti gājēju un velo savienojumi ar Rīgas Starptautisko autoostu un citiem transporta mezgliem;
* bagāžas apstrādes un reģistrēšanas lidojumiem funkcionalitāte vilcieniem, kas brauks uz Baltijas lidostām (Rīga, Tallina, Kauņa, Viļņa);
* mikromobilitātes iespējas – jauns plašs veloceļš, iespējas atstāt savu velosipēdu, izīrēt skrejriteni utt.

  • Sabiedriskā transporta savienojums – multimodālā transporta zona

Stacijas kompleksā tiks ieplānots arī multimodāls transporta mezgls. Tas nozīmē, ka Elizabetes iela tiks savienota ar Timoteja ielu, zem noraktā uzbēruma pilsētas un sabiedriskā transporta plānotāji ir iecerējuši vērienīgu transporta mezglu starppilsētu un pilsētas transportam.

Multimodālā transporta mezgla būvlaukums pārsniedz 1 ha platību. Rail Baltica Rīgas Centrālā mezgla būvnieka Bererix darbu apjomā ietilpst brīvtelpas projektēšana, kas nākotnē tiks izmantota šim nolūkam. Jau tuvā nākotnē tiks veikti nesošo konstrukciju – pārsegumu, kolonnu, ietves un ceļa seguma – izbūves darbi. Tālāk izbūvētā zona tiks nodota atbildīgajām pusēm, lai piemērotu šo telpu dažādiem sabiedriskā transporta līdzekļiem un funkcijām.

Rail Baltica Rīgas Centrālā mezgla būvniecību veic pilnsabiedrībā Bererix – Beļģijas būvniecības milzis BESIX Group, nacionālais būvnieks RERE Būve un Itālijas būvnieks Rizzani de Eccher, vienlaikus kopumā darbos iesaistīti bijuši vairāk nekā 200 uzņēmēji, gan ārvalstu speciālisti, gan liela daļa Latvijas būvniecības sektora kolēģi. Darbi notiek ciešā sadarbībā ar pasūtītāju – Rail Baltica nacionālo ieviesēju Eiropas Dzelzceļa līnijas, būvniecību finansē valsts un Eiropas Savienība.

Fotogalerijā Rail Baltica Centrālā mezgla vizualizācijas, kā arī kadri no būvdarbiem. Foto: EDZL publicitātes foto 16