Šī tīmekļa vietne izmanto sīkdatnes. Turpinot lietot tīmekļa vietni, Jūs piekrītiet sīkdatņu izmantošanas noteikumiem. Uzzināt vairāk.

Piekrītu

Rail Baltica ievieš jaunas sadarbības formas un inovācijas

5. Decembrī, 2018

Par to, kā jaunbūvējamā dzelzceļa projekta Rail Baltica ietvaros tiek ieviestas jaunas sadarbības formas un inovācijas, konferencē „Izaicinājumi industriālajā būvniecībā - piemēri Baltijā” iepazīstināja Rail Baltica projekta ieviesējs Latvijā SIA Eiropas Dzelzceļa līnijas.

Konference „Izaicinājumi industriālajā būvniecībā - piemēri Baltijā”, kas norisinājās 4. decembrī Rīgā, Jaunajā Teikā,  un kuru organizēja biedrība Building Design and Construction Council, pulcēja būvniecības jomas speciālistus, pašvaldību un valsts institūciju pārstāvjus un augstskolu studentus.
Eiropas Dzelzceļa līnijas Attīstības un komunikāciju departamenta direktors Agnis Driksna par pasākumu saka: „Mērķis bija dalīties ar Eiropas Dzelzceļa līnijas - kā pasūtītāja, pieredzi Rail Baltica projekta īstenošanā un iezīmēt nākotnes perspektīvu.” Viņš uzstājoties atzina, ka standarta gadījumos ES finansēto projektu (kāds ir arī jaubūvējamā dzelzceļa Rail Baltica projekts) dzīves ciklam: plānošanai, projektēšanai un būvniecībai, ir jāiekļaujas vienā finanšu plānošanas periodā (septiņos gados).  „Tieši šis laika cikls ir viens no pasūtītāja izaicinājumiem, kas nereti rada laika un finansējuma riskus. Īstenojot Rail Baltica projektu, ir iespējama labāka prakse, jo Rail Baltica tiek īstenots vairākos finanšu plānošanas periodos, līdz ar to, esošajā finanšu plānošanas periodā jāpaveic plānošanas un projektēšanas darbi, lai, sākoties nākamajam periodam, Rail Baltica galvenais uzdevums būtu būvniecība,” teica viņš.

Kā piemērs jaunam skatījumam uz sarežģītiem projektiem tika minēts Rail Baltica starptautiskās dzelzceļa stacijas Rīgā, tilta un uzbēruma kompleksās apbūves projektēšanas un būvniecības konkurss, kurā tika izmantota Latvijā jauna, inovatīva pieeja: pusotra gada laikā tika sagatavota pilnvērtīga darba platforma, izdarot daļu no darbiem, kas būtu bijis jāveic konkursantiem. Platformā ietilpa: izstrādātā būvniecības iecere, tika saņemtas 3 būvatļaujas un no 15 institūcijām saņemtie tehniskie nosacījumi jau tika iestrādāti darba uzdevumā. Iepriekš izstrādāta skaidra arhitektoniskā vīzija, projektētājiem un būvniekam vairs nebija jārada jauns vizuālais tēls. Tāpat arī Eiropas Dzelzceļa līnijas novērsa pretrunas, lai nebūtu nesaskaņas starp dažādiem tehniskiem noteikumiem, ko izdod sadarbības partneri – Latvijas Dzelzceļš, Rīgas Domes institūcijas, Rīgas satiksme, Kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcija u.c. Sagatavotā platforma tika izsniegta konkursantiem uz 1000 lpp., izslēdzot nepieciešamību veikt darbu no 0  punkta.

Kaspars Vingris, Eiropas Dzelzceļa līnijas Projektu ieviešanas departamenta direktors, būvniecības nozares pārstāvjus iepazīstināja ar aktuālo informāciju lielākajos Rail Baltica projektos - lidostā „Rīga” un starptautiskajā dzelzceļa stacijā Rīgā. Lidostas „Rīga” projekta ietvaros pašlaik pilnsabiedrība „PROSIV”(Itālija, Slovākija, Latvija) veic projektēšanas darbus, un ir  sagatavojusi arhitektoniskā risinājuma variantus Rail Baltica stacijai lidostā „Rīga”, kā arī būvniecības ieceres dokumentāciju būvatļauju saņemšanai, lai 2019. gadā varētu uzsākt celtniecības darbus, bet 2022. gadā pabeigtu 1. kārtas būvniecību. Savukārt Centrālās stacijas Rīgā Rail Baltica projekta ietvaros nule kā iesniegti finanšu un tehniskie piedāvājumi, kuri tiks izvērtēti līdz 2019. gada sākumam, lai ar uzvarētāju 1.ceturksnī noslēgtu līgumu un sāktos projektēšana, un 2020. gadā – būvniecība, lai 2022. gadā tiktu pabeigta projekta 1.kārta. Līdztekus šiem darbiem abos projektos norisinās īpašumu atsavināšanas process.

Rail Baltica projekta īstenotājs, realizējot šos sarežģītos projektus, redz arī izacinājumus, tikšanās laikā atzina K. Vingris. Tehnisks izaicinājums būs jauna tilta pār Daugavu izveide, no organizatoriskā viedokļa izaicinājums būs nodrošināt būvniecības darbu tā, lai  nepārtrauktu dzelzceļa un stacijas darbību, kā arī minimāli ietekmētu pilsētas transporta funkcionalitāti, bet pašmāju kompetenču un pieredzes trūkumu dzelzceļa estakāžu izbūvē un divu dzelzceļa sistēmu savietojamībā kompensēs apvienībās iekļāvušies starptautiskie dzelzceļa būvniecības projektu eksperti. Tika uzteikta vietējo būvniecības kompetenču apvienošana ar starptautisku pieredzi, veidojot apvienības un tādējādi Latvijas būvniecības tirgū ienesot jaunu būvspēju.
 „Augstākminēto izaicinājumu, t.sk. augstu risku, paredzēšana un nodrošināšanās pret tiem, ir mūsu – pasūtītāja – uzdevums, kas ir arī jāskata kopsakarībā ar ieguvumiem un sabalansējot ar projekta mērķi,” konferencē atzina K. Vingris.

Konferenci „Izaicinājumi industriālajā būvniecībā - piemēri Baltijā” organizēja biedrība Building Design and Construction Council (BDCC). Biedrība ir  dibināta 2014.gada augustā, un tās mērķis ir Latvijas būvniecības nozares ilgtspējīgas un produktīvas attīstības veicināšana, tai skaitā, organizējot viedokļu apmaiņu, diskusijas un izglītojošu seminārus.

 

Konference „Izaicinājumi industriālajā būvniecībā - piemēri Baltijā”. Biedrības Building Design and Construction Council preses foto. 5