Šī tīmekļa vietne izmanto sīkdatnes. Turpinot lietot tīmekļa vietni, Jūs piekrītiet sīkdatņu izmantošanas noteikumiem. Uzzināt vairāk.

Piekrītu

Rail Baltica projekta koordinatore Līva Vijupe saņem atzinību „Sieviete- arhitektūras veicinātāja”

13. Jūlijā, 2023

Eiropas Dzelzceļa līnijas Rail Baltica stacijas un saistītās infrastruktūras lidostā “Rīga” projekta koordinatore Līva Vijupe saņēmusi atzinību par ieguldījumu nozarē „Sieviete- arhitektūras veicinātāja” šī gada forumā-konkursā „Sieviete arhitektūrā, būvniecībā, dizainā 2022”. Tādējādi atzinīgi novērtēts Līvas Vijupes arhitektes radošums un devums Baltijā lielākā infrastruktūras projekta Rail Baltica būvniecībā. Viņai ir būtiska loma, lai Rail Baltica lidostas projekts ritētu raiti, saskaņoti un kvalitatīvi, atzīst kolēģi, kas novērtē viņas kompetenci, radošumu, darba spējas un precizitāti.

„Esam gandarīti, ka Rail Baltica projekts mudina pašmāju speciālistus, kas ieguvuši labu pieredzi ārvalstīs, pievienoties šim projektam. Līva ir nosvērta un pārliecinoša darītāja, un tieši Rail Baltica rosināta, ir atgriezusies strādāt Latvijā,” stāsta Kaspars Vingris, Eiropas Dzelzceļa līnijas valdes priekšsēdētājs.

Forums un konkurss norisinās jau septīto gadu, un to organizē biedrība „Building Design and Construction Council” (BDCC). Konkurss norisinās, lai popularizētu un izceltu sabiedriski aktīvas Latvijas sievietes – savas jomas izcilas profesionāles, kuras sniegušas īpašu ieguldījumu arhitektūras, dizaina un būvniecības procesos savā valstī vai ārpus tās un piedalījušās pilsētu, ēku vai dizaina tapšanas procesu realizēšanā, veicināšanā vai pasūtīšanā, un lai sabiedrībai sniegtu emocionālu vēstījumu par sieviešu lomu ekonomiski un estētiski nozīmīgu procesu virzībā. Konkursam varēja pieteikt savas jomas profesionāles – sievietes – līderes sešās nominācijās.

Ar ārvalstu pieredzi atgriežas Latvijā

Dzelzceļa būvniecība Līvai ir tuva jau vairāk nekā 10 gadu. 2010. gadā absolvējusi Rīgas Tehniskās universitātes Arhitektūras un pilsētplānošanas fakultāti, iegūstot arhitekta-pilsētplānotāja izglītību. Studiju laikā semestri apmaiņas programmas ietvaros mācījusies La Sapienza universitātē Romā (Itālija), kā arī studiju praksē strādājusi vienā no lielākajiem arhitektūras birojiem Parīzē (Francija). Pabeidzot studijas, kā arhitekte turpināja darbu Francijas Nacionālā dzelzceļa uzņēmuma (SNCF) grupas uzņēmumā AREP, kas galvenokārt specializējies dzelzceļa, metro staciju projektēšanā Francijā un citur pasaulē.

Līvas Vijupes darba vieta vairāku gadu garumā – Francijas Nacionālā dzelzceļa uzņēmuma (SNCF) grupas uzņēmumā AREP, kad viņas darba lokā bija vairāki ar dzelzceļu saistīti projekti.

Minot nozīmīgākos un interesantākos projektus, Līva atminas darbu pie Le Grand Paris Express metro projekta Parīzē, kas šobrīd ir aktīvā būvdarbu fāzē, Parīzes piepilsētas vilcienu stacijas d’Ivry sur Seine renovācjas projekta, kas nu jau ir pabeigts, kā arī daudziem citiem projektiem, kā, piemēram, metro projektu Džidā (Sauda Arābijā), pilsētplānošanas projektus Krievijā un Ķīnā. Gandrīz desmit gadu laikā Francijā uzkrātā pieredze tagad tiek likta lietā, koordinējot vienu no sarežģītākajiem Rail Baltica projekta posmiem Latvijā – stacijas un infrastruktūras izbūvi lidostā „Rīga”.

Pie lidostas "Rīga" top moderns un daudzfunkcionāls pasažieru apkalpošanas komplekss, kas tiks savienots ar lidostas infrastruktūru un piedāvās jaunas mobilitātes iespējas un ērtības pasažieriem. Šajā Rail Baltica objektā ir jāuzbūvē 4,5 km ātrgaitas dzelzceļa līnija, kas ietver gan estakādi, gan uzbērumu, gan ātrgaitas dzelzceļa staciju vairākos līmeņos, kas veidos avio un dzelzceļa savienojumu. Estakāde šādā izpildījumā Latvijā tiks būvēta pirmo reizi. Tā būs unikāla būve, sliežu ceļam tiekot paceltam virs zemes, lai netraucētu satiksmi uz lidostu. Stacijas zonā estakāde sasniegs 13 metru augstumu, kopējais estakādes garums būs divi kilometri, tai skaitā 200 metri – monolīta estakāde cauri stacijas ēkai. Šī Rail Baltica posma izbūves gaitā tiks izveidots arī potenciālais savienojums kravu parka attīstībai nākotnē. Nākamā gada sākumā noslēgsies pirmais izbūves posms.

Nozīmīgs ieguldījums Rail Baltica projektā

Līvas Vijupes darba lokā ir projekta dokumentu vadība, koordinācija un sadarbība ar projektā iesaistītajām pusēm: gan ar kolēģiem Eiropas Dzelzceļa līnijas, gan ārējiem partneriem. Kolēģi atzīst, ka viņas ieguldījums ir ārkārtīgi nozīmīgs, lai „visus turētu pie kārtības”. Pa laikam noder arī Līvas iepriekšējā – arhitektes – pieredze staciju projektēšanā, kura ir iegūta, strādājot Francijā, ko kolēģi vērtē kā augstu kompetenci. Lai gan Līva Eiropas Dzelzceļa līnijas komandai pievienojās, kad lidostas stacijas projektēšanas fāze jau bija noslēgusies (2020. gadā – red.), šobrīd, kad notiek būvdarbi, Līva piedalās izvērtējumos un sniedz rosinājumus par nepieciešamajiem arhitektoniskajiem risinājumiem, kad ir jāprecizē vai jāuzlabo kādi tehniskie risinājumi projektā. Kolēģi raksturo: atsaucīga, veikla, nosvērta, dara precīzi un kārtīgi, godīga – neslēpj patiesību un var pat veltīt skarbākus komentārus īstajā brīdī, gatava strādāt saspringtos termiņos un apstākļos. Īsta projekta patriote: ja nepieciešams, uzņemas arī papildu darbus ārpus darba laika. Līvas starptautiskā darba pieredze lieti noder, jo Rail Baltica projektā iesaistīti arī daudz ārvalstu speciālistu, ar kuriem viņa labi saprotas, jo izprot citu valstu darba specifiku un darba stilu. Uztur arī labu darba atmosfēru komandā. Kā atzīst viņas kolēģi, ar kuriem Līva strādā ikdienā, bez viņas ieguldījuma Rail Baltica stacijas lidostā „Rīga” projekts nebūtu tik akurāti, precīzi un raiti virzījies uz priekšu, jo viņas darbs nosaka arī kopējo projekta virzības kvalitāti. 

Rail Baltica – kā maratons un komandas darbs

Ikdienā Līvai gandarījumu darbā sniedz tas, ka paveiktajam ir redzams rezultāts. „Arhitektam bieži vien viņa darbs ir tikai uz papīra un, ja projekts tiek realizēts otrā pasaules malā, to vari arī neredzēt dzīvē. Šobrīd, aizbraucot uz būvlaukumu, jau redzi: tas, kas bijis radīts uz papīra nupat jau sāk pacelties virs zemes līmeņa – top redzamas aprises projektam, kas būs redzamas arvien vairāk. Tas mani gandarī un motivē darboties vēl vairāk, kad redzu – sanāk!” saka viņa.

Līva Vijupe (att. trešā no kreisās) kopā ar kolēģiem Rail Baltica stacijas lidostā "Rīga" būvlaukumā.  

Rail Baltica ir mega projekts, un tas nevar būt kāda atsevišķa cilvēka ambīcijas, ko tādu nav iespējams īstenot individuāli, tam ir vajadzīga liela komanda, kas strādā kopīgam mērķim, to vienmēr liekot augstāk par visu pārējo. Eiropas Dzelzceļa līnijas ir šāda komanda un esmu pārliecināta, ka mums visiem kopā izdosies īstenot šo projektu. Šādi projekti – kā Rail Baltica – ir maratons nevis sprints. Šāda mēroga projekti lgst vismaz 10 gadu un ilgāk, un tikai retajam ir pacietība, profesionāla motivācija iziet visas projekta fāzes sākot no ieceres, projektēšanas līdz pat būvniecībai. Redzams, ka cilvēki nepacietīgi gaida, kad varēs braukt pa jauno dzelzceļu, bet ikdienā tas ir liels un ļoti sarežģīts darbs, kas prasa laiku, un būs vajadzīga liela pacietība gan mums pašiem, kas šo projektu realizē, gan arī sabiedrībai,” secina Līva.


Ar kolēģiem no Eiropas Dzelzceļa līnijas un Saeimas priekšsēdētāju Edvardu Smiltēnu foruma-konkursa „Sieviete arhitektūrā, būvniecībā, dizainā 2022” svinīgajā pasākumā.