Sagatavo laika kapsulu iemūrēšanai Rail Baltica Centrālās stacijas pamatos
Eiropas Dzelzceļa gada pasākumu programmas (2021) ietvaros 21. septembrī Rīgā piestāja „Eiropas savienošanas ekspreša” Baltijas vilciens. Ar vilcienu Rīgā ieradās trīs Baltijas valstu satiksmes ministri un Eiropas Komisijas pārstāvji. Viesi iepazinās ar Rail Baltica būvniecības darbu progresu un gaidāmajām pārmaiņām Rīgas Centrālajā stacijā. Pasākuma ietvaros Rail Baltica Centrālā mezgla būvlaukumā tika sagatavota laika kapsula ar vēstījumu nākotnei, ko plānots ielikt Rail Baltica stacijas pamatos.
Svinīgā laika kapsulas sagatavošanas pasākumā piedalījās satiksmes ministrs Tālis Linkaits, Igaunijas Republikas ekonomikas lietu un infrastruktūras ministrs Tāvi Āss (Taavi Aas), Lietuvas Republikas transporta un komunikāciju ministrs Marjus Skodis (Marius Skuodis), un Eiropas Komisijas Transporta ģenerāldirektorāta vadītājs Henriks Hololejs (Henrik Hololei) kopā ar RB Rail AS valdes priekšsēdētāju Agni Driksnu un SIA Eiropas Dzelzceļa līnijas valdes priekšsēdētāju Kasparu Vingri.
Pasākuma ierakstu varat vērot šeit
Laika kapsulā ievietots trīs Baltijas valstu satiksmes ministru parakstīts kopējs vēstījums un šim laikam raksturīgas liecības nākamajām paaudzēm. Kopējais vēstījums pauž, ka „Rail Baltica ir Eiropas Savienības gadsimta projekts satiksmes nozarē, kas atkal savienos Baltiju ar Eiropas transporta sistēmu. Rail Baltica būs Baltijas transporta mugurkauls, kas veicinās Baltijas reģiona konkurētspēju un reģiona drošību ilgtermiņā. Vienlaikus topošā dzelzceļa līnija ir nozīmīga mūsu iedzīvotāju labklājībai un dos pienesumu mūsu kopīgajiem centieniem vides uzlabošanai.”
Parakstot vēstījumu, satiksmes ministrs Tālis Linkaits uzsvēra: „Jaunā dzelzceļa līnija Rail Baltica ir mūsu iespēja attīstīt ērtu vilcienu satiksmi ne tikai braucieniem uz Eiropu un starp Baltijas valstīm, bet arī paplašināt iespējas Latvijas iedzīvotājiem ikdienā pārvietoties ērtā un ātrā vilcienā starp Latvijas reģioniem. Rail Baltica sniegs arī jaunas iespējas kravu pārvadājumus pakāpeniski pārvietot uz dzelzceļu, veicinot ne tikai kravu tranzītu uz Eiropu, bet arī iekšzemes un Baltijas valstu mēroga pārvadājumus.”
Ministrs Tālis Linkaits kopā ar vēstījumu kapsulā ievietoja aerofoto, kas nākamajām paaudzēm dos iespēju ieraudzīt Rīgas Centrālā multimodālā transporta mezglu būvniecības procesā, un Rīgas Vagonbūves rūpnīcas ražoto elektrovilciena „Reversa rokturi”, kas pārslēdz elektrovilciena gaitas vadību un ir ikdienas darba rīks vilcienu mašīnistiem. Papildus laika kapsulā ievietota simboliska telegramma ar pārējo Baltijas valstu ministru vēstījumu nākamajām paaudzēm – „esiet vienoti kā valstis, kā partneri, kā personības.”
Eiropas Komisijas Transporta ģenerāldirektorāta vadītājs Henriks Hololejs (Henrik Hololei), pirms ievietot vēstījumu kapsulā, teica: „Šodien ir liels gods būt šeit, tik svarīgā notikumā, pārstāvot Eiropas Komisiju. Rail Baltica ir ļoti svarīgs infrastruktūras projekts: tas veicina ilgtspējību, ar dzelzceļu savieno Eiropu ar tās Baltijas kaimiņiem un arī dod nozīmīgu ieguldījumu savienojamībā, radot iespējas cilvēkiem pārvietoties labāk un daudz ērtākā veidā. Projekts, kas iet cauri trim Baltijas valstīm, iesaistot Somiju un Poliju, sniedz pozitīvu attīstību trijām valstīm, kā arī visam projektam kopumā. Esot Latvijā, Rīgā, ar kolēģiem diskutējām par dzelzceļa lomu un projektu Rail Baltica. Kad skatos uz šo skaisto foto (Rail Baltica Centrālās stacijas vizualizācija - red.), tas apliecina, ko mēs runājām: šis projekts ir tik nozīmīgs, jo tas sniedz labāko – ne tikai skaistas un funkcionālas dzelzceļa stacijas. Tās ir stacijas, kas vairs nav tikai „stacijas”, bet gan multimodāli transporta mezgli, kuros satiekas cilvēki un uzņēmējdarbība. Tas ir virziens, kuru mēs redzam šeit, Rīgā.”
Laika kapsulas saturu papildināja apkopojums par Rail Baltica vīziju, misiju un vērtībām, kā arī zibatmiņas karte ar Rail Baltica globālā projekta dizaina vadlīnijām. To darot, Agnis Driksna, Rail Baltica kopuzņēmuma RB Rail AS izpilddirektors un valdes priekšsēdētājs, uzsvēra: „Lai projekts visas trijās Baltijas valstīs būtu veiksmīgs, viens no panākumu priekšnoteikumiem ir kopīgs redzējums, vērtības un standarti, tai skaitā dzelzceļa standarts par savietojamību un cilvēku un nāciju savienošanu.”
Eiropas Dzelzceļa līnijas valdes priekšsēdētajs Kaspars Vingris kapsulā ievietoja Eiropas Dzelzceļa līnijas karodziņu, sakot, ka „esam vietā, kur Rail Baltica projekts iegūst aprises. Tas viss, protams, nebūtu bijis iespējams bez atbalsta no Eiropas Komisijas, no Eiropas Klimata, vides un infrastruktūras izpildaģentūras (CINEA) un Latvijas valsts. Te redzam, kā plānotais kļūst par realitāti. Esam būvlaukumā Latvijā, kur jau būvējam multimodālu Rail Baltica Centrālo mezglu Latvijā, kas ir arī izšķiroši svarīga Rail Baltica projekta daļa”.
Pēc uzrunām un vēstījumu ielikšanas laika kapsulā, tā tika nodota satiksmes ministram Tālim Linkaitam, lai pēc pāris mēnešiem vēstījums nākamajām paaudzēm tiktu iemūrēts Rail Baltica Centrālās stacijas ēkas pamatos.
Jau ziņots, ka 2. septembrī no Lisabonas centrālās stacijas izbrauca īpašs vilciens “Connecting Europe Express” (Eiropas savienošanas ekspresis), kas ir centrālā Eiropas dzelzceļa gada (2021) aktivitāte. Plānots, ka vilciens ceļojuma laikā apstāsies vairāk nekā 100 pilsētās, tostarp no 19. līdz 22. septembra ar īpašu aktivitāšu ciklu piestāj Baltijas valstīts – Igaunijā, Latvijā un Lietuvā. Galamērķi Parīzē Eiropas savienojošais ekspresis sasniegs 7. oktobrī.