Šī tīmekļa vietne izmanto sīkdatnes. Turpinot lietot tīmekļa vietni, Jūs piekrītiet sīkdatņu izmantošanas noteikumiem. Uzzināt vairāk.

Piekrītu

Sākta kultūrvēsturiskā izpēte Rīgas Centrālajā stacijā

2. Maijā, 2018

Gatavojoties Rail Baltica projektēšanai un būvniecībai, uzsākta kultūrvēsturiski vērtīgo būvju inventarizācija un arhitektoniski mākslinieciskā izpēte. Sadarbojoties ar VAS Latvijas dzelzceļš, pirmie darbi sākti Rīgas Centrālajā stacijā, tajā apzinot kultūrvēsturiskās vērtības un veicot aizsargājamo elementu 3D uzmērīšanu.

Rezultāts tiks izmantots gan turpmākās kultūras vērtību aizsardzības nodrošināšanai, gan projektēšanas vajadzībām. Rīgas Centrālajā stacijā izpētes darbus veic pieredzējušie SIA Arhitektoniskās izpētes grupa eksperti, augstas precizitātes uzmērījumu veikšanai piesaistot SIA Merko speciālistus.

 
Gan Rīgas Centrālas stacijas iekštelpās, gan uz peroniem norit kultūrvēsturisko vērtību apzināšana,
lai tās saglabātu, 2019. gadā uzsākot vērienīgus Centrālās stacijas izbūves darbus Rail Baltica vajadzībām
.

Kultūrvēsturiski vērtīgu arhitektūras detaļu uzmērījumi veicami līdz pat 0,5mm augstā precizitātē,
lai fiksētu arī laika zoba atstātās pēdas – plaisiņas, deformācijas, nodrupumus.

1914.gadā būvētais dzelzceļa viadukts pār Gogoļa ielu ir vietējas nozīmes arhitektūras piemineklis,
kurš glabā liecību par pirmajām monolīta dzelzbetona būvēm Latvijā.


Rīgas centrālās pasažieru stacijas ēkā kultūrvēsturiskās vērtības līmeņa noteikšana veikta jau 2015. gada beigās, un tajā konstatēts, ka ēkā vērtīgas ir oriģinālās durvis un teracco grīda, uzraksts "Rīga", kā arī pasažieru zāles uzejas kāpnes un galerija.

Uzmērījumu rezultātā tiks iegūts punktu mākonis, kurš ļaus izveidot precīzus
kultūrvēsturiski vērtīgo elementu attēlus trīs dimensijās. 
EDZL preses foto

Atgādināsim, ka līdz 2018. gada septembrim turpinās Latvijas vēsturē vērienīgākā kultūrvēsturisko vērtību apzināšana visā topošā Eiropas sliežu platuma dzelzceļa projekta – Rail Baltica trasē. Arheoloģijas speciālisti 263 km garumā izstaigās plānoto trasi, lai identificētu vēl nezināmas kultūrvēsturiskas vērtības. Tiek pētīti arī seni karšu materiāli un dažādas vēstures liecības. Kultūrvēsturisko izpēti visā plānotās Rail Baltica dzelzceļa līnijas teritorijā atklāta konkursa rezultātā nodrošina divi izpildītāji – SIA Arhitektoniskās izpētes grupa un Latvijas Universitāte.

Jau ziņots, ka Rail Baltica ir dzelzceļa transporta projekts, kura mērķis ir integrēt Baltijas valstis Eiropas dzelzceļu tīklā, un tas šobrīd aptver četras Eiropas Savienības valstis – Poliju, Lietuvu, Latviju un Igauniju. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 km garu Eiropas sliežu platuma (1435 mm) dzelzceļa līniju ar maksimālo ātrumu 240 km/h, veicinot iedzīvotāju mobilitāti un kravu pārvadājumus ziemeļu-dienvidu virzienā, kā arī tautsaimniecības ilgtspējīgu un diversificētu attīstību un konkurētspēju, lai  ar ātru un videi draudzīgu dzelzceļa transporta satiksmi savienotu metropoles Tallinu - Rīgu - Kauņu - Varšavu – Berlīni.