Šī tīmekļa vietne izmanto sīkdatnes. Turpinot lietot tīmekļa vietni, Jūs piekrītiet sīkdatņu izmantošanas noteikumiem. Uzzināt vairāk.

Piekrītu

Tuvojas Rail Baltica pamattrases izbūve Latvijā

21. Martā, 2023

Piedāvājam iepazīties ar žurnālā "Būvinženieris" publicēto Eiropas Dzelzceļa līnijas speciālista sagatavoto rakstu par Rail Baltica pamattrases izbūvi Latvijā. Publikācija sadarbībā ar žurnālu "Būvinženieris" (raksts publicēts 2022. gada oktobra numurā).


Einārs Jaunzems,
SIA Eiropas Dzelzceļa līnijas Projektu ieviešanas un vadības departamenta direktors

Esam spēruši svarīgu soli Rail Baltica attīstībā – izsludinājuši starptautiskā un apjomīgā konkursa Rail Baltica pamattrases būvdarbiem Latvijā otro kārtu, tādējādi apliecinot Latvijas gatavību projektu īstenot pēc iespējas ātrāk, jau 2023. gadā sākot dzelzceļa pamattrases būvniecību.

Kamēr tiek gaidīti kandidātu tehniskie un finanšu piedāvājumi, no kuriem izvēlēsimies pamattrases būvdarbu veicēju ar labāko izmaksu un profesionālās pieredzes apvienojumu, vēlējos pastāstīt, ko paredz šis nozīmīgais projekta posms, kā notiks darbs mainīgu cenu apstākļos un kā tiks vadīts būvdarbu līgums.

Konkursa otrā posma prasību izstrāde bija komplicēts darbs, jo iepirkumā paredzētajos darbos iekļauta Rail Baltica dzelzceļa līnijas pamattrases Latvijas teritorijā ārpus Rīgas pilsētas robežām infrastruktūras – dzelzceļa pamatnes un virsbūves – būvniecība vairāk nekā 200 kilometru garumā. Būvdarbi ietver teritorijas sagatavošanu, uzbērumu, dzelzceļa tiltu, ceļu un pārvadu būvi, inženiertīklu pārvietošanu un sliežu ceļu izbūvi. Būvdarbi ne tikai apvienos daudzus sarežģītus būvniecības elementus, bet arī būs apjomīgākā dzelzceļa infrastruktūras izbūve Latvijā.

Prasības kandidātiem definētas gan būvdarbu sākšanai un veikšanai, gan arī būves nodošanai ekspluatācijā pēc vairāku gadu būvdarbiem, apliecinot ilgtermiņa skatījumu par to, kā varētu tikt sākta jaunuzbūvētā dzelzceļa ekspluatācija. Ņemot vērā mainīgās cenas būvniecības jomā, paredzēts indeksācijas mehānisms, kas pie esošajām augstajām materiālu cenām ļaus pasūtītājam ietaupīt, ja materiālu cenas samazināsies. Tāpat mums kā pasūtītājam būtiski konkursa kritēriji ir sagaidāmo būvdarbu ietekmes uz vidi mazināšana un tādu risinājumu izvēle, kas nodrošina ilgāku kalpošanas laiku.

Jau iepriekšējos Būvinženiera numuros kolēģi no SIA Eiropas Dzelzceļa līnijas ir stāstījuši, ka notiek aktīvi darbi pie Rail Baltica starptautisko staciju un infrastruktūras izbūves Rīgas Centrālajā stacijā un lidostā Rīga. Notiek arī būtiski būvprojektēšanas darbi: drīz sāksies Rail Baltica 17 reģionālo staciju būvprojektēšana, jau notiek Salaspils kravu termināļa un infrastruktūras apkopes punktu Iecavā un Skultē projektēšana. Visus šos objektus, ko mēs saucam par punktveida objektiem, savieno projekta nozīmīgākā būve – Rail Baltica dzelzceļa pamattrase. Esam sagatavojušies, lai nodrošinātu secīgu izbūvi visai trasei, kā arī reģionālo staciju izveidi.

  • Būvdarbos – īpaša stratēģija

Pamattrases būvdarbi ietver Rail Baltica projekta būvdarbus ārpus Rīgas pilsētas robežām. Būvdarbu stratēģijai sadarbībā ar Satiksmes ministriju un globālo projekta koordinatoru RB Rail AS esam izvēlējušies īpašu stratēģiju. Ja aplūkojam Rail Baltica trases novietojumu Latvijā, raugoties no Lietuvas robežas uz augšu līdz dzelzceļa cilpai ap Rīgu, tā ir Y burta veidolā.

Plānots, ka būvdarbi ārpus Rīgas sāksies 2023. gadā pēc konkrēto posmu būvprojektu apstiprināšanas. Būvdarbi tiks veikti prioritāri virzienā no lidostas Rīga līdz Lietuvas robežai un no Salaspils intermodālā kravu termināļa Lietuvas virzienā, posmiem savienojoties Misas ciema tuvumā Baldones pagastā. Pašlaik tehniski visgatavākais un arī stratēģiski nozīmīgākais, lai pēc iespējas ātrāk izveidotu savienojumu ar Eiropu, ir tieši šis dienvidu posms Lietuvas virzienā. Īstenojot šādu būvniecības stratēģiju, ar Eiropas sliežu platuma pieslēgumu sākotnēji tiks nodrošināta dzelzceļa pieeja lidostai Rīga un Salaspils intermodālajam kravu terminālim, kā arī dienvidu posmā esošajām reģionālajām stacijām. Pēc tam, kad būs sagatavotas nākamās būvatļaujas, būvniecība turpināsies trases ziemeļu virzienā, nodrošinot savienojumu ar Igauniju.
Papildus izsludinātajam iepirkumam par Rail Baltica pamattrases būvniecību Latvijā tiks organizēti atsevišķi iepirkumi citiem trases posmiem un būvēm, piemēram, Rīgā no lidostas Rīga pārvada līdz Torņakalna stacijai un no Centrālās dzelzceļa stacijas līdz Aconei. Pamattrases būvdarbu iepirkumu konkursā neietilpst dzelzceļa elektrifikācijas un signalizācijas sistēmu izbūve, kā arī pamatmateriālu iegāde. Lai īstenotu vienotu pieeju šo sistēmu izveidē visā Rail Baltica dzelzceļa trasē, ņemot vērā šo sistēmu sarežģītību un augstās prasības pret sistēmu drošību, šādu iepirkumu centralizēti pamattrasei visās trīs Baltijas valstīs veic globālais projekta koordinators RB Rail AS.

  • Apjomīgākā infrastruktūras būve Latvijā

Šis konkurss ir apjomīgākais dzelzceļa trases un vispār infrastruktūras izbūves projekts Latvijas vēsturē. Konkursa uzvarētājam būs jānodrošina Rail Baltica dzelzceļa līnijas pamattrases Latvijas teritorijā ārpus Rīgas pilsētas robežām vairāk nekā 200 km garumā infrastruktūras – sliežu ceļu apakšbūvju un virsbūvju – izbūve, tai skaitā zemes sagatavošana, uzbērumu, dzelzceļa tiltu, ceļu, ceļa pazemes pāreju, pārvadu izbūve, inženiertehnisko tīklu pārvietošana un sliežu un balasta uzstādīšana.

Pirmie būvdarbi plānoti Bauskas novadā ar inženiertehniski sarežģītākajiem objektiem – tiltiem pār Iecavas un Mēmeles upi. Pie Iecavas plānoti arī Rail Baltica infrastruktūras apkopes punkta būvdarbi. Rail Baltica izbūves laikā šis apkopes punkts Iecavā tiks izmantots kā būvniecības loģistikas bāze, nodrošinot būvmateriālu, iekārtu un būvtehnikas uzglabāšanu, kā arī ļaus veikt nepieciešamos sagatavošanās un apstrādes darbus. Pamatā būvmateriālu transportēšanai tiks izmantots dzelzceļš, izbūvējot saslēgumu ar esošo 1520 mm sliežu tīklu. Tāpat, lai savienotu šo dzelzceļa posmu ar Salaspils kravu termināli, pie Saulkalnes pār Daugavu plānots būvēt t. s. duālo tiltu (tilts, kas apvieno dzelzceļa un autotransporta tiltu – red.).
Darbojoties ciešā sadarbībā ar pamattrases izbūvētāju, cits izvēlētais būvnieks veiks dzelzceļa vadības sistēmu un cits – elektrotīkla risinājumu izbūvi visās trijās Baltijas valstīs. Kad visas dzelzceļam nepieciešamās sistēmas būs izbūvētas, pirms dzelzceļa nodošanas ekspluatācijā sāksies apjomīgs testēšanas posms, kā to nosaka ātrgaitas dzelzceļa tehnoloģijas prasības. Šajā laikā pakāpeniski nonāksim pie tā, ka pa jauno dzelzceļu brauks testa vilcieni, beigu fāzē testos sasniedzot maksimālos dzelzceļa līnijai noteiktos parametrus (ātrumu, slodzi u. c.). To visu pabeidzot, plānots, ka pirmie jaunuzbūvētā dzelzceļa satiksmi (gan starptautisku, gan reģionālu) varēs izmantot dienvidu posma tuvumā dzīvojošie.

Šī konkursa darba apjoms no potenciālā būvnieka prasa daudzas kompetences un plašu pieredzi, kādu apvienojums līdz šim Latvijā nav bijis pieprasīts (dzelzceļa, ceļu, tiltu u. c. izbūve). Tāpēc sagaidām, ka dzelzceļa pamattrases būvnieks ir ar ilggadēju pieredzi un kvalifikāciju un projekta mērogam atbilstošu ikgadējo apgrozījumu, spējot pasaules līmeņa kvalitātē veiksmīgi, ekonomiski pamatoti un laikus realizēt šo vērienīgo izbūvi.
Jāpiebilst, ka konkursa pirmajā kārtā savu dalību Rail Baltica pamattrases būvniecībai bija pieteikuši seši kandidāti  – uzņēmumu apvienības, kuras veido 17 nozīmīgi būvniecības jomas uzņēmumi, pārstāvot plašu reģionu no kopumā astoņām valstīm (Francijas, Spānijas, Latvijas, Polijas, Itālijas, Ķīnas, Turcijas un Dienvidkorejas). Uzaicinājumu piedalīties otrajā kārtā saņēmušas piecas apvienības, kas atbilst iepirkuma kvalifikācijas prasībām.
Ņemot vērā lielo darba apjomu, sagaidāma ļoti plaša nacionālo būvnieku iesaiste pamattrases būvdarbu fāzē. Piemēram, vietējo būvnieku kompetence var tikt izmantota tehnoloģiskos risinājumos, būvmateriālu ražošanā un piegādē u. c. jomās. Esam veikuši pētījumus, kas apliecina, ka, piemēram, beramo materiālu resursi Latvijā ir pietiekami, lai sadarbotos ar vietējiem piegādātājiem (tas arī būs būtiski, jo vēlamies saīsināt piegādes distances), arī tepat mūsu komersantiem iespējams ražot atsevišķus konstruktīvos elementus, gatavās betona konstrukcijas utt.

  • Agrīna iesaiste būvniecībā

Pamattrases būvnieku piesaistām jau agrīnā fāzē. Vēl nav gatavi visi būvprojekti, taču ir saņemtas atsevišķas būvatļaujas, un būvprojektēšana norit visos darbu posmos. Būvdarbu sākšanai izvēlēts būvprojektu briedumam atbilstošs princips, darbus veicot secīgi – atbilstoši būvprojekta gatavībai, zemes un finansējuma pieejamībai. Būvniecību realizējot atbilstoši projekta posmu gatavībai, var efektīvāk izmantot finanšu līdzekļus, racionālāk lietot būvniecības materiālus, atbildīgi rīkoties ar pieejamo ES finansējumu. Līguma noslēgšana ar pamattrases būvnieku laikā, kamēr rit trases projektēšana, ir solis pretim globālā Rail Baltica projekta paātrināšanai.
Balstoties uz starptautiski izplatīto agrīno iesaistes (early involvement) metodi, notiks būvnieka iesaiste jau ritošajā projektēšanas fāzē, tādējādi ļaujot optimizēt būvniecības risinājumus atbilstoši būvnieka izvēlētajai būvniecības tehnoloģijai. Tas nozīmē, ka būvnieks palīdz rast iespējas optimizēt risinājumus un pielāgot būvniecības tehnoloģiju. Ierasti būvnieks sāk darbu ar jau gatavu būvprojektu, un dažkārt nākas saskarties ar būvprojektu neatbilstību būvnieka izvēlētajai tehnoloģijai, nereti būvprojekts ir jāpārskaņo ievērojamā apjomā, lai to pielāgotu. Mūsu gadījumā būvnieks tiks mobilizēts pie vēl nepabeigta būvprojekta, palīdzot ar savu pieredzi un izpratni līdzīgu projektu realizācijā. Sagaidām, ka tiks veikti trīs būtiski darbi: būvnieks spēs piedāvāt izmaksu optimizāciju, būvprojektiem tiks veikta tehnisko risinājumu atbilstības būvnormatīviem un likumdošanai papildu izvērtēšana, kā arī būvnieks izvērtēs būvprojektā piedāvātos darba organizācijas risinājumus, piemēram, iespēju saīsināt piegādes ceļus, atbilstoši savam redzējumam izvērtēs būvniecības laika plānu utt. Ņemot vērā būvuzņēmumu, kas pieteikušies konkursam, augsto kompetenci un pieredzi lielu objektu būvniecībā, no šīs sadarbības projektam sagaidām ieguvumu.

  • Līguma vadības principi

Ņemot vērā darbu sarežģītību un apjomu, Eiropas Dzelzceļa līnijas kā darbu pasūtītājs – starptautiska tirgus spēlētājs – līguma vadībā izlēma izmantot starptautiski atzītu praksi – FIDIC Sarkano grāmatu (šī projekta būvuzraudzībai, kuras veicējs arī tiks noskaidrots starptautiskā konkursā – FIDIC Balto grāmatu). Tie ir starptautiski zināmi un saprotami nosacījumi, ko pārzina globāli uzņēmumi ar atbilstošu kapacitāti, kuri spēj uzņemties un veikt Latvijā lielāko infrastruktūras izbūves projektu. Tāpēc sagaidām, ka tas sekmēs abpusēju sadarbību. FIDIC Sarkanās grāmatas nosacījumi tika pielāgoti nacionālā un Baltijas tirgus specifikai – atbilstoši vispārpieņemtai praksei piemērojot Rail Baltica noteiktajiem ieviešanas principiem – un tam, kādu pieredzi esam guvuši no jau noslēgtajiem līgumiem par Rail Baltica Centrālās stacijas un stacijas un infrastruktūras lidostā Rīga izbūvi, kā arī citiem Rail Baltica projektiem kaimiņvalstīs.

  • Iespēja optimizēt būvniecības risinājumus un izmaksas

Tā kā līdz konkursa otrās kārtas iepirkuma izsludināšanai nebija pieejami Rail Baltica trases būvprojekti pilnā apjomā, jo būvprojektēšana ir sākta visā Latvijā, taču vēl nav noslēgusies, tad darbu pasūtītājs piemēros tā dēvēto darba daudzumu pārmērīšanas (re-measurement) līguma mehānismu, nevis fiksētas cenas (lumpsum). Tā arī ir starptautiska prakse un nozīmē to, ka tiks izcenotas visas iespējamās cenu pozīcijas sagaidāmiem darbiem, un pēc gatava būvprojekta saņemšanas un apstiprināšanas piemērosim konkursa stadijā iesniegtās cenu pozīcijas. Tādējādi apmaksa darbu laikā tiks veikta pēc faktiski paveiktā apjoma, izmantojot vienības cenas, nepieļaujot pārmaksu. Līguma procedūrā ir apskatīti gadījumi, kā tad, ja kādas cenu pozīcijas nebūs paredzētas, notiek jaunas cenu pozīcijas iekļaušana vai precizēšana. Taču šo jautājumu risināšana būs augsti kompetentā, piesaistītā būvinženiera atbildībā, kuram ir starptautiska pieredze šādu līgumu vadībā. Tas ir veids, kā darbu izpildes laikā nepieļaut pārmaksu.
Ņemot vērā globālās norises un mūslaiku mainīgās cenas būvniecības jomā, mūsu līdzšinējo objektu pieredze parāda, ka cenu ietekmi ir nepieciešams regulēt. Tāpēc šajā līgumā (tāpat kā pārējos līgumos) ir iekļauta cenu indeksācija, kas šajā gadījumā ir īpašs cenu indeksācijas mehānisms, pielāgots darba specifikai. Tas ļaus maksāt godīgu cenu – atbilstošu tirgus situācijai, nepārmaksāt un, galvenais, cenām mazinoties, pamatojoties uz šo indeksācijas mehānismu, ļaus samazināt izmaksas. Tas arī dod signālu konkursantiem nesadārdzināt sākotnējo cenu, iecenojot visus cenu riskus. Izskatot dažādus iespējamos risinājumus cenu indeksācijai un izvērtējot citus līdzīga apjoma projektus (ceļu būve, inženierinfrastruktūra u. c.), sadarbībā ar konsultantiem izstrādājām pieeju, kas paredz cenu indeksācijas mehānismu būtiskākajiem būvdarbu cenu veidojošajiem elementiem: darbaspēka izmaksām, kopējām būvmateriālu izmaksām, kā arī atsevišķiem būtiskākajiem būvmateriāliem (metālam, cementam, beramajiem materiāliem), iekārtām un mehānismiem.

  • Svarīgs vides aspekts

Rail Baltica projekts tiek veidots kā ilgtspējīga infrastruktūra, un ilgtspējas pamatā ir trīs būtiskākie sabiedrības izaicinājumi:​ klimata pārmaiņu mazināšana, dabas daudzveidības uzturēšana un līdzsvarota sabiedrības attīstība. Nacionālā mērogā šī pieeja tiek ņemta vērā, veidojot projektu kā sabiedriskā transporta tīkla mugurkaulu, kas sekmēs autoceļu tīkla atslogošanu un​ CO2 izmešu samazinājumu ilgtermiņā, trokšņu piesārņojuma samazinājumu un​ iedzīvotāju mobilitātes uzlabošanos Baltijas valstu mērogā, kas veicinās arī ​vienmērīgāku reģionu attīstību. Vides aspekts arī ņemts vērā, izstrādājot kvalifikācijas prasības pamattrases būvdarbu veicējam. Tehniskā piedāvājuma izvērtēšanas kritērijos ietverti tādi parametri kā sagaidāmo būvdarbu ietekmes uz vidi mazināšana, kā arī tādu risinājumu izvēle, kas nodrošina ilgāku kalpošanas laiku. Sagaidām, ka kandidāti savos piedāvājumos ietvers tehniku un autotransportu ar zemāku izmešu daudzumu. Mēs veicinām arī atjaunojamās enerģijas un atkārtoti lietojamo materiālu izmantošanu būvniecībā, piemēram, būvlaukumā lietojot saules paneļus, elektrotransportu, izvēloties armatūru, kas ražota no metāllūžņiem, nevis no jauna iegūtas rūdas, kas kvalitātes ziņā ir identiska kā no jauna ražotam materiālam. Projektā nozīmīgs ir ilgtspējas aspekts, tāpēc būtiska ir arī tādu materiālu, risinājumu, tehnoloģiju izmantošana, kas nodrošina ilgāku kalpošanas laiku, t. i., ja būvnieks var sniegt ilgāku garantijas laiku – vismaz 20 gadu, nevis kā esošās garantijas – 15 gadu. Tādējādi prasības kandidātiem definētas gan būvdarbu sākšanai un veikšanai, gan arī būves nodošanai ekspluatācijā pēc vairāku gadu būvdarbu veikšanas, apliecinot ilgtermiņa skatījumu par to, kā varētu tikt sākta jaunuzbūvētā dzelzceļa ekspluatācija.

  • Finansējums – atbilstoši projekta posmu gatavībai

Rail Baltica projektu līdz 85% finansē Eiropas infrastruktūras savienošanas instruments (EISI jeb CEF) un līdzfinansē Latvijas valsts budžets. Būvniecība tiek realizēta atbilstoši projekta posmu gatavībai, ļaujot efektīvāk izmantot finanšu līdzekļus un racionālāk lietot būvniecības materiālus. Pamattrases būvniecība ir ilgtermiņa (tā notiks vairākus gadus) un norisināsies pa izbūves posmiem, tāpēc arī finansējuma piesaiste notiks pakāpeniski. Minētā iepirkuma būvniecības aktivitātes tiek pieteiktas Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta uzsaukumos (esam pieteikuši finansējumu pirmajām četrām būvatļaujām pamattrases izbūvē, ar kuru posmiem tiks sākta trases būvniecība). Pieteikumi tiek atvērti katru gadu, sniedzot iespēju pieteikt projektus atbilstoši to gatavībai. Pēc Krievijas iebrukuma Ukrainā vairāk tiek novērtēta Rail Baltica infrastruktūras nozīmība arī militārās mobilitātes ziņā, un tas dod papildu finanšu iespējas un paātrinājumu laika ziņā. Šovasar Satiksmes ministrija parakstīja līgumu ar Eiropas Klimata, infrastruktūras un vides izpildaģentūru par finansējumu Rail Baltica prioritārām aktivitātēm no Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta (EISI) Militārās mobilitātes aploksnes. Tas nozīmē, ka šis finansējums būs pieejams apvienotā Daugavas tilta autoceļa sadaļas projektēšanai un projektēšanas uzraudzībai, Salaspils multimodālā kravu termināļa projektēšanai, kā arī lidostas Rīga kravu parka un tā apkārtējās infrastruktūras projektēšanai.

  • Nozīmīgi ne vien mūsu reģiona, bet visas Eiropas kontekstā

Eiropai ir svarīgs Rail Baltica projekts – lai Baltijas valstīm ar Eiropu būtu ērts un ātrs savienojums: šāda pozīcija ir bijusi kopš Rail Baltica pirmsākumiem. Šo pozīciju nu papildina jauns akcents – Eiropas sliežu platuma dzelzceļa projektu nepieciešams īstenot pēc iespējas ātrāk. Šādu izpratni veicinājusi ģeopolitiskā situācija un dzelzceļa arvien nozīmīgākā loma kravu un pasažieru pārvadājumos Eiropā.
Realizējot šo projektu, esam akcentējuši vairākus pozitīvus aspektus: tiek nodrošināts savienojums ar Baltijas valstīm, kas savukārt iegūst savienojumu ar Eiropas dzelzceļa tīklu. Valsts līmenī nozīmīgākais ieguvums, ka tiks sākta visas dzelzceļa trases būvniecība  – tiks sekmēta tautsaimniecības izaugsme, kas ir būtiska gan pēc pandēmijas, gan arī globālo satricinājumu laikā, tāpat tas būs pozitīvs stimuls nodarbinātībai (jaunas darba vietas būvniecības nozarē, kā arī saistītajās nozarēs (materiālu iegāde, ražošana, loģistika, viesmīlība, ēdināšana u. c). Pamattrases izbūve dod iespēju pašvaldībām un privātajam sektoram piedalīties, lai iedzīvotāji un pašvaldības iegūtu ērtu, ātru un drošu transportu, jaunas pieturvietas un jaunas attīstības teritorijas pašvaldībās, uzlabojot mobilitāti.