Šī tīmekļa vietne izmanto sīkdatnes. Turpinot lietot tīmekļa vietni, Jūs piekrītiet sīkdatņu izmantošanas noteikumiem. Uzzināt vairāk.

Piekrītu

Aptaujā par Rail Baltica pieturvietu nosaukumiem saņemti gandrīz 150 tūkstoši balsojumu

3. Novembrī, 2021

Rail Baltica projekta īstenotāja Latvijā – uzņēmuma Eiropas Dzelzceļa līnijas organizētajā topošo Rail Raltica reģionālo staciju nosaukumu aptaujā iesniegti kopumā 149 755 balsojumi vai priekšlikumi pieturvietas nosaukumam.
Novembrī aptaujas dati tiks izvērtēti. Lēmumu par nosaukumu apstiprināšanu pieņems Satiksmes ministrija.

Artūrs Caune, Eiropas Dzelzceļa līnijas infrastruktūras pārvaldības direktors, saka: „Sabiedrības ieinteresētība piedalīties projektā ļauj sajust, ka Rail Baltica ir Latvijā gaidīts projekts. Sakām lielu „paldies” arī nevalstisko organizāciju un pašvaldību pārstāvjiem, kas līdzdarbojās gadsimta vērienīgākā projekta īstenošanā! Nodotās balsis par konkrētās stacijas nosaukumiem tiks apkopotas un izvērtēts, kurš ekspertu vai iedzīvotāju rosinātais nosaukums būtu vispiemērotākais. Kritēriji, kā jau iepriekš teikts, ir atbilstība stacijas atrašanās vietai, vēsturiskai vai kultūras nozīmībai, kā arī labskanībai latviešu un svešvalodā. Tāpat ir svarīgi, ka jaunais stacijas nosaukums iekļaujas kopējā sabiedriskā transporta maršrutu tīklā un palīdz pasažieriem viennozīmīgi orientēties. Mēs plānojam pielietot t.s. dubulto nosaukumu stacijām, piemēram, Rīgā, lai pasažieriem, jo īpaši ārvalstu ceļotājiem, ir skaidrs, ka konkrētā stacija atrodas Rīgā. Arī ārpus Rīgas izkatīsim vairākus gadījumus, kad būtu lietderīgi piemērot dubulto staciju nosaukumu. Viens, vispiemērotākais, stacijas nosaukums, tiks iesniegts par dzelzceļa staciju nosaukumu piešķiršanu atbildīgajā  – Satiksmes ministrijā, kas pieņems gala lēmumu par jauno staciju nosaukumu piešķiršanu, un turpmākajās Rail Baltica dzelzceļa projekta stadijās – par stacijas atvēršanu vilcienu satiksmei.”

Aptaujas veidotājas – radošās aģentūras Adell pārstāvis Varis Lāzo pauž pirmos secinājumus, aptauju noslēdzot: „Diezgan lielā daļā balsojumu redzams, ka cilvēki nevēlas neko sarežģīt un grib, lai stacija tiktu saukta tuvākās lielās pilsētas vārdā, piemēram, Bauska, Salacgrīva, Ķekava utt.. Lai gan sociālās tīklošanas vietnēs ir jūtams sabiedrības noskaņojums un vērojamas sakāpinātas emocijas, tomēr šīs aptaujas balsotāji ir bijuši ļoti atbildīgi. Savos priekšlikumos tie pamatā norobežojušies no esošā laika emociju paušanas un vairāk koncentrējušies uz loģiskiem staciju nosaukumu piedāvājumiem.”

Visaktīvāk cilvēki iesaistījušies Torņakalna stacijas nosaukuma veidošanā – saņemti 10 500 balsojumu vai priekšlikumu. 93% no Baldones balsotājiem atbalstījuši Baldones un attiecīgi Vangažu balsotāji - 88% Vangažu nosaukumu. Vismazāk balsotājiem paticis Baldones alternatīvais nosaukums Mašenkalns (7%) un Jaunmārupei ierosinātais Neriņa (9%). Vismazāk jaunu priekšlikumu iesniegts Imantas stacijas citam nosaukumam, liekot domāt, ka balsotāji būtu apmierināti ar nosaukumu „Imanta”, bet visvairāk priekšlikumu – kopā 1681 – ticis Salaspils stacijas nosaukumam, visvairāk balsotāju atbalstījuši nosaukumu „Salaspils” (77%), piedāvāts pieturu dēvēt arī, piemēram, par „Ako”, „Saulkalne” vai „Daugava”. 

Jau ziņots, ka vietām, kur pieturēs Rail Baltica reģionālie vilcieni, tika izstrādāti staciju nosaukumu pamata varianti. Staciju nosaukumus izstrādāja pieredzējuši eksperti, ņemot vērā vēstures, ģeogrāfijas un lingvistikas aspektus. Stacijām, kas atradīsies Rīgas robežās, sabiedrības vērtējumam tiek piedāvāti nosaukumu varianti, kuros iekļauts tuvējās apkaimes vēsturiskais nosaukumus vai tuvumā esošais populārākais objekts. Pēc līdzīga principa veidoti arī staciju nosaukumi ārpus galvaspilsētas.
Gadsimta vērienīgākais – Rail Baltica – projekts nevar tikt īstenots bez visas sabiedrības līdzdalības. Tāpēc no 13. oktobra līdz oktobra beigām norisinājās sabiedrības iesaistes kampaņa „Kā sauksi, tā brauksi”, aicinot iedzīvotājus, apkaimju biedrības un pašvaldības piedalīties balsojumā, lai palīdzētu rast labākos topošo Rail Baltica staciju nosaukumus.

Rail Baltica pamatlīnijas Latvijā projektēšanas darbu ietvaros plānoti 16 reģionālie mobilitātes punkti (atbilstoši staciju sākotnējiem tehniskajiem nosaukumiem: Salacgrīvā, Tūjā, Skultē, Vangažos, Sauriešos, Rīgā pie Slāvu tilta, Torņakalnā, Zasulaukā, Imantā, kā arī Jaunmārupē, Olainē, Ķekavā, Salaspilī, Baldonē, Iecavā un Bauskā) un viena jauna pieturvieta Rīgā, Āgenskalnā pie P. Stradiņa slimnīcas uz esošā sliežu ceļa. Paredzēts, ka reģionālajos mobilitātes punktos jeb multimodālās vietās satiksies dažādi transporta veidi – valsts un pašvaldību autobusi, privātās automašīnas un elektrotransports, skrejriteņi, velosipēdi un visi citi mikromobilitātes rīki, kā arī tiks attīstīti dažādi pakalpojumi.

Rail Baltica projekta finansētāji ir Eiropas Komisija un Latvijas valsts, ieviesēji Latvijā – Eiropas Dzelzceļa līnijas un RB Rail AS.