Šī tīmekļa vietne izmanto sīkdatnes. Turpinot lietot tīmekļa vietni, Jūs piekrītiet sīkdatņu izmantošanas noteikumiem. Uzzināt vairāk.

Piekrītu

Ar lielu iedzīvotāju interesi noslēgušās Rail Baltica pamattrases būvdarbiem veltītās informatīvās dienas

18. Decembrī, 2024

Uzsākot Rail Baltica pamattrases būvdarbu aktīvo fāzi Bauskas novadā pie Iecavas, no 11. līdz 13. decembrim Iecavas kultūras namā notika informatīvās dienas, kuras apmeklēja apmēram 200 interesentu. Bauskas novada iedzīvotāji Rail Baltica projekta komandai varēja uzdot viņus interesējošus jautājumus un iepazīties ar informatīvajiem materiāliem.

„Sadarbībā ar būvnieku un partneriem – inženiertīklu turētājiem, valsts un pašvaldību iestādēm –  paveikts laikietilpīgākais darbu posms: veikti visi vajadzīgie priekšdarbi, lai varam beidzot „iedurt lāpstu zemē” un sākt aktīvus būvdarbus Rail Baltica pamattrases izbūvē,” saka Eiropas Dzelzceļa līnijas valdes priekšsēdētājs Ēriks Diļevs.

Viņš paskaidro: “Ir atmežoti pirmie deviņi trases kilometri un aptuveni 16 hektāri Iecavas apkārtnē, kur atradīsies infrastruktūras apkopes punkts, kuru trases izbūves laikā izmantos kā būvdarbu bāzi. Ir sākta elektrības pieslēguma būvniecība un parakstīts akts par būvdarbu uzsākšanu pirmajā ar pamattrasi saistītajā būvatļaujā. Prioritārajā dienvidu posmā jau ir atsavināta lielākā daļa nekustamo īpašumu, līdz šī gada beigām posmā līdz Lietuvas robežai būs atsavināti 98 % īpašumu, kas nepieciešami trases izbūvei. Tas nozīmē, ka jau nākamgad varēs redzēt reālu trases izbūves dinamiku –  notiks liela apjoma būvdarbi, un Latvija varēs uzrādīt ievērojamu progresu Rail Baltica īstenošanā Latvijā,” norāda Ē. Diļevs.

11. decembrī Rail Baltica ieviesējs Latvijā  – Eiropas Dzelzceļa līnijas kopā ar Satiksmes ministriju, pamattrases būvnieku ERB Rail, Iecavas apvienības pārvaldi un Bauskas novada domi informēja sadarbības organizācijas par Iecavas pusē gaidāmajiem darbiem šogad un 2025. gadā, kā arī iepazīstināja ar pamattrases būvniecības komandu. Savukārt ceturtdien, 12. decembrī, un piektdien, 13. decembrī, Iecavas kultūras namā Rail Baltica projekta komanda tikās ar novada iedzīvotājiem. Interese par pamattrases būvdarbu sākšanu bija liela, tostarp arī novada uzņēmēju un lauksaimnieku vidū.

Tikšanos ar sadarbības organizācijām atklāja Bauskas novada domes priekšsēdētājs Aivars Okmanis, kurš atgādināja, ka Bauskā un Iecavā pirms pusotra gada jau notika projekta prezentācijas pasākumi, bet tagad ar Iecavas infrastruktūras apkopes punkta teritorijas iekārtošanu sāksies pamattrases pirmā posma būve. Bauskas novada domes priekšsēdētāja vietnieks Aivars Mačeks atgādināja par projekta sarunu sākumu 2011. gadā un ietekmes uz vidi apspriešanu 2016. gadā, bet tagad tolaik šķietamais sapnis par Rail Baltica izbūvi sāk piepildīties.

Iecavas un Bauskas iedzīvotājus interesēja, vai Bauskas novada trases dienvidu posmā ir iekļautas pārejas, dzīvnieku ceļi, vai Iecavā būs pasažieru stacija un kāds būs savienojums ar esošo dzelzceļa līniju. Tāpat bija jautājumi par ceļu izmantošanu būvdarbu laikā, materiālu piegādēm. Liela daļa apmeklētāju vēlējās kartē apskatīt, kur atradīsies pamattrase un kā tā ietekmēs viņu ikdienas gaitas. 

Satiksmes ministrijas valsts sekretāra vietniece Rail Baltica projekta jautājumos Kristīne Malnača informēja, ka pietura Iecavā joprojām ir projektā, bet ministrijai valdībā jāiesniedz precīzs reģionālo pasažieru staciju plāns.

Pamattrases būvnieka, starptautiskā ģenerāluzņēmēja ERB Rail projektu vadības direktors Endijs Svifts (Andy Swift) skaidroja, ka kopuzņēmumu izveidojuši trīs starptautiski pieredzējuši infrastruktūras būvuzņēmumi –  Eiffage Génie Civil SAS (Francija), Budimex S.A. (Polija) un Rizzani de Eccher S.p.A (Itālija), taču projekta realizācijā būtiska loma būs vietējiem apakšuzņēmējiem.

Pamattrases būvdarbi sāksies ar dienvidu posmu Misa–Lietuvas robeža un pagaidu reģionālā biroja iekārtošanu netālu no valsts autoceļa V9 Iecava–Baldone–Daugmale. Nākamā gada martā plānots sākt būvlaukuma pamatnes izbūvi. To veidos kā uzbērumu, lai sasniegtu aptuveni tādu pašu augstumu kā plānotajai Rail Baltica pamattrasei. Darbi ietvers caurteku izbūvi, grunts apmaiņu un laukuma uzbēruma izveidi aptuveni 16,5 ha platībā.