Šī tīmekļa vietne izmanto sīkdatnes. Turpinot lietot tīmekļa vietni, Jūs piekrītiet sīkdatņu izmantošanas noteikumiem. Uzzināt vairāk.

Piekrītu

Brīvtelpas zem Rail Baltica estakādēm un pārvadiem - komforta paaugstināšanai un jaunu pakalpojumu izveidei

1. Jūlijā, 2020

Izbūvējot Rail Baltica dzelzceļu uz estakādēm vai pārvadiem, rodas plaša brīvtelpa, ko var izmantot ne tikai jaunai un mobilitāti veicinošai satiksmes infrastruktūrai, bet arī sabiedrības komforta paaugstināšanai un dažādu, jaunu pakalpojumu izveidei. To novērtētu pasažieri, gājēji, velobraucēji.  Turpmāk šādu telpu varēs pilnvērtīgi izmantot nepieciešamajām transporta funkcijām. To sekmēs 30. jūnijā Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros  valdības atbalstītie grozījumi dzelzceļa zemes nodalījuma joslas ekspluatācijas noteikumos, kas papildina dzelzceļa nodalījuma joslā pieļaujamās darbības.

Rail Baltica veiksmes stāsts būs sinerģijā, kad dzelzceļa projekts un pilsēta, papildinot viens otru, radīs iedzīvotājiem ērtu teritoriju.  Zināms, ka Rail Baltica Centrālās stacijas izbūve nodrošinās divu pilsētas daļu savienošanu: Vecrīgas, Centrāltirgus un Latgales priekšpilsētas, jo dzelzceļš Rīgas centrā ienāks pa estakādi esošā dzelzceļa uzbēruma vietā. Noraktā uzbēruma daļa u.c. risinājumi Rīgas centrā ļaus pat par 25 %  palielināt publisko ārtelpu, jauniegūtā teritorijā nodrošinot attīstības iespējas jauniem pakalpojumiem un labvēlīgai videi pilsētas iedzīvotājiem.
Pateicoties šiem noteikumu grozījumiem, ieguvums ir ne tikai dzelzceļam un dzelzceļa pasažieriem, arī citu transporta veidu pasažieriem – autobusu, lidmašīnu u.c., bet arī gājējiem un velobraucējiem. Tādējādi mēs veidojam jaunu, modernu transporta infrastruktūru, kas papildina un uzlabo kopējo pilsētvidi,” saka Rail Baltica projekta ieviesēja Latvijā – uzņēmuma Eiropas Dzelzceļa līnijas valdes priekšsēdētājs Kaspars Vingris.

„Valdības pieņemtie noteikumu grozījumi nozīmē, ka, piemēram, Centrālajā stacijā zem stacijas pasažieru platformām varēs izbūvēt arī multimodālo sabiedriskā transporta mezglu, lai vēl pilnvērtīgāk nodrošinātu stacijas iekļaušanos pilsētas transporta sistēmā. Tāpat arī Rīgas starptautiskā autoosta varēs turpināt autobusu un pasažieru apkalpošanu tai piederošajā zemes gabalā.
Savukārt brīvtelpu zem Rail Baltica estakādes starptautiskās lidostas „Rīga” teritorijā varēs izmantot kā autostāvvietu, tādējādi nesamazinot jau pieejamo stāvvietu skaitu,” komentē Eiropas Dzelzceļa līnijas Projektu ieviešanas un vadības departamenta direktors Einārs Jaunzems.

Jau ziņots, ka Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros valdība atbalstīja grozījumus dzelzceļa zemes nodalījuma joslas ekspluatācijas noteikumos. Tie papildina dzelzceļa nodalījuma joslā pieļaujamās darbības un ir saskaņoti ar ES regulu dzelzceļa drošības jomā. Noteikumi paredz, ka dzelzceļa nodalījuma joslā ir atļauta apkalpojošās transporta infrastruktūras būvniecība, piemēram, autostāvvietas, stāvparki, dzelzceļa pasažieru stacijas, lidostas, autoostas ēkas u.c.
Rail Baltica dzelzceļa būvniecības risinājumi vairākās vietās, piemēram, starptautiskajā lidostā „Rīga”, Rīgas Centrālajā dzelzceļa  mezglā, Rīgas starptautiskajā autoostā, paredz dzelzceļa infrastruktūras novietošanu uz paaugstinātām konstrukcijām (estakādēm), zem kurām veidosies brīva telpa. Tagad iespējama šo telpu  izmantošana transporta kustības, transporta pakalpojumu, transporta apkalpošanas, kā arī citu transporta, īpaši sabiedriskā, vajadzību nodrošināšanai. Dzelzceļa zemes nodalījuma joslas ekspluatācijas noteikumi ir saistīti ar būvprojekta izstrādes procesu un lokālplānu izstrādi. Gan būvprojekta, gan lokālplāna risinājumi tiks saistīti ar dzelzceļa infrastruktūras nākotnes funkcionalitāti, ievērojot  dzelzceļa ekspluatācijas un vilcienu kustības drošību.