Šī tīmekļa vietne izmanto sīkdatnes. Turpinot lietot tīmekļa vietni, Jūs piekrītiet sīkdatņu izmantošanas noteikumiem. Uzzināt vairāk.

Piekrītu

Ciešāk sadarbosies studijās un pētniecībā, sekmējot Rail Baltica un dzelzceļa nozares attīstību

7. Februārī, 2024

Stiprināt sadarbību studijās un pētniecībā, nodrošinot darba tirgus vajadzībām atbilstošu speciālistu sagatavošanu un inovācijas straujākai dzelzceļa nozares attīstībai, īpašu uzmanību veltot lielākajam infrastruktūras projektam Baltijā Rail Baltica. Tas pārrunāts, kad Rīgas Tehniskajā universitātē (RTU) viesojās SIA Eiropas Dzelzceļa līnijas un VAS Latvijas dzelzceļš vadītāji, kā arī vairāku Itālijas uzņēmumu, kas iesaistīti Rail Baltica projektā, pārstāvji un Romas Universitātes Sapienza profesors transporta jomā.

Dzelzceļa nozares turpmākai attīstībai nepieciešami profesionāļi gan ar inženiertehniskām, gan loģistikas un vadības prasmēm. To tikšanās laikā uzsvēra Eiropas Dzelzceļa līnijas valdes priekšsēdētājs Kaspars Vingris un uzņēmuma galvenais inženieris Andrea Laudanna (Andrea Laudanna) un galvenais tehniskais eksperts Jānis Eiduks, kā arī Latvijas dzelzceļš valdes priekšsēdētājs Rinalds Pļavnieks, Ecio Pedone (Ezio Pedone) no Itālijas uzņēmuma Italferr, Roberto Ljuca (Roberto Liuzza) no Sintagma un profesors Stefano Ričī (Stefano Ricci) no Romas Universitātes Sapienza. Apspriesta arī iespēja veidot kopīgu studiju programmu, kā arī sadarboties zināšanu pārnesē, pētniecības un inovāciju attīstībā ilgtermiņā, šajās aktivitātēs iesaistot arī studentus. 

Nozarē ir nepieciešami tūkstošiem inženieru, tādēļ RTU ir partneris izaugsmei – te ir gan talantīgi studenti, gan izveidota inovāciju ekosistēma, pieejama pasaules līmeņa zinātniskā ekspertīze un augstas kvalitātes aprīkojums, atbalsts prototipēšanai un produktu izstrādei, kā arī līdzdalība starptautiskos sadarbības tīklos, norādīja RTU inovāciju prorektore Liene Briede.

Tiekoties ar Itālijas un Latvijas uzņēmumu pārstāvjiem, RTU viņus iepazīstināja gan ar universitātes attīstības plāniem, gan ar dažādām sadarbības iespējām. Sadarbība ar vietējā un globāla mēroga uzņēmumiem vienmēr ir bijis viens no RTU darbības pīlāriem, šobrīd šī joma tiek intensīvi attīstīta, lai universitāte varētu arvien elastīgāk reaģēt uz tautsaimniecības vajadzībām, apliecināja RTU rektors Tālis Juhna.

Apmeklējot RTU Būvniecības un mašīnzinību fakultātes (BMF) laboratorijas, viesi iepazina jaunākās inovācijas un tehnoloģijas, ko attīsta RTU zinātnieki un studenti. BMF Transportbūvju institūta vadošais pētnieks Viktors Haritonovs viesus iepazīstināja ar inovatīvām ceļu būves tehnoloģijām un materiāliem, bet 3D betona drukāšanas zinātniskajā laboratorijā tās vadītājs Māris Šinka demonstrēja būvniecības nākotnes tehnoloģijas un inovatīvus materiālus betona konstrukciju izgatavošanai. Fakultātē atrodas arī Baltijā modernākā un vislabāk aprīkotā ģeometriskās metroloģijas laboratorija, kurā viesi vadošā pētnieka Jāņa Lungeviča vadībā izzināja jaunāko Mitutoyo aprīkojumu dimensiju mērīšanai un tā plašās izmantošanas iespējas. Laboratorija sadarbojas gan ar dažādiem uzņēmumiem, gan ar Latvijas bobsleja un skeletona izlasi kamanu slieču ģeometrijas un cietības mērījumu veikšanā, palīdzot sportistiem labāk sagatavoties sacensībām. Ļoti plašs lietojums ir arī digitālo dvīņu un virtuālās realitātes tehnoloģijām, apliecināja asociētais profesors Māris Kaļinka. RTU zinātnieki gan izveidojuši Ķīpsalas studentu pilsētiņas „dvīni”, gan veikuši trīsdimensionālo skenēšanu dažādiem objektiem un ēkām, tajā skaitā kultūras mantojuma objektiem. Digitālo dvīņu tehnoloģijas ir izmantojamas arī valsts un civilās aizsardzības vajadzībām.

Ar viesiem sadarbību apsprieda arī RTU zinātnes prorektora p.i. Gatis Bažbauers, BMF dekāne Līga Gaile un prodekāni Ivo Vaicis un Sandris Ručevskis, Inženierekonomikas un vadības fakultātes asociētās profesores Ingūna Jurgelāne-Kaldava un Justīna Hudenko.

Atzīmējot pirms gada parakstīto sadarbības līgumu starp universitāti, Eiropas Dzelzceļa līnijām un būvsabiedrību Bererix, BMF dekāne un prodekāni apmeklēja Rail Baltica Rīgas Centrālā mezgla būvlaukumu, kur Eiropas Dzelzceļa līnijas valdes priekšsēdētājs Kaspars Vingris (att.augstāk, pa kreisi) iepazīstināja ar projekta īstenošanas progresu Latvijā, kā arī atskatījās uz kopīgi īstenotajām aktivitātēm studentu iesaistē – vairāki projektā iesaistītie inženieri ir vadījuši vieslekcijas RTU, kā arī uzņemtas studentu grupas abu Rail Baltica starptautisko staciju būvlaukumos.

Ar būvniecības gaitu, izmantotajām tehnoloģijām un paveikto Centrālā mezgla būvlaukumā iepazīstināja Filips Bidoli (Philippe Bidoli), būvdarbu vadītājs no būvsabiedrības uzņēmuma Rizzani de Eccher un Eiropas Dzelzceļa līnijas galvenais inženieris Andrea Laudanna. Iepazīstoties ar būvdarbiem, viesi iesaistījās arī diskusijās un uzdeva interesējošus jautājumus. Piemēram, profesors Stefano Ričī (Stefano Ricci) no Romas Universitātes Sapienza izrādīja lielu interesi par topošo dzelzceļa tiltu pār Daugavu, izjautājot par tilta konstrukciju, tajā iecerēto gājēju un velobraucēju celiņu, par to, kā notiks dzelzceļa satiksmes pārslēgšana, kad tiks pabeigta Centrālā mezgla dienvidu puses izbūve. Jaunā tilta izbūvē paredzētais monitorings ieinteresēja arī RTU pārstāvjus, kuri izteica interesi iegūtos datus iekļaut savos pētījumos.

Vizīti organizēja RTU Latvijas–Itālijas sadarbības centrs, lielu atbalstu kontaktu veidošanā sniedza Itālijas vēstnieks Latvijā Alessandro Monti (Alessandro Monti).

 

Ielūkojieties fotogalerijā, kā norisinājās tikšanās! EDZL un RTU preses foto 25