Šī tīmekļa vietne izmanto sīkdatnes. Turpinot lietot tīmekļa vietni, Jūs piekrītiet sīkdatņu izmantošanas noteikumiem. Uzzināt vairāk.

Piekrītu

Eiropas Dzelzceļa līnijas atzinīgi vērtē valdības lēmumu par finansējuma piešķiršanu būvdarbu norēķiniem

23. Jūlijā, 2024

Eiropas Dzelzceļa līnijas atzinīgi vērtē valdības lēmumu par papildu finansējuma piešķiršanu Rail Baltica starptautisko pasažieru staciju (multimodālo mezglu) un saistītās infrastruktūras būvdarbu norēķiniem un cer uz turpmāku konstruktīvu šī jautājuma risinājumu. 

Šobrīd valdība izdara pirmo, ātrāk iespējamo un nepieciešamāko soli. Šis lēmums parāda gan valdības izpratni par projekta būtiskumu, gan arī dod signālu būvniekiem, ka valsts, lai arī pašreiz daļēji, ir gatava rast risinājumus saistību izpildei.

Novērtējam, ka līdz šim sarunu gaitā esam saskārušies ar profesionālu un saprotošu būvnieku attieksmi. Ceram uz visu iesaistīto pušu izpratni šī jautājuma risināšanā arī turpmāk. Šobrīd vēl ir pāragri runāt par sarunu gaitu vai iznākumu. Notiek pārrunas par juridiskiem jautājumiem, kuri var radīt tālejošas sekas. Tādēļ to iespējamība realizēties līguma grozījumos tiek rūpīgi vērtēta no abām līguma slēdzēja pusēm.

Projekta progresā paveiktais ir augstu vērtējams, jo būtiski ir pavirzījusies Rail Baltica projekta īstenošana Latvijā un tas ir ļāvis izpildīt saistības pret Eiropas Savienību. Tādējādi Latvija ir apliecinājusi ievērojamu projekta attīstību un ieguvusi iespēju piesaistīt turpmāko atbalstu un finanšu līdzekļus.

Rail Baltica īstenošanai jānotiek saspringtos termiņos gan attiecībā pret konkrētajiem finansēšanas līgumiem, gan arī pret kopējo projekta ieviešanas grafiku, tāpēc nav vēlama būvniecības tempu palēnināšanās vai situācijas, kas var radīt reputācijas riskus projektam un valstij.

Finanšu plūsmas, darbu pieņemšanas un apmaksas jautājumi Rail Baltica projektā ir sarežģīti, šobrīd būvnieki saņem samaksu par aktuālajiem darbiem, bet tikai daļēji ir segti inflācijas indeksācijas izdevumi. 

Jau ziņots, ka valdība 23. jūlijā atbalstīja papildu 9,6 miljonu eiro finansējuma piešķiršanu Rail Baltica starptautisko pasažieru (multimodālo mezglu) staciju un saistītās infrastruktūras būvdarbiem. No tiem MK atbalstīja finanšu līdzekļu pārdali no ietaupījumiem 5,8 miljonu eiro apmērā. Tāpat Satiksmes ministrija iesniegs Finanšu ministrijai pieprasījumu par papildu 3,85 miljoni eiro no valsts budžeta programmas „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.

Tā dēvētajos EISI1 un EISI6 finansēšanas līgumos Rīgas starptautisko staciju un saistītās infrastruktūras būvniecībai kopumā no Eiropas Savienības fondiem piesaistīti līdzekļi 225,5 miljonu eiro apmērā. EISI finansējuma saņemšanas nosacījumi paredz noteiktu termiņu, kurā darbi jāpaveic un abu šo līgumu darbiem jābūt paveiktiem līdz šī gada beigām. Kopā ar piesaistīto ES līdzfinansējumu un pat ar šo papildu valsts atbalstu, budžets no šāda projekta tāpat ir finansiāls ieguvējs. Abos būvlaukumos pārliecinoši lielākā daļa darba un projekta vadības notiek, iesaistot Latvijas apakšuzņēmējus – vairāk nekā 300 uzņēmumu.