Šī tīmekļa vietne izmanto sīkdatnes. Turpinot lietot tīmekļa vietni, Jūs piekrītiet sīkdatņu izmantošanas noteikumiem. Uzzināt vairāk.

Piekrītu

Pilsētvidei skoloti un piemēroti koki būs jaunās Stacijas apkārtnē

16. Jūlijā, 2020

Rail Baltica Centrālās dzelzceļa stacijas projektēšanas ietvarā šī projekta būvnieks un projektētājs - pilnsabiedrība BERERIX izstrādā arī stacijas apkārtnes apzaļumošanas plānu. Plānā tiks iekļauti pilsētvidei skoloti koki un citi apzaļumojumi. Ainavas un apzaļumošanas plānošana uzticēta Latvijas labākajiem koku ekspertiem un ainavu arhitektiem - uzņēmumam Labie koki. Veikta esošo apstādījumu izvērtēšana  un noteikti saglabājamie koki.

Rail Baltica būvniecības un labiekārtošanas darbu rezultātā Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas apkaimē būtiski palielināsies pilsētniekiem pieejamas zaļās zonas un labiekārtotas multifunkcionālas teritorijas.  Piemēram, no 1316 m2 uz 4454 m2 palielināsies skvēru platība. Būtiski palielināsies zaļā, šobrīd pilsētniekiem nepieejamā zona, norokot uzbērumus un norobežoto teritoriju, paredzams, ka to platība palielināsies  no 8841 m2 līdz 25 859 m2. Tranzīta zonu un ceļu apjoms samazināsies līdz 25%, bet laukumu un skvēru būs vairāk - 49% no bruģētās teritorijas.

Rail Baltica ir vēsturiski nozīmīgs projekts. Tas paredz ne vien jaunas dzelzceļa infrastruktūras, bet arī pilsētvides attīstības iespējas, kas būtībā mainīs Rīgas centra vaibstus, radīs ērtāku iedzīvotāju pārvietošanos un transporta lietošanu. Būs radīta jauna promenāde, iela, skvēri un labiekārtotas vietas pilsētnieku un pilsētas viesu vajadzībām. Mūsu uzdevums ir 2025. gada vasarā nodot ekspluatācijā Centrālo Dzelzceļa staciju un apkārtni ar labiekārtotu, profesionāli veidotu ainavas arhitektūru ar kokiem, krūmiem un kvalitatīviem labiekārtojuma elementiem. Ar pilsētvidei nozīmīgiem un Rīgai tik raksturīgajiem – zaļajiem skvēriem,” apzaļumošanas plāna izveidi komentē BERERIX projekta direktors Ksavjērs Debruše (Xavier Debruche).

Rail Baltica Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas apzaļumošanas plāna ietvaros  koku eksperti no Labie koki  jau veikuši esošo koku novērtēšanu. Koki, kas nav ceļā jaunajai Rail Baltica trasei un topošajai stacijas ēkai un kas ir veseli un spēcīgi, tiks saglabāti. Ļoti vērtīgi koki, piemēram, sarkanais ozols, kas atrodas topošās trases ceļā, tiks pārvietots uz jauno skvēru esošā tirdzniecības centra “Titāniks” vietā. Savukārt, par citu koku noņemšanu, kas atrodas būvniecības zonā, 16. jūlijā sākas sabiedriskās apspriešana. Jaunais apzaļumošanas un koku stādīšanas plāns tiks pabeigts un saskaņots līdz 2021. gada pavasarim un tas paredz atjaunot koku un krūmu stādījumus līdzvērtīgā apjomā.

“Esam izvērtējuši esošos apstādījumus un kokus, un snieguši savu plānu turpmākai rīcībai. Nākamais solis ir izveidot apzaļumošanas plānu, kas ir mūsdienīgs, iederīgs Rīgas vidē un ilglaicīgs. Mēs vēlamies plānā iekļaut pilsētai piemērotas koku sugas, piemēram, ozolus, priedes. Tāpat plānojam iekļaut skolotus kokus jeb dižstādus, kas ilgstoši audzēti un veidoti stalti, ar ierobežotai pilsētas videi piemērotu sakņu un lapotnes apjomu. Mūsu uzdevums ir veidot šo apzaļumošanas plānu tā, lai topošie skvēri, promenāde un dzelzceļa apkaime būtu zaļas, mūsdienīgas, ilglaicīgas un Rīgai piemērotas vietas pilsētvidē, “ skaidro Labie koki vadītājs, arborists Edgars Neilands.

BERERIX Rail Baltica projektā šobrīd lemj par koku ciršanu, kas saistīta ar dzelzceļa stacijas pirmajiem būvdarbiem jeb infrastruktūras sagatavošanas darbiem stacijas Ziemeļu zonā, un būvniecību Dienvidu zonā - posmā no Maskavas ielas līdz Lāčplēša ielai. Būvdarbu noslēgumā Rīgas pilsēta iegūs pilnīgi jaunas, labiekārtotas zonas - kiss&ride promenādi stacijas Dienvidu pusē, skvēru teritorijā pie Prāgas ielas iepretī autoostai (kur šobrīd ir tirdzniecības centrs un daudzstāvu autostāvvieta), teritoriju gar 13. janvāra ielu, kur tiks nojaukti uzbērumi un vide padarīta pieejama.

BERERIX projektēšanas un projekta saskaņošanas darbus, tostarp apzaļumošanas projektu, turpinās līdz pat 2021. gada pavasarim, kad sāksies intensīvākais būvniecības darbu posms Pirmie sagatavošanas un demontāžas darbi, kā arī atsevišķi būvniecības darbi sākies jau 2020. gada rudenī. Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas kompleksa pārbūve, dzelzceļa tilta pār Daugavu un infrastruktūras būvniecības darbi pilnībā noslēgsies 2025. gada vasarā.



Uzņēmums Labie koki jau ir uzkrājis pieredzi pilsētvidē skolotu koku pārvietošanā. Attēlā: piemērs no nesen Rīgas centrā notikušās 2 m augstu Holandiešu liepu pārstādīšanas. Foto: Labie koki preses foto

 

Atgādināsim, ka  pilnsabiedrība BERERIX  Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas kompleksa, dzelzceļa tilta, uzbēruma un pieguļošās infrastruktūras projektēšanas un būvniecības tiesības ieguva starptautiska iepirkuma rezultātā, un 2019. gada 29. maijā Rail Baltica projekta īstenotājs Latvijā – uzņēmums Eiropas Dzelzceļa līnijas noslēdza līgumu ar starptautiskā iepirkuma konkursa uzvarētāju. Līgumā ir apvienotas prasības objekta projektēšanai un būvniecībai, un to parakstot, konkursa uzvarētājs apņemas veikt pilnīgu būvprojekta izstrādi un saskaņošanu, kā arī būvdarbus, uzņemoties pilnu atbildību par projekta realizāciju. Pilnsabiedrība projektēšanu un būvdarbus veiks, pamatojoties uz metu konkursā izvēlēto risinājumu. Tas ir arhitektu biroja PLH Arkitekter sadarbībā ar COWI (Dānija) izstrādātais  stacijas un tā apkārtnes attīstības projekta mets. PLH Arkitekter  kā meta autori uzrauga ieceres īstenošanu.

Pilnsabiedrībā BERERIX apvienojušies Beļģijas būvniecības milzis BESIX Group, nacionālais būvnieks RERE Būve un Itālijas būvnieks Rizzani de Eccher, ar mērķi īstenot projekta Rail Baltica nozīmīgu daļu - Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas kompleksa projektēšanu un pārbūvi, jaunu Eiropas platuma sliežu un dzelzceļa tilta pār Daugavu, uzbēruma un pieguļošās infrastruktūras projektēšanu un būvniecību.
BERERIX ir izveidojis profesionāli ļoti spēcīgu, starptautisku komandu, kuru veido atzīti savas nozares eksperti. Arhitektūras un ārtelpas risinājumus izstrādā itāļu Crew kopā ar Latvijas Arhis Arhitekti un Labie Koki projekti. Būvkonstrukciju risinājumus nodrošina beļģu uzņēmumi Greisch, TUC Rail, itāļu DEAL un Latvijas uzņēmumi Ceļuprojekts un BICP. Sliežu risinājumus gatavo Beļģijas eksperti no TUC Rail, sadarbojoties ar Konstruktionsgruppe Bauen Latvija. Ēkas inženiertīklus izstrādā Belam-Riga.  Projektēšanas komandā darbojas arī vietējie projektēšanas un inženiertīklu eksperti - Ceļuprojekts,  Citrus Solutions, O3FM, Sprinkleru serviss, Aqua-Brambis, Elsana, Kārlis, Arhis MEP.

Kopš 2020. gada janvāra BERERIX intensīvi sadarbojas arī ar uzraugošo būvinženieru komandu, ko veido EGIS RAIL SA, DB Engineering & Consulting GMbH un EGIS Batiments International. Šī sadarbība būtiski paaugstina komandas kapacitāti Rīgai tik nozīmīgā un ikoniskā projekta īstenošanā.