Rail Baltica Global Forum dalībniekus iepazīstina ar Latvijā paveikto un plānotajiem darbiem
Rail Baltica projekta gada nozīmīgākajā pasākumā – „Rail Baltica Global Forum 2018”, kas norisinājās Tallinā 10. un 11. aprīlī, jaunbūvējamā Eiropas sliežu platuma dzelzceļa projekta ieviesējs Latvijā – SIA Eiropas Dzelzceļa līnijas iepazīstināja ar paveikto 2017. gadā un plānotajiem darbiem šogad, kā arī īpaši iekārtotā stendā interesentiem demonstrēja interaktīvu prezentāciju kā nākotnē izskatīsies Rīgas Centrālā stacija Rail Baltica vajadzībām.
Foruma otrajā dienā, kas bija veltīta potenciālajiem Rail Baltica projekta piegādātājiem, Eiropas Dzelzceļa līnijas (EDZL) Attīstības un komunikāciju departamenta direktors Agnis Driksna klātesošos informēja par projekta gaitu Latvijā un par tuvākajā laikā plānotajiem iepirkumiem, sakot, ka „šogad gaidāms interesents un izaicinājumiem pilns gads, jo projekta ietvaros ir jāspēj salāgot gan globālās, gan nacionālās intereses, kā arī jāveido savstarpējā uzticamībā balstītas attiecības ar visām projektā iesaistītajām pusēm”. Tam esot sagatavots labs pamats, jo 89% mūsu valsts sabiedrības pauduši atbalstu Rail Baltica projektam, norādīja viņš.
A. Driksna stāstīja, ka pašlaik norit aktīvs darbs pie diviem objektiem, kas ir vieni no sarežģītākajiem Latvijas projekta posmiem: Rail Baltica stacijas starptautiskajā lidostā „Rīga” un Rīgas Centrālās stacijas izveides Rail Baltica vajadzībām. Nesen parakstīts Baltijā pirmais līgums par stacijas, saistītās infrastruktūras un estakādes būvprojektēšanu starptautiskajā lidostā „Rīga”, bet drīzumā varētu izsludināt starptautiskā publiskā iepirkuma 2. kārtu par projektēšanas uzdevumu Rīgas Centrālajai stacijai. Paralēli norisinās zemju atsavināšana šo abu vērienīgo projektu ietvaros, un EDZL ir izveidots Konsultatīvais centrs, kurā tiek sniegtas individuālas konsultācijas zemju īpašniekiem.
Prezentācijas turpinājumā A. Driksna demonstrēja video filmu kā nākotnē izskatīsies Rīgas Centrālā stacija, komentējot plānotos darbus, un norādot, ka šis ir viens no lielākajiem izaicinājumiem.
„Līdz šim Latvijā nav bijuši tik vērienīgi, tik sarežģīti un jaunas pieredzes sniedzoši projekti kā Rail Baltica izbūve. Tas, kā norit darbi, ir kā spogulis visam Rail Baltica projektam, jo daudzas lietas projekta ietvaros Latvijā nekad vēl nav darītas. Mums Rīgā jāspēj salāgot projekta vajadzības ar pilsētai nepieciešamo. Jānorāda, ka mēs neceļam Rīgu no jauna, bet gan izbūvējam jaunu dzelzceļa līniju Rail Baltica vajadzībām. Vienlaikus sniedzam arī jaunas attīstības iespējas pilsētai, piedāvājot kopā ar Rail Baltica izveidi adaptēt modernās tehnoloģijas un pilsētvides uzlabojumus, kas sekmēs mobilitāti un piedāvās cilvēkiem vēl lielākas ērtības,” Forumā teica viņš.
Savu uzstāšanos A. Driksna noslēdza, sakot, ka „cena, ir tas, ko mēs maksājam par Rail Baltica izveidi, bet vērtība ir tas, ko mēs kā sabiedrība iegūsim”.
Industrijas Piegādātāju dienā – 11.aprīlī - tika sniegta detalizēta informācija par vairāk nekā 70 plānotajiem iepirkumiem, kas šogad tiks izziņoti Igaunijā, Latvijā un Lietuvā, kā arī tika prezentēti iepirkumi, kas tiks organizēti Rail Baltica Globālā projekta vajadzībām un saistīti ar būvprojektēšanas vadlīnijām, kā arī redzējums par Būvju Informācijas Vadības (BIM, Building Information Modeling) ieviešanu projekta gaitā. Uzņēmumu pārstāvjiem Forums sniedza iespēju dibināt jaunus kontaktus un veidot sadarbību dalībai tālākajos Rail Baltica iepirkumos.
Interaktīva EDZL prezentācija potenciālajiem piegādātājiem
Foruma otrā - Piegādātāju – diena vienuviet pulcēja uzņēmumus no 24 valstīm, tostarp – no Baltijas. Dalībnieku vidū bija būvniecības, arhitektūras un būvprojektēšanas, enerģijas, transporta, loģistikas un uzglabāšanas, IT un komunikāciju, ražošanas, kā arī citu nozaru pārstāvji, kuri ir ieinteresēti Rail Baltica projekta attīstībā un saskata tajā iespējas arī sava biznesa izaugsmei.
Piegādātāju tikšanās punktā (Suppliers’ Meeting Point) uzņēmumi stendos informēja par saviem piedāvājumiem. Ar savu stendu piedalījās arī SIA Eiropas Dzelzceļa līnijas, demonstrējot interaktīvu prezentāciju kā nākotnē izskatīsies Rīgas Centrālā stacija Rail Baltica vajadzībām. Uz skārienjūtīga ekrāna ikviens interesents varēja ielūkoties nākotnē jau tagad: pieskaroties konkrētiem punktiem 3D dimensiju pilsētvidē ap Rīgas Centrālo staciju un pašā stacijā, bija iespējams apskatīt, kā pārvērtīsies gan stacijas peroni, gan apkārtne tirgus tuvumā, gan arī to, kā Rail Baltica vilciens šķērsos Daugavu, pienākot Rīgas stacijā. Interaktīvo prezentāciju sagatavoja uzņēmums Vividly.
Eiropas Dzelzceļa līnijas stendā projekta ieviesēja Latvijā komanda, kas piedalījās „Rail Baltica Global Forum 2018” (no kreisās): Kaspars Vingris, Eiropas Dzelzceļa līnijas Projektu ieviešanas departamenta direktors, Andris Linužs, valdes loceklis, Aldis Upenieks, Finanšu vadības departamenta direktors un Agnis Driksna, Attīstības un komunikācijas departamenta direktors.
Jau ziņojām, ka 10. un 11. aprīlī Tallinā norisinājās Rail Baltica projekta gada nozīmīgākais pasākums – „Rail Baltica Global Forum 2018”, kuru organizēja trīs Baltijas valstu kopuzņēmums RB RAIL AS ar trīs projekta nacionālo ieviesējorganizāciju – Rail Baltic Estonia, Eiropas Dzelzceļa līnijas un Rail Baltica statyba – atbalstu. Foruma laikā tika skatīta Rail Baltica loma Ziemeļjūras-Baltijas TEN-T pamattīkla koridorā, jautājumi, kas saistīti ar projekta finansējumu, kā arī vairāk nekā 70 šogad plānotie projekta iepirkumi. Pasākums veicina arī projekta potenciālo piegādātāju sadarbības iespējas. Foruma laikā tika apskatīti stratēģiski un taktiski jautājumi no nacionālās, reģionālās un Eiropas Savienības (ES) perspektīvas, pulcējot augsta līmeņa vadītājus un lēmumu pieņēmējus, dzelzceļa, loģistikas un ekonomikas ekspertus, ietekmīgus politiķus un institūciju pārstāvjus, kā arī vairāk nekā 300 uzņēmumus un organizācijas – potenciālos Rail Baltica projekta piegādātājus no 24 pasaules valstīm.
Vairāk par Foruma norisi varat lasīt šeit