Rail Baltica pamattrases būvniecības iepirkuma kandidāti apmeklē Latviju
Īstenojot Latvijā jaunu pieeju, 15. un 16. novembrī norisinājās informatīvs klātienes seminārs Rail Baltica pamattrases būvniecības iepirkuma otrās kārtas pretendentiem. Klātienē pulcējās ievērojamu, starptautisku būvuzņēmumu pārstāvji, lai ar Eiropas Dzelzceļa līnijas un iepirkumu komisijas pārstāvjiem pārrunātu iepirkuma prasības un iepazītos ar būvniecības vietām, kurās tiks uzsākti Rail Baltica pamattrases būvdarbi. Seminārs tika organizēts, lai pretendenti varētu pilnvērtīgi sagatavot Rail Baltica pamattrases būvniecības piedāvājumus.
Seminārā piedalījās pārstāvji no otrajai konkursa kārtai virzītajām uzņēmumu apvienībām – kopumā ap 30 dalībnieku. Starptautiskā konkursa dalībnieki atzinīgi novērtēja iespēju apmeklēt Latviju, klātienē iepazīties ar Rail Baltica projektu un uzdot sev interesējošos jautājumus.
Eiropas Dzelzceļa līnijas (EDZL) valdes priekšsēdētājs Kaspars Vingris informatīvās sanāksmes laikā uzrunāja klātesošos, akcentējot, ka šis ir pirmais tāda mēroga pasākums Latvijā, kad vienkopus ir atbraukuši tik daudz pārstāvju no starptautiski atpazīstamiem būvuzņēmumiem ar ilggadēju pieredzi ātrgaitas dzelzceļa infrastruktūras būvniecībā.
„Mēs augstu novērtējam Jūsu līdzšinējo ieguldījumu iepirkumā un saņemto atgriezenisko saiti. Uzņēmuma komanda ieguldījusi vairāku gadu intensīvu darbu, organizējot lielāko būvniecības iepirkumu Baltijas valstu vēsturē. Paldies Eiropas Komisijai un Latvijas valdībai, kas pauž nelokāmu atbalstu Rail Baltica ieviešanai un atzinīgi vērtē progresu Latvijā, uzsverot ne tikai projekta sociāli-ekonomiskos ieguvumus, bet arī pašreizējā ģeopolitiskajā situācijā – tā vēl lielāku stratēģisko nozīmi. Redzot konkursa dalībnieku aktīvo iesaisti un ieinteresētību, gūstam pārliecību, ka saņemsim kvalitatīvus un konkurētspējīgus būvniecības piedāvājumus veiksmīgai Rail Baltica realizācijai arī ārpus Rīgas, lai nekavējoties uzsāktu būvdarbus jau 2023. gadā,” teica K. Vingris.
Lai pārliecinātos par jau līdz šim paveikto, iepirkuma dalībnieki apmeklēja Rail Baltica Rīgas Centrālā mezgla būvlaukumu, kur darbi norit jau divus gadus, un ir redzams, ka šī projekta posms ir sasniedzis ievērojamu progresu.
Nākotnes būvlaukumu apskates vizītē ārpus Rīgas konkursa kandidāti kopā ar iepirkuma komisijas pārstāvjiem no EDZL un RB Rail AS apmeklēja Rail Baltica trases prioritārā posma būvdarbu vietas. Konkursanti redzēja, kur tiks būvēts apvienotais dzelzceļa un auto satiksmes tilts pār Daugavu (pie Saulkalnes) un Salaspils kravu terminālis, apskatīja vietas, kur taps Rail Baltica Salaspils, Olaines un Bauskas reģionālā stacija, kā arī vairākus topošā dzelzceļa posmus Bauskas novadā pie Iecavas, kur atradīsies Rail Baltica infrastruktūras apkopes punkts, kā arī vietu, kur Rail Baltica izbūve Dienvidu virzienā sāksies ar inženiertehniski sarežģītākajiem objektiem – tiltiem pār Iecavas un Mēmeles upi.
Atgādināsim, ka Eiropas Dzelzceļa līnijas septembra sākumā ziņoja, ka ir pabeigta starptautiskā konkursa – Rail Baltica pamattrases būvdarbiem Latvijā – otrās kārtas prasību izstrāde un kvalificētie kandidāti tika uzaicināti iesniegt tehniskos un finanšu piedāvājumus otrajā iepirkuma posmā. Seminārā un būvlaukuma apskatē piedalījās pārstāvji no šādām būvuzņēmumu apvienībām:
* personu apvienība Webuild NGE-TSOJV, ko veido Itālijas un Francijas uzņēmumi Webuildp.A., NGE Contracting SASU un TSO SAS;
* personu apvienība OHLA – GULERMAK Rail Baltica Joint Venture, ko veido Obrascón Huarte Lain, S.A., Gülermak Ağır Sanayi İnşaat ve TaahhütŞ. un Gülermak Sp. z o.o. (Spānija, Turcija, Polija);
* personu apvienība R.B. Rail BalticaJV, ko veido Eiffage Génie Civil SAS, Budimex S.A. un Rizzani de Eccher S.p.A (Francija, Polija, Itālija);
* personu apvienība, ko veido Turcijas uzņēmumi IC İÇTAŞ İNŞAAT SANAYİ VE TİCARETŞ. un DOĞUŞ İNŞAAT VE TİCARETA.Ş.
Iepirkumā paredzētajos darbos iekļauta Rail Baltica dzelzceļa līnijas pamattrases Latvijas teritorijā ārpus Rīgas pilsētas robežām infrastruktūras – dzelzceļa pamatnes un virsbūves – būvniecība vairāk nekā 200 km garumā. Būvdarbi ietver teritorijas sagatavošanu, uzbērumu, dzelzceļa tiltu, ceļu un pārvadu būvi, inženiertīklu pārvietošanu un sliežu ceļu izbūvi. Būvdarbi ne tikai apvienos daudzus sarežģītus būvniecības elementus, bet būs arī apjomīgākā dzelzceļa infrastruktūras izbūve Latvijā. Iepirkuma komisija par atbilstošāko izvēlēsies tehniski-ekonomiski labāko piedāvājumu.
Atsaucoties apjomīgākā iepirkuma dzelzceļa trases izbūvei Latvijā – konkursa „Rail Baltica pamattrases būvdarbi Latvijā” dalībnieku ierosinājumam, Rail Baltica projekta īstenotājs Latvijā – uzņēmums Eiropas Dzelzceļa līnijas pagarinājis piedāvājuma iesniegšanas termiņu konkursa otrajā kārtā. „Esam ieinteresēti līdz gada beigām saņemt izsvērti un detalizēti izstrādātus piedāvājumus. Rail Baltica pamattrases būvniecība ir apjomīgākais infrastruktūras izbūves projekts Latvijā un lielākais būvniecības iepirkums Baltijas valstu vēsturē. Tas nozīmē, ka potenciālajam būvniekam izvirzītās kvalifikācijas prasības ir ļoti augstas, jo paredzētie būvdarbi ir sarežģīts būvniecības komplekss, apvienojot daudzus elementus, piemēram, dzelzceļa pamatlīnijas, tiltu, ceļu un pārvadu, infrastruktūras apkopes punktu, reģionālo mobilitātes punktu izbūvi – tas ir komplicēts darba lauks, lai izveidotu pilnvērtīgu jauno dzelzceļa līniju maksimāli īsos termiņos,” skaidro Eiropas Dzelzceļa līnijas valdes priekšsēdētājs Kaspars Vingris.
Jāpiebilst, ka Eiropas Dzelzceļa līnijas praksi iepazīstināt starptautisku iepirkumu dalībniekus ar potenciālajām būvniecības vietām, lai tie varētu pilnvērtīgi sagatvoties konkursam, jau ir izmantojis iepriekš, un to atzinīgi novērtējuši arī paši konkursanti. Tā, piemēram, 2020. gada vasarā starptautiskā konkursa par būvdarbu veikšanu Rail Baltica stacijai starptautiskajā lidostā „Rīga” un saistītai infrastruktūrai iepirkuma kandidāti klātienē apsekoja projekta būvdarbu vietu, apliecinot aktīvu gatavošanos konkursa otrajai kārtai.