Rail Baltica projektā rasts ietaupījums, ko pārdalīt Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas būvdarbu norēķiniem
Latvijā pirms finansēšanas līgumā noteiktā termiņa un ietaupot 2,9 miljonus eiro, veiksmīgi noslēgta Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta (EISI) pirmā uzsaukuma nekustamo īpašumu atsavināšanas aktivitāte. Ietaupītos līdzekļus pārdalīs aktuāliem norēķiniem par Rail Baltica Rīgas Centrālas dzelzceļa stacijas būvniecības darbiem.
Rail Baltica projekta nacionālais ieviesējs – uzņēmums Eiropas Dzelzceļa līnijas (EDZL) pēc šā brīža datiem ieguvis virs 309 nekustamo īpašumu objektu jau būvniecībā esošajos Rail Baltica dzelzceļa trases posmos un posmā Vangaži-Salaspils-Misa, kā arī prioritārajā dienvidu posmā, kur drīzumā paredzēts uzsākt būvniecību.
Lai izpildītu EISI finansēšanas līgumā noteikto nekustamo īpašumu atsavināšanas aktivitāti Latvijā, bija nepieciešams iegūt ne mazāk kā 309 objektus līdz finansējuma attiecināmības perioda beigām. Mērķa sasniegšana pirms 2024. gada 31. decembra atbilstoši finansēšanas līguma noteikumiem ļauj veikt ietaupītā finansējuma pārdali starp projekta aktivitātēm ar nosacījumu, ka pārdales rezultātā novirzītais finansējums tiek izlietots izpildītajiem darbiem finansējuma attiecināmības periodā. Pēc EDZL aplēsēm atsavināšanas aktivitātes paredzamais ietaupījums ir 2,9 miljoni eiro.
Kā ziņots iepriekš, šī gada 23. jūlijā Ministru kabinets lēma par finansējuma pārdali 9,6 miljonu eiro apmērā paveikto būvdarbu daļējai apmaksai Rail Baltica Rīgas Centrālā dzelzceļa mezgla (RCS) un RIX Rīgas lidostā. Valdība atbalstīja Satiksmes ministrijas priekšlikumu novirzīt rēķinu apmaksai finansēšanas līgumos rastos ietaupījumus 5,8 miljonu eiro apmērā, kā arī piešķīra papildu 3,85 miljonus eiro no programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”. Lai pilnībā izpildītu saistības pret abu starptautisko staciju būvniekiem, saskaņā ar sākotnējo izmaksu prognozi būs nepieciešami papildu 41,6 miljoni eiro. Pašlaik EDZL strādā, meklējot iekšējos ietaupījumus, ko pārdalīt šo izdevumu segšanai, tāpat inflācija ir zemāka nekā šī gada sākumā prognozēts, tādēļ gala summa paredzams būs mazāka.
Satiksmes ministrija (SM) atbalsta EDZL priekšlikumu novirzīt potenciālo ietaupījumu nekustamo īpašumu atsavināšanas aktivitātē daļējai rēķinu apmaksai RCS būvdarbiem. Vienlaikus SM turpina vērtēt citas finanšu līdzekļu pārdales iespējas starp projekta aktivitātēm un ministrijas budžetā, cenšoties pēc iespējas samazināt nepieciešamību pēc papildu valsts budžeta līdzekļiem.
Ņemot vērā Rail Baltica projektēšanas darbu brieduma pakāpi un prioritātes būvdarbu secībai, intensīvi atsavināšanas darbi tiek plānoti līdz 2028. gadam. Šobrīd kopējais Rail Baltica projektam nepieciešamo kadastra objektu skaits ir vairāk nekā 2000. Minētais kopējais kadastra objektu skaits ir indikatīvs un var tikt precizēts atbilstoši projektēšanas risinājumiem un to ietvaros identificētajiem datiem par iegūstamajiem kadastra objektiem.
Atgādināsim, ka Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo nekustamo īpašumu atsavināšanas procesu Latvijā īsteno projekta nacionālais ieviesējs Eiropas Dzelzceļa līnijas atbilstoši noslēgtajam Deleģēšanas līgumam ar Satiksmes ministriju un tās noteiktajiem uzdevumiem.
Atsavināšanas process Latvijā tiek īstenots kārtās. Kā pirmie tika atsavināti īpašumi, kas nepieciešami Rail Baltica stacijas izbūvei RIX Rīga lidostā un Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas pārbūvei. 2021. gada vidū uzsākta nekustamo īpašumu atsavināšana dzelzceļa pamatlīnijas būvdarbiem, prioritāri, trases dienvidu posmā jeb virzienā no Lietuvas robežas līdz RIX Rīgas lidostai.
Informācija sagatavota Satiksmes ministrijas Komunikācijas nodaļā