Šī tīmekļa vietne izmanto sīkdatnes. Turpinot lietot tīmekļa vietni, Jūs piekrītiet sīkdatņu izmantošanas noteikumiem. Uzzināt vairāk.

Piekrītu

Valsts mežu teritorijā Iecavas apkārtnē pirmie atmežošanas darbi Rail Baltica īstenošanai

28. Decembrī, 2023

AS Latvijas valsts meži (LVM) teritorijā aptuveni 10 ha platībā veikta atmežošana Rail Baltica projekta īstenošanai. Iecavas apkārtnē jau iezīmējas pirmās aprises Rail Baltica projektam, kur nākamā gada sākumā tiks uzsākti pirmie pamattrases būvdarbi.

Kā ziņo LVM, uznēmums piedalās Rail Baltica projekta īstenošanā – plānotā dzelzceļa līnija un tās infrastruktūras objekti šķērso Latvijas valsts mežu teritorijas, kā arī Satiksmes ministrija koku ciršanas tiesības visos mežos var nodot LVM izpildei. Šoruden tika saņemts pirmais pieteikums no SIA Eiropas Dzelzceļa līnijas koku ciršanai atmežošanas cirtē LVM apsaimniekotajās teritorijās aptuveni 10 ha lielā platībā. Atmežošana tika veikta atbilstoši prasībām un Eiropas Dzelzceļa līnijas ierosinātajā vēlamajā izpildes termiņā.

“Lielākais izaicinājums atmežošanas darbu organizēšanā bija tas, ka paralēli notiek zemes vienību sadale, lai izveidotu dzelzceļa infrastruktūrai vajadzīgās zemes vienības, kas tiks nodotas Satiksmes ministrijai. Tādēļ mainījās gan Valsts meža dienesta, gan Valsts zemes dienesta kadastra dati. Pirmā pieteikuma atmežošanas darbi ir pabeigti un Iecavas apkārtnē jau iezīmējas pirmās aprises Rail Baltica projektam, kur nākamā gada pirmajā ceturksnī tiks uzsākti pirmie pamattrases būvdarbi,” skaidro LVM Nekustamo īpašumu pārvaldes Rail Baltica projekta speciāliste Ilona Jēkabsone.

Kopējā Rail Baltica dzelzceļa līnijas izbūve Latvijas teritorijā plānota 265 km garumā no Igaunijas līdz Lietuvas robežai. No tiem aptuveni 70 km šķērso LVM šobrīd apsaimniekotās teritorijas.

Attēls: Rail Baltica dzelzceļa pamattrases shēma Latvijas teritorijā ar LVM apsaimniekotajām teritorijām.

Pirms projekta ieiešanas būvniecības fāzē nepieciešams veikt meža zemes atmežošanu un koku ciršanu ārpus meža zemēm. Saskaņā ar Meža likumu, Satiksmes ministrija koku ciršanas tiesības uz nocirstajiem kokiem dzelzceļa infrastruktūras objektu un ar dzelzceļa būvniecību saistītās infrastruktūras būvniecības procesā var nodot valsts meža zemes apsaimniekotājam – LVM. Sagaidāms, ka jau nākamgad projekta ieviesēji aktīvi uzsāks organizēt koku ciršanu projekta īstenošanai nepieciešamās valsts zemēs. Sagaidāms, ka pirmie pieprasījumi koku ciršanai tiks saņemti Zemgalē, jo šajā posmā būvniecības process ir vistuvāk būvdarbu fāzei. Koku ciršana tiks uzsākta pēc projekta virzītāju pieprasījuma saņemšanas par konkrētu posmu, informē LVM. 

Jau ziņojām, ka šogad, 21. decembrī, Rail Baltica nacionālais ieviesējs Latvijā SIA Eiropas Dzelzceļa līnijas un pilnsabiedrība E.R.B. Rail JV PS noslēdza līgumu par Rail Baltica pamattrases būvniecību. Darbu uzsākšanai veikti nepieciešamie sagatavošanās darbi  – pieejami nekustamie īpašumi, finansējums pirmajai būvdarbu kārtai, būvprojekts, kā arī starptautiski atzīts un pieredzējis būvuzraugs un būvnieks. Pašlaik tehniski gatavākais un arī stratēģiski nozīmīgākais, lai pēc iespējas ātrāk izveidotu savienojumu ar Eiropu, ir dienvidu posms Lietuvas virzienā. Būvdarbus īstenos posmos, sākotnēji pasūtot pirmās kārtas būvdarbus Bauskas novadā pie Iecavas, kur nākotnē atradīsies Rail Baltica infrastruktūras apkopes punkts.