Zem jaunuzbūvētās Rail Baltica estakādes autoostā uzsākta autobusu apkalpošana
Rail Baltica Rīgas Centrālā mezgla būvniecības ietvaros pabeigti dzelzceļa estakādes izbūves darbi ielas līmenī projekta dienvidu pusē – Prāgas ielas un Rīgas starptautiskās autoostas zonā. Teritoriju, kas iepriekš bija atvēlēta Rail Baltica būvdarbiem, nodod autoostas lietošanā un atsākas autobusu apkalpošana, nodrošinot pasažieru izkāpšanu.
Šis ir būtisks brīdis Rail Baltica izbūvē, jo sabiedrība var izmantot kaut nelielo, bet pirmo no daudzajiem jaunuzbūvētās infrastruktūras pilsētvides uzlabojumiem un mazinās neērtības, kas izbūves laikā bija autoostas lietotājiem.
“Līdz ar Rail Baltica izbūvi Latvijā estakādes ieņems būtisku vietu mūsu pilsētvidē, veidojot kvalitatīvas, estētiski pievilcīgas zemestakādes teritorijas, kuras tiek izmantotas dažādu transporta veidu pasažieru, pilsētas viesu un rīdzinieku ērtībām,” uzsver Eiropas Dzelzceļa līnijas valdes priekšsēdētājs Kaspars Vingris. Tā būs gan autoostas teritorijā, kur norokot uzbērumu, tiks savienotas divas Rīgas daļas, gan Centrālās stacijas zonā zemestakādē plānots Pierīgas autobusu galapunkts un citi pakalpojumi. Savukārt lidostas teritorijā Rail Baltica stacija būs uz estakādēm, ielas līmenī nodrošinot piekļūstamību un papildu mobilitāti.
Projekta pasūtītāja Eiropas Dzelzceļa līnijas, būvnieka BERERIX un AS “Rīgas starptautiskā autoosta” pārstāvji parakstījuši zempārvada telpas nodošanas un pieņemšanas aktu izmantošanai būvdarbu laikā. Saskaņā ar to autoostai nodod lietošanā iepriekš būvdarbos izmantoto teritoriju, kā arī jaunizbūvēto zempārvada telpu, lai tā spētu nodrošināt autoostas pakalpojumu un sabiedrība sāktu izmantot vienu no pilsētvides uzlabojumiem Rail Baltica Rīgas Centrālā mezgla būvdarbu laikā vēl pirms visa projekta pabeigšanas. Saņemts Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcijas un Būvniecības valsts kontroles biroja saskaņojums, atļaujot teritorijas izmantošanu.
Norokot uzbērumu veidojas jaunas pilsētvides attīstības iespējas, kas mainīs Rīgas centra vaibstus, radīs ērtāku iedzīvotāju pārvietošanos un transporta lietošanu. Pilnībā noraktais dzelzceļa uzbērums, dzelzceļa satiksme pa estakādi un citi risinājumi ļaus par 25 % palielināt publisko ārtelpu, ko varēs izmantot rīdzinieki un pilsētas viesi, lai ērti nokļūtu no Vecrīgas tirgū un autoostā. Zem estakādes varēs izveidot mūsdienām atbilstošas autoostas uzgaidāmās telpas un būs iespējams izvietot iekāpšanas platformas.
Projekta būvniekam BERERIX estakādes izbūve Rīgas starptautiskās autoostas zonā bija izaicinoša, jo blakus autoostas ēkai izbūvētā dzelzceļa estakāde ir vien 60 cm attālumā. Tas ir ievērības cienīgi, jo reti kur Latvijā šāda infrastruktūra tiek būvēta tik tuvu esošajām ēkām. BERERIX veica injekcijas un pielietoja citas modernas un sarežģītas tehnoloģijas, monitoringu un uzraudzību, lai būvniecība neietekmētu līdzās esošās būves.
Estakādes garums ir 200 metri, sākoties pie t/c Stockmann un noslēdzoties pie Maskavas ielas, un tā ir 15 metrus plata. Ik pa 25 līdz 30 metriem estakādi balsta masīvi, daudzšķautņaini, taču arī arhitektoniski pievilcīgi balsti. Kopumā visas dzelzceļa estakādes no Maskavas līdz Gogoļa ielai izbūvē izveidoti 10 dzelzsbetona balsti, 9 laidumi, iestrādātas 2500 tonnas stiegrojuma un vairāk nekā 15 000 m3 betona. Par betonēšanas darbiem, balstu un klāju izbūvi parūpējās BERERIX apakšuzņēmējs Nord X. Eiropas Dzelzceļa līnijas izsaka pateicību autoostas vadībai, būvniekiem, būvinženieru komandai Egis-Deutche Bahn un citiem partneriem par veiksmīgo sadarbību.