Šī tīmekļa vietne izmanto sīkdatnes. Turpinot lietot tīmekļa vietni, Jūs piekrītiet sīkdatņu izmantošanas noteikumiem. Uzzināt vairāk.

Piekrītu

Atklāj Rail Baltica Rīgas Centrālā mezgla būvlaukumu

23. Novembrī, 2020

Pirmajā Rail Baltica būvlaukumā Latvijā - Rīgā - 23. novembrī, piedaloties projekta īstenotājiem, būvnieku un uzraugošo būvinženieru komandas pārstāvjiem, svinīgi atklāta Rīgas Centrālā mezgla būvniecība. Tā ir sākusies paredzētajos termiņos, ievērojot visas COVID-19 izplatības ierobežošanas prasības. 

Attālināti Latvijas un Rīgas iedzīvotājus, būvniekus un projekta īstenotājus sveica Eiropas komisāre transporta jautājumos Adina Joana Veleana (Adina Vălean), Latvijas Ministru prezidents Krišjānis Kariņš, Satiksmes ministrs Tālis Linkaits un Rīgas domes priekšsēdētājs Mārtiņš Staķis.  

Rail Baltica būvniecības sākums Rīgā ir pagrieziena punkts visā Eiropas Savienības integrācijas vēsturē. Jau pavisam drīz mūs visus satuvinās mūsdienīgs dzelzceļa tīkls. Rail Baltica ir viena no Eiropas Savienības prioritātēm – tas ir īpaši svarīgs infrastruktūras projekts, kas ir nozīmīgs iedzīvotāju labklājībai, biznesa iespējām, jaunuzņēmumiem un ekonomikai. Es apsveicu Latviju, ka par spīti globālajai pandēmijai, būvdarbi ir sākušies savlaicīgi. Apsveicu visu komandu: valsts un pašvaldības iestādes, projekta īstenotājus, projektētājus un būvniekus, vietējos un starptautiskos piegādātājus. Šī ir patiešām vēsturiski nozīmīga diena,” savā uzrunā saka Eiropas komisāre Adina Joana Valeana.



Ministru prezidents Krišjānis Kariņš, apsveicot ar nozīmīgo notikumu, teica:  „Rail Baltica ir lielākais infrastruktūras projekts ne tikai Baltijas reģionā, bet arī visā Eiropas Savienībā. Tā nozīmīgums Covid-19 pandēmijas apstākļos ir tikai audzis. Šim projektam ir stratēģiska un ģeopolitiska nozīme – tas mūsu tautsaimniecību savienos ar Eiropas Savienības vienoto tirgu, palielinās mūsu starptautisko konkurētspēju un arī reģiona drošību. ​Jāatzīst, ka Rail Baltica projekts mēroga, dalībnieku skaita un tehnisko risinājumu ziņā ir arī viens no sarežģītākajiem, kura īstenošanā Latvija iesaistījusies pēc valstiskās neatkarības atgūšanas. Vēlos uzteikt visu projektā iesaistīto pušu spēju vienoties lielāka mērķa vārdā, lai visi būtu ieguvēji no Rail Baltica sniegtajām iespējām.”

Satiksmes ministrs Tālis Linkaits norāda, ka  „Rail Baltica mums dos iespēju uzlabot Latvijas sabiedriskā transporta sistēmu starp Baltijas metropolēm un Latvijas pilsētām, starp Rīgas centru un Pierīgas apkaimēm. Pa Rail Baltica sliedēm varēs kursēt gan starptautiskie, gan reģionālie, gan arī vietējās satiksmes un kravu vilcieni. Rail Baltica savienojums ar Rīgas starptautisko lidostu ļaus nostiprināt Rīgas kā Baltijas aviācijas mezgla pozīcijas”.  

Tas, ka Rail Baltica ir gadsimta projekts ne tikai Rīgai, bet arī visai Latvijai, akcentē Mārtiņš Staķis, Rīgas domes priekšsēdētājs. Viņš piebilst, ka esot grūti iedomāties citu infrastruktūras risinājumu, kas tik ļoti mainīs galvaspilsētu, transporta sistēmu un rīdzinieku ikdienas paradumus: to, kā strādāsim, pārvietosimies un atpūtīsimies. Tāpēc ir ļoti svarīgi, lai kopā ar Rail Baltica tiktu izveidota moderna un patīkama vide visiem satiksmes dalībniekiem. „Turpināsim aktīvi strādāt, rūpīgi uzklausot visas ieinteresētās puses un tās sabalansējot ar pieejamajiem līdzekļiem. Kopā mums izdosies paveikt to, ko apbrīnos nākamās paaudzes!” teica viņš.

Rail Baltica koordinējošā uzņēmuma RB Rail valdes priekšsēdētājs Agnis Driksna norāda:  kopš atklāts būvlaukums, Rail Baltica būvniecības darbi norit nu jau visās Baltijas valstīs. „Rīgas Centrālā dzelzceļa mezgla pārbūves rezultātā Latvijas iedzīvotājiem būs pieejami jauni ātrgaitas, videi draudzīgi, starptautiski un reģionāli dzelzceļa pakalpojumi, kas uz pusi samazinās ceļošanas laiku starp Baltijas valstu galvaspilsētām,” tā viņš.

Projekta īstenotāja Latvijā – uzņēmuma Eiropas Dzelzceļa līnijas valdes priekšsēdētājs Kaspars Vingris ir gandarīts, ka „sarežģītākā -  Rail Baltica Centralā mezga - izbūvi sākam laikā, kad nodarbinātības jautājums ir kļuvis īpaši aktuāls un svarīga ir katra darba vieta, kas nodrošina ģimenēm ienākumus. Esam uzticējuši šī gadsimta nozīmīgākā projekta daļas Latvijā realizāciju būvnieka BERERIX komandai, kuras pieredzē ir arī tādas zināmas būves kā augstākā debesskrāpja Burj Khalif būvniecība Dubaijā. Projekta pamatā ir starptautiskajā konkursā uzvarējušās dānu arhitektu komandas Cowi & PLH Architekter mets, kura inženiertehniskais projekts izstrādāts mūsdienīgā projektēšanas – BIM – sistēmā. Tā ļauj precīzi sekot līdzi projektam būvniecības un pēc tam arī apsaimniekošanas procesā. Būvniecības uzraudzību veiks starptautiska inženieru komanda – Egis& Deutsche Bahn.
Ticam, ka ar vislielāko atbildību, izmantojot profesionālās zināšanas un apvienojot vietējo un starptautisko pieredzi, intensīva darba rezultātā tiks uzbūvēts Rail Baltica Centrālais mezgls Latvijā – noteiktajā termiņā un augstā kvalitātē.”

Rail Baltica Rīgas Centrālā mezgla pirmie būvdarbi tiek sākti Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas dienvidu puses laukumā -  starp Rīgas centrālo dzelzceļa staciju un Satiksmes ministrijas ēku, un gar dzelzceļa līniju starp Maskavas un Lāčplēša ielu. Visu darbu izpildes laiku Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas apkaimē satiksmes dalībniekiem un gājējiem tiks nodrošināta nepārtraukta un droša satiksmes organizācija. Interesenti varēs sekot līdzi darbu norisei, jo mājas lapā edzl.lv izvietota interaktīva darbu karte reāllaikā. Par plānotajiem satiksmes ierobežojumiem varēs uzzināt gan vietnē edzl.lv, gan Globālā projekta mājas lapā info.railbaltica.org.

Būvlaukums ir veidots tā, lai nodrošinātu nepārtrauktu darbu dienas un nakts maiņās. Novērtējot darba procesu un darbinieku saskarsmes intensitātes riskus, atbilstoši Pasaules veselības organizācijas vadlīnijām un Latvijas valdības norādēm sagatavoti risinājumi un tāds darba organizācijas plāns, lai ievērotu distancēšanās iespējas un novērstu COVID-19 izplatības iespēju vidēji 100 darbiniekiem, kas strādās būvlaukumā, paskaidro  Ksavjērs Debrušs (Xavier Debruche), BERERIX projekta direktors.

Rail Baltica Centrālā mezgla būvniecības laikā paredzēta Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas kompleksa pārbūve, dzelzceļa tilta pār Daugavu būvniecība, Eiropas platuma sliežu ceļu izbūve, uzbērumu norakšana un estakādes, kā arī pieguļošās infrastruktūras izveide. 

Būvdarbus veic starptautiskā konkursa uzvarētājs - būvsabiedrība BERERIX, kuru veido Beļģijas lielākais būvniecības uzņēmums BESIX Group, nacionālais būvnieks RERE Būve un Itālijas uzņēmums Rizzani de Eccher, uzraudzību veic būvinženieri no Egis-Deutche Bahn.

BERERIX ir izveidojis profesionāli ļoti spēcīgu, starptautisku komandu, kuru veido atzīti savas nozares eksperti. Arhitektūras risinājumus izstrādā itāļu Crew kopā ar Latvijas Arhis Arhitekti. Būvkonstrukciju risinājumus nodrošina beļģu uzņēmumi Greisch, TUC Rail, itāļu DEAL un Latvijas uzņēmumi Ceļuprojekts un BICP. Sliežu risinājumus gatavo Beļģijas eksperti no TUC Rail, sadarbojoties ar Konstruktionsgruppe Bauen Latvija. Ēkas inženiertīklus izstrādā Belam-Riga. Projektēšanas komandā darbojas arī vietējie projektēšanas un inženiertīklu eksperti - Ceļuprojekts, Citrus Solutions, O3FM, Sprinkleru serviss, Aqua-Brambis, Elsana, Karlis, Arhis MEP

Rail Baltica Centrālā mezgla būvlaukuma atklāšana. Publicitātes foto 13