Dzelzceļa jomas speciālistus iepazīstina ar progresu un izaicinājumiem Rail Baltica ieviešanā Latvijā
"Rail Baltica izbūve ir simtgades lielākais projekts, un tā ir pilnīgi jaunas, 1435 mm standarta dzelzceļa līnijas būvniecība. Tas ir vērienīgs projekts un redzam, ka iepirkumos piedalās starptautiskas komandas. Nedz vietējiem, nedz ārzemju uzņēmējiem vienatnē nav kapacitātes aptvert visu apjomu. Tāpēc pozitīvi, ka Latvijā šobrīd trūkstošo pieredzi un zināšanas 1435 mm dzelzceļa jomā iegūs arī vietējie uzņēmumi,” to atzina jaunbūvējamā Eiropas sliežu platuma projekta Rail Baltica ieviesēja Latvijā – SIA Eiropas Dzelzceļa līnijas Tehniskā departamenta direktors, Latvijas Dzelzceļnieku biedrības goda biedrs Jānis Eiduks, 10. martā Rīgā notikušajā Dzelzceļnieku biedrības ikgadējā kongresā.
Tajā viņš klātesošajiem stāstīja par progresu un izaicinājumiem Rail Baltica projekta ieviešanā Latvijā.
(Foto: Mikus Biedriņš)
Eiropas Dzelzceļa līnijas Tehniskā departamenta direktors Jānis Eiduks (attēlā) arī sīkāk pastāstīja par pašlaik uzmanības fokusā esošajiem diviem lielajiem projektiem. Rīgas Centrālās stacijas multimodālā transporta mezgla izveide sevī ietver esošās dzelzceļa stacijas pārbūvi, integrējot Rail Baltica dzelzceļu, jauna tilta pār Daugavu izbūvi un kompleksu Rīgas centra attīstību. Tādējādi Rail Baltica Rīgas Centrālajā stacijā kļūs par pamatu arī pilsētas centra tālākai attīstībai, īstenojot Rīgas pilsētas ambīciju kļūt par Baltijas centrālo transporta mezglu.
Šī projekta ietvaros šogad 2.ceturksnī paredzēts izsludināt iepirkuma otro kārtu, lai jau šī gada 3.ceturksnī konkursa uzvarētāji varētu ķerties klāt projektēšanai, savukārt būvdarbi būs jāpabeidz 2022. gadā.
Iepazīstinot ar stacijas izbūvi starptautiskajā lidostā „Rīga”, J. Eiduks informēja, ka noslēdzies iepirkums par tehniskās projektēšanas darbiem, kura gaitā noskaidrots uzvarētājs - piegādātāju apvienība PROSIV (Latvijas, Slovākijas un Itālijas uzņēmumi), kuram 17 mēnešu laikā būs jāizstrādā būvprojekts. Savukārt 2019. gadā paredzēts izsludināt iepirkumu būvdarbiem. Šis ir izaicinošs projekts un ieviesīs jaunu pieredzi Latvijā, jo paredzēts izveidot Rail Baltica staciju, to novietojot uz estakādēm (līdz šim dzelzceļa novietošana uz estakādēm Latvijā nav realizēta). Turklāt darbi būs jāveic tā, lai netiktu ietekmēts lidostas darbs. Rail Baltica dzelzceļa stacijas izveide notiks vienlaikus ar starptautiskās lidostas „Rīga” attīstības 6. kārtu.
J. Eiduks, atzīmējot projekta gaitā sniegtos izaicinājumus būvniecības un dzelzceļa nozarei, norādīja, ka Rail Baltica izbūve ir simtgades lielākais un vērienīgākais projekts, un tā ir pilnīgi jaunas dzelzceļa līnijas būvniecība, kāda Latvijā nav pieredzēta kopš 1937. gada, turklāt tā būs mūsu valstī jauna - 1435 mm standarta dzelzceļa līnija. Tāpat jāņem vērā, ka norisināsies jaunas līnijas izbūve blīvi apbūvētā pilsētvidē. Runājot par izaicinājumiem, viņš uzskaitīja: speciālisti un darba spēks, zināšanu pārnese un jaunu kompetenču veidošana, kā arī dažādu „spēlētāju” sadarbības prasmju attīstīšana.
J. Eiduks dzelzceļa jomas speciālistus iepazīstināja ar nacionālo projekta ieviesēju - Eiropas Dzelzceļa līnijām un tā atbildības jomām, kā arī norādīja, ka 2017. gadā ir paveikts daudz, lai sekmīgi virzītos uz priekšu ar jaunbūvējamā dzelzceļa projekta ieviešanu. Tā, piemēram, pērn sagatavoti sākotnējie tehniskie risinājumi projektēšanas uzsākšanai, izsludināts iepirkums par stacijas izveidi lidostā „Rīga” (tas tiks noslēgts 2018. gada martā) un iepirkums par Rīgas Centrālās stacijas, uzbēruma un tilta izbūvi. Tika uzsākta kultūrvēsturiskā mantojuma izpēte, izstrādāts īpašumu atsavināšanas plāns un uzsākta atsavināšana lidostas „Rīga” un Rīgas Centrālās stacijas teritorijās, pabeigta izpēte par Rail Baltica ietekmi uz aeronavigācijas sistēmu. Tika noslēgti līgumi ar nekustamo īpašumu vērtētājiem un mērniekiem, kā arī veikta klientu apmierinātības aptauja.
Latvijas Dzelzceļnieku biedrība apvieno dzelzceļa nozares profesionāļus ar mērķi veicināt mūsdienīgas dzelzceļa nozares veidošanos un sekmējot dzelzceļa nozares attīstību Latvijā, vienlaikus saglabājot un kopjot gadsimtu veidoto vēsturi un attīstot tradīcijas.
Jau ziņots, ka Rail Baltica ir dzelzceļa transporta projekts, kura mērķis ir integrēt Baltijas valstis Eiropas dzelzceļu tīklā, un tas šobrīd aptver četras Eiropas Savienības valstis – Poliju, Lietuvu, Latviju un Igauniju. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 km garu Eiropas sliežu platuma (1435 mm) dzelzceļa līniju ar maksimālo ātrumu 240 km/h, veicinot iedzīvotāju mobilitāti un kravu pārvadājumus ziemeļu-dienvidu virzienā, kā arī tautsaimniecības ilgtspējīgu un diversificētu attīstību un konkurētspēju, lai ar ātru un videi draudzīgu dzelzceļa transporta satiksmi savienotu metropoles Tallinu - Rīgu - Kauņu - Varšavu – Berlīni.