Iedzīvotāji izmanto iespēju konsultēties par Rail Baltica būvdarbiem Iecavā

28. Augustā, 2025

Rail Baltica informatīvajā dienā, kas 27. augustā notika Iecavas kultūras namā, iedzīvotājiem sniegtas vairāk nekā 30 individuālu konsultāciju par dažādiem projekta aspektiem – no pamattrases būvdarbu gaitas un īpašumu atsavināšanas līdz vides jautājumiem un piegādes ķēdes iespējām vietējiem uzņēmumiem.

 Pasākumu Bauskas novada un Iecavas iedzīvotājiem, kā arī citiem interesentiem organizēja Rail Baltica pamattrases būvnieks ERB Rail kopā ar projekta nacionālo ieviesēju Latvijā – uzņēmumu Eiropas Dzelzceļa līnijas.

Iedzīvotāji nāca sagatavojušies ar konkrētiem jautājumiem. Sarunas ar projekta pārstāvjiem bieži ieilga vairāk par desmit minūtēm, un daudzi pasākuma apmeklētāji izmantoja iespēju savus jautājumus uzdot pie vairākiem tematiskajiem galdiem, gūstot plašāku informāciju par dažādām tēmām. Lielāko interesi šoreiz izpelnījās būvdarbu gaitas tēma, kā arī jautājumi par Rail Baltica projektu kopumā.

Eiropas Dzelzceļa līnijas valdes priekšsēdētājs Māris Dzelme un Tehniskā departamenta vecākais tehniskais eksperts Gatis Gaņģītis atbildēja uz iedzīvotāju jautājumiem par projekta ieviešanu Latvijā. Apmeklētājus interesēja aktualitātes par pirmās kārtas tvērumu un termiņiem, būvuzņēmējiem, kas iesaistīti darbos, kā arī par projekta finansēšanas avotiem. Tāpat tika uzdoti specifiski jautājumi par novada teritoriju, piemēram, kāpēc konkrētos apvidos veikta koku izciršana, uz to tika sniegts skaidrojums, ka tas nepieciešams gan trases izbūvei, gan plānotajiem satiksmes mezgliem.

Iedzīvotājus interesēja arī autoceļi, pa kuriem notiks būvmateriālu piegādes dienvidu trases izbūvei. Projekta ieviesējs skaidroja, ka kopā ar būvuzņēmēju un Latvijas Valsts ceļu speciālistiem tiek izvērtēta ceļu noslodze un plānoti piegādes maršruti, lai tie iespējami mazāk ietekmētu novada iedzīvotāju ikdienu un apietu blīvi apdzīvotas vietas.

ERB Rail būvdarbu vadītājs Aivars Rēders sniedza skaidrojumus par būvdarbu norisi. Viņš saņēma daudz jautājumu par praktiskiem aspektiem, tostarp par konkrētiem būvdarbiem, kas notiek topošajā Rail Baltica infrastruktūras apkopes centrā pie Iecavas, par kravas transporta kustību un intensitāti Iecavā un tuvākajos apkārtnes ceļos, par valsts nozīmes ceļu krustošanās vietām ar dzelzceļu un to, vai tiks izbūvēti tilti pāri dzelzceļam un vai būvdarbu laikā šie ceļi netiks slēgti.

Pasākuma apmeklētāji vēlējās noskaidrot, vai materiālu piegādei paredzēts izmantot tikai autotransportu vai arī dzelzceļu, vai esošie ceļi pēc intensīvas izmantošanas tiks atjaunoti. Atbildot uz iedzīvotājus interesējošajiem jautājumiem, A. Rēders skaidroja, ka autoceļu vai ceļu posmu slēgšana nav plānota, savukārt īslaicīgās satiksmes organizācijas izmaiņas tiks noteiktas un saskaņotas valstī noteiktajā kārtībā. 

ERB Rail būvdarbu vadītājs uzsvēra, ka materiālu piegādēm iespēju robežās plānots izmantot arī dzelzceļu. Ar šo jautājumu gan būvnieks, gan Eiropas Dzelzceļa līnijas ir vērsušās pie Latvijas dzelzceļa, cerot nonākt pie risinājuma, kas palīdzētu kāpināt materiālu piegādes jaudas un atvieglot autoceļu noslodzi materiālu piegādēm Rail Baltica pamattrases būvniecībai.

Kravas transporta intensitāte šobrīd nepārsniedz 10 transporta vienību dienā, un satiksmes intensitātes pieaugums varētu būt sagaidāms nākamgad marta beigās. Darbu laikā autoceļu stāvoklis tiek regulāri uzraudzīts, un, ja radīsies bojājumi, būvnieks tos novērsīs būvniecības projekta ietvaros. ERB Rail pilnībā apzinās savu atbildību nodrošināt, lai iedzīvotāji autoceļus varētu droši un pilnvērtīgi izmantot arī būvdarbu laikā.

Savukārt Eiropas Dzelzceļa līnijas Nekustamo īpašumu atsavināšanas un apsaimniekošanas departamenta vērtēšanas speciāliste Gita Apine-Niedra konsultēja par īpašumu atsavināšanas un vērtēšanas jautājumiem projekta vajadzībām, kopā ar interesentiem kartēs izpētot trases novietojumu Bauskas novadā un iespējamo ietekmi uz īpašumiem.

Apmeklētāji uz tikšanos bija atnākuši labi sagatavojušies – izpētījuši publiski pieejamo informāciju par projektu, kas ļāva uzdot konkrētus jautājumus un saņemt detalizētas atbildes.

Tiem, kuriem konsultāciju laikā bija jāuzgaida, bija iespēja iepazīties ar informatīvajiem materiāliem, noskatīties video un fotomateriālus par Iecavas infrastruktūras apkopes centra būvdarbu gaitu.

“Šis nav vienreizējs pasākums – mēs apzināti veidojam regulāru dialogu ar sabiedrību, lai katrs iedzīvotājs, kuru skar būvdarbi vai nākotnes trase, varētu tieši uzdot savu jautājumu un saņemt atbildi no projekta komandas pārstāvjiem,” uzsvēra ERB Rail pārstāvis Miks Lūsis.

Šobrīd Rail Baltica būvlaukumā Iecavā turpinās intensīvi zemes darbi un iekšējās infrastruktūras izbūve, kas ir pamats turpmākajai dzelzceļa trases izbūvei. Pamattrasē ir uzsākti nesprāgušās munīcijas meklēšanas darbi, veicot zemes skenējumus.

Rail Baltica projekta īstenotāji uzsver, ka līdzīgas tikšanās ar sabiedrību būs arī turpmāk nozīmīgos projekta posmos, lai, veidojot dialogu ar vietējo kopienu, informētu par progresu, izzinātu noskaņojumu un atbildētu uz aktuālajiem jautājumiem, un stiprinātu uzticēšanos projektam.

Kā jau vēstīts, Rail Baltica pamattrases būvdarbi Latvijā sākas dienvidu posmā Misa–Lietuvas robeža, kas ir sadalīts sīkākos posmos – kopumā 11 būvatļaujās.

Rail Baltica Iecavas infrastruktūras apkopes punkta aptuveni 16 hektāru plašā teritorija pamattrases būvniecības laikā kalpos kā stratēģiska loģistikas bāze un pagaidu birojs pamattrases būvnieka ERB Rail komandai Rail Baltica pamattrases dienvidu posma izbūvei.