Jaunās Rail Baltica Centrālās dzelzceļa stacijas pamatos iemūrēta laika kapsula (+fotogalerija)
Uzsākot jaunu Rail Baltica projekta būvniecības posmu, lai atstātu vēstījumu nākotnes paaudzēm 20. jūlijā, Rail Baltica Rīgas Centrālā mezgla būvlaukumā, jaunās stacijas ēkas pamatos projektā iesaistītās puses svinīgi iemūrēja laika kapsulu. Laika kapsulas sagatavošana notika divos posmos – pagājušā gada septembrī, kad Rīgā tika uzņemts “Eiropas savienošanas ekspresis”, un šī gada jūlijā, uzsākot nākamo nozīmīgo projekta fāzi – jaunās stacijas pamatu izbūvi.
Kā ikviena apjomīga būvniecības projekta īstenošanā, tā arī Rail Baltica Rīgas Centrālā multimodālā mezgla realizācijā nozīmīgs posms ir laika kapsulas iemūrēšana. Jau rakstīts, ka kapsula sagatavota 2021. gada 21. septembrī, kad, klātesot Eiropas Komisijas Transporta ģenerāldirektorāta vadītājam Henrikam Hololejam (Henrik Hololei), Baltijas valstu satiksmes un infrastruktūras ministriem – Marium Skodim (Marius Skodis) (Lietuva), Tāvi Āsam (Taavi Aas) (Igaunija) un Tālim Linkaitam, kā arī projekta īstenotājiem no RB Rail un Eiropas Dzelzceļa līnijas, kapsulā tika ievietoti vēstījumi un piemiņas simboli nākotnes paaudzēm. 20. jūlijā pēc projekta progresa ziņojuma kapsulu papildināja Rīgas domes un projekta būvnieku – pilnsabiedrības BERERIX –pārstāvji.
“Pašlaik ik dienu Rail Baltica būvlaukumā Rīgas Centrālajā stacijā notiek intensīva virzība uz priekšu – ar katru dienu redzams, ka Rail Baltica kļūst par reālu infrastruktūras projektu. Mūsdienīgs dzelzceļa satiksmes savienojums ar Rietumeiropu Baltijas valstīm ir jo īpaši svarīgs šobrīd, kad Krievija karo Ukrainā. Jaunais dzelzceļš top par vēl vienu mūsu drošības savienojumu,” kapsulas iemūrēšanas pasākumā norāda satiksmes ministrs Tālis Linkaits.
“Ir sasniegta sarežģītākā Rail Baltica objekta nākamā gatavības pakāpe - tiek lieti Rail Baltica Centrālā multimodālā mezgla jaunās stacijas ēkas pamati. Šeit jau 2024. gada vidū iegūsim pilnvērtīgi funkcionējošu stacijas dienvidu daļu ar jauniem sliežu ceļiem. Šis ir objekts, kas kalpos nākamajām paaudzēm vēl ilgu laiku. Vienlaikus tiek veikti visi vajadzīgie priekšdarbi, lai dzelzceļa infrastruktūras būvdarbi tiktu uzsākti arī ārpus Rīgas, lai varētu nodrošināt visu nepieciešamo savlaicīgai pasažieru un kravu pārvadājumu savienojuma izveidei ar Eiropas transporta sistēmu,” uzsvēra Eiropas Dzelzceļa līnijas valdes priekšsēdētājs Kaspars Vingris.
“Ir pagājis gandrīz gads kopš Eiropas savienošanas ekspreša piestāšanas Rīgas Centrālajā dzelzceļa stacijā, lai simboliski iezīmētu Rail Baltica un Baltijas valstu iekļaušanu Eiropas dzelzceļa tīklā. Šajā laikā esam piedzīvojuši būtisku projekta attīstību, tai skaitā, aktīvi būvējot Rail Baltica Rīgas Centrālo dzelzceļa mezglu. Ir mainījies arī ģeopolitiskais konteksts, kas rada nepieciešamību arvien mērķtiecīgāk un arī ātrāk īstenot Rail Baltica būvniecību, lai izveidotu jaunu, stratēģisku transporta un militārās mobilitātes koridoru, savienojot Baltiju ar pārējo Eiropu,” sacīja Agnis Driksna, RB Rail AS valdes priekšsēdētājs un izpilddirektors. “Vēlos uzsvērt, ka Rail Baltica ir ilgtermiņa partnerību projekts, tādēļ īpaši novērtējam gan sadarbību ar būvniekiem un citiem projektā iesaistītajiem partneriem, kas turpina sevi pierādīt un raduši veidus, kā turpināt darbus arī šajos apstākļos, gan ES partneru atbalstu.”
Jaunās stacijas ēkas būvnieka BERERIX izpilddirektors Guntis Āboltiņš-Āboliņš pasākumā pauda gandarījumu, ka arī šajā Rail Baltica projekta daļā liela nozīme bijusi projekta nākotnes lietotāju jeb sabiedrības iesaistei. “Vairāk nekā 80 % ierosinājumu no sabiedrības un nevalstisko organizāciju puses funkcionalitātes un pieejamības risinājumu kontekstā racionālu diskusiju rezultātā ir ņemti vērā, vairāk nekā 90 % projektēšanas darbu ir pabeigti. Tādēļ varam droši un ar pārliecību uzsākt stacijas izbūvi. Jaunajai stacijai ir potenciāls kļūt par Rīgas vizītkarti – tā būs mūsdienīga, starptautiskām prasībām atbilstoša, droša, ilgtspējīga un, ne mazāk svarīgi, – veiksmīgi iekļausies Rīgas panorāmā. Savā laika kapsulas vēstījumā uzvērām šo būtisko sadarbības ar sabiedrību aspektu, jo tikai respektējot nākotnes lietotāju intereses, augstas raudzes starptautiskiem profesionāļiem iespējams sasniegt labu rezultātu,” teica viņš.
Prezentāciju ''Rail Baltica Rīgas Centrālais multimodālais mezgls – no projektēšanas līdz būvniecības darbiem un rezultātam'' skat. šeit
Pēc Rail Baltica Rīgas Centrālā multimodālā mezgla izbūves pilsētnieki un pilsētas viesi iegūs mūsdienu prasībām atbilstošu, estētiski pievilcīgu un ērtu stacijas infrastruktūru trīs līmeņos. Esošos peronus jeb platformas papildinās vēl divas jaunas platformas: visi peroni tiks paaugstināti, uzlabojot abu dzelzceļa platumu dzelzceļa lietotāju ērtības, iekāpjot vilcienos. Rīgas Centrālajā dzelzceļa stacijā atradīsies ne tikai transporta pakalpojumi, bet arī restorāni, kafejnīcas, uzgaidāmās telpas, pasažieriem nepieciešamie veikali u.c. pakalpojumi. Liela uzmanība projektēšanā pievērsta pieejamības risinājumiem – vājredzīgiem cilvēkiem paredzēta taktilā vadība no sabiedriskā transporta pieturvietām Gogoļa ielā līdz pat vilcienu platformām, tāpat kļūs pieejama 22 eskalatoru, 12 liftu un kāpņu sistēma u.c. risinājumi. Starp labākajām Eiropas dzelzceļa stacijām Rail Baltica Rīgas Centrālo dzelzceļa staciju ierindos arī virkne mobilitātes uzlabojumu – jauna “kiss&ride” iela drošai pasažieru atvešanai un sagaidīšanai, bagāžas nodošana un transportēšana līdz pat lidostai, ērti savienojumi ar Rīgas Starptautisko autoostu un citiem transporta mezgliem.