Rail Baltica dos impulsu valsts un Rīgas attīstībai
11. jūnijā Rīgā, Satiksmes ministrijā, notika svinīga projektēšanas un būvdarbu prezentācija „Rail Baltica Rīgas dzelzceļa tilta, uzbēruma un Rīgas Centrālās pasažieru stacijas kompleksā apbūves būvprojekta izstrāde un būvdarbi”. Svinīgā pasākumā, uzsākot Rail Baltica Centrālās stacijas kompleksās apbūves projekta realizāciju, prezentācijas dalībnieki atzina: Rail Baltica dos impulsu valsts un pilsētas attīstībai, kas kopumā rezultēsies Latvijas ekonomikas pieaugumā.
Pasākumu atklājot, satiksmes ministrs Tālis Linkaits teica: „Jaunuzbūvētā infrastruktūra veicinās pilnīgi jauna ekonomiskā koridora izveidi, efektīvu savienojumu, kas nodrošinās savstarpēju izmantojamību satiksmē starp Poliju, Baltiju un Somiju, kā arī multimodālus savienojumus starp jūras, dzelzceļa un auto transportu pārvadājumiem. Modernais ātrgaitas dzelzceļa savienojums piedāvās ērtu, drošu un videi draudzīgu alternatīvu pasažieru mobilitātei. Pasažieri Baltijā iegūs tādas pašas kvalitātes, ātruma un komforta līmeņa ceļošanas iespējas, kādas jau sen ir nodrošinātas mūsu kaimiņiem Eiropā.”
Ministram tika svinīgi pasniegts pirmais būvlaukuma tērps: drošības veste un ķivere, un T. Linkaits apsolīja būt regulārs viesis Centrālās stacijas kompleksa būvlaukumā, sakot: „Ceru, ka iekļausimies termiņos, kvalitātē un kvantitātē”.
Rail Baltica projekta īstenotāja Latvijā – uzņēmuma Eiropas Dzelzceļa līnijas valdes loceklis Kaspars Vingris klātesošiem teica, ka noslēgtais līgums ar personu apvienību BESIX RERE GROUP par Rail Baltica Rīgas dzelzceļa tilta, uzbēruma un Rīgas Centrālās pasažieru stacijas kompleksās apbūves būvprojekta izstrādi un būvdarbiem nozīmē to, ka konkursa uzvarētājs apņemas veikt pilnīgu būvprojekta izstrādi un saskaņošanu, kā arī būvdarbus, uzņemoties pilnu atbildību par projekta realizāciju. „Līgums sniedz iespēju visu izdarīt kvalitatīvi, termiņā un iekļaujoties budžetā. Īstenojot šo projektu, Rail Baltica dos impulsu valsts un galvaspilsētas attīstībai,” norādīja viņš. K. Vingris iepazīstināja ar apjomīgo projektu: kādi darbi paredzami un kādus ieguvumus saņems pasažieri, kad projekts būs realizēts, un piebilda, ka darbu organizēšana kārtās: no 2022.gada līdz 2024. gadam izbūvējot Dienvidu pusi (tirgus pusē) un pēcāk – Ziemeļu pusi, ļaus maksimāli izvairīties no daudzu pasažieru un vilcienu ikdienas ietekmēšanas.
„Tiks radīta pilsēta pilsētā: te būs ērti uzturēties, un gribēsies atkal atgriezties Rīgas Centrālajā stacijā – Baltijas sabiedriskā transporta metropolē,” teica K. Vingris.
Starptautiskā iepirkuma konkursa uzvarētājuzņēmumu pārstāvji atzina, ka ir pagodināti īstenot nozīmīgākā Rail Baltica objekta Latvijā projektēšanu un būvdarbus.
Guntis Aboltiņš-Āboliņš, RERE GRUPA valdes priekšsēdētājs (BESIX RERE GROUP), teica, ka Latvijas uzņēmumam jau ir ievērojama pieredze, strādājot partnerībā, tādējādi top „objekti ar ievērojamu valstisku ietekmi” tādi kā Nacionālā bibliotēka, Mākslas muzejs, Mežaparka estrāde, Stradiņu slimnīca, un norādīja, ka „šis projekts ir par pacietību, par sadarbību. Saprotams, ka lielākais darbs vēl priekšā, un, lai gan plašāka publika to vēl neredz, Beļģijā jau ir sācies aktīvs darbs pie projektēšanas,” teica viņš.
Riks Vandenbergs (Rik Vandenberghe), BESIX Group valdes priekšsēdētājs, publiku iepazīstināja ar uzņēmumu BESIX - lielāko būvuzņēmēju Beļģijā, kas darbojas kopš 1909.gada un kuram 65% darbu notiek ārzemēs. „Mēs realizējam projektus, kas izmaina izaicinājumu mērogus”, kā piemēru minot tādus BESIX paveiktos darbus kā OVT Terminālu Utrehtā (Nīderlande), Bijlmer ArenA Amsterdamā (Nīderlande), Roskildē uzbūvēto tiltu, kas savieno fjordus (Dānijā), Burj Khalifa 828 metrus augsto ēku Dubaijā, kuru dēvē arī par augstāko celtni pasaulē, Lielo Ēģiptes muzeju u.c.
„Esam pagodināti par iespēju īstenot dzīvē Rail Baltica vīziju, kas Rīgu un valsti kopumā iecels jaunā attīstības līmenī. Lai gan šis ir sarežģīts projekts, kopā – partnerībā – tas ir paveicams,” teica R. Vandenbergs.
Guntis Aboltiņš-Āboliņš iepazīstināja arī ar šī projekta darbuzņēmēju – Itālijas uzņēmumu Rizzani de Eccher, kuru ievērojamāko būvojektu sarakstā ir tādi objekti kā metro Dubajā, Jamal Abdul Nasser ielas – ievērojama apjoma satiksmes mezgla Kuveitā, Grand Mangalar viadukta Kartagenā (Kolumbijā), Ričmondas lidostas dzelzceļa Vankūverā (Kanādā) izbūve u.c. objekti.
Jānis Lange, Latvijas Dzelzceļš padomes priekšsēdētājs, apsveica visus klātesošos ar tik nozīmīga projekta uzsākšanu. „Man tuvs ir teiciens, ka infrastruktūra maina ģeogrāfiju. Rail Baltica projekts ir ne tikai tilts uz Eiropu, tā ir runa arī par jaunajām tehnoloģijām, jauniem - Eiropas - sliežu ceļiem, mobilitāti, kravu diversifikāciju un konkurētspēju, kas rezultēsies potenciālā Latvijas ekonomikas pieaugumā,” teica J. Lange.
Ilze Purmale, Rīgas domes Pilsētvides attīstības pārvaldes vadītāja, klātesošajiem atgādināja galvaspilsētas startēģisko mērķi - vīziju: Rīga ir kultūras, tūrisma un biznesa centrs – atpazīstama Eiropas metropole. „Rail Baltica „ienākšana” Rīgas centrā ļaus šos stratēģiskos mērķus īstenot,” piebilda viņa, norādot arī uz vairākiem būtiskiem ieguvumiem: dzelzceļa kravu novirzīšanu no centra, kas ir labi no drošības un gaisa kvalitātes viedokļa, to, ka Centrālā stacija ļaus attīstīties par Baltijas centrālo multimodālo satiksmes mezglu, būs ērts, ātrs savienojums ar starptautisko lidostu „Rīga”, tiks savienota Vecpilsēta ar Latgales priekšpilsētu un jaunais tilts pār Daugavu ļaus attīstīties Pārdaugavas apkaimēm, t.sk., Torņkalnam u.c. „Lai iegūtu tik nozīmīgu transporta mezglu, arī mums – pilsētai – ir jādomā plašāk par pārvietošanās veidiem, kas nozīmē, ka dzelzceļa saistītai infrastruktūrai nepieciešami ievērojami pārkārtojumi, kas rada bažas, jo, lai baudītu ieguvumus no tik nozīmīga - simtgades – projekta, tajā ir jāpiedalās ne tikai pilsētai, bet arī valstij,” teica I. Purmale.
Timo Rīhimeki (Timo Riihimäki), kopuzņēmuma RB Rail valdes priekšsēdētājs, uzstājoties, teica: „Rīgas Centrālā stacija ir nozīmīgs objekts un pagrieziena punkts Rail Baltica projektā. Līdz šim tas ir lielākais projektēšanas un būvniecības līgums, kas parakstīts projektā. Turklāt tas būs arī visredzamākais un taustāmākais pierādījums Rail Baltica progresam Latvijā. Man ir prieks redzēt spēcīgu partnerību starp Beļģijas BESIX un Latvijas RERE Group, apvienojot starptautiskās un vietējās zināšanas. Partnerība simboliski atspoguļo Rail Baltica projektu - valstu un starptautiskos partnerus, kas kopīgi strādā reģiona labā. Ir paveikts ievērojams darbs, un turpmākajos gados būs vēl daudz jāpaveic. Skaidrs, ka Rīgas Centrālās stacijas projekts nebūs viegls, bet es priecājos, ka līdzšinējā sadarbība ar valsti, Rīgas pašvaldību un Latvijas Dzelzceļš jau ir vainagojusies panākumiem. Ir ļoti svarīgi Rail Baltica projektā strādāt kopā cieši, atklāti un pragmatiski, lai attīstītu staciju un apkārtējās teritorijas kā jaunu pērli skaistās Rīgas sirdī. Šī multimodālā transporta mezgla projekta līguma vērtība līdz šim Baltijas reģionā ir nepieredzēta. Tāpēc ir ļoti svarīgi, lai mēs turpinātu darbu ar visu atbildību un rūpību, un pierādītu Latvijas, Baltijas un ES nodokļu maksātājiem pievienoto vērtību par katru iztērēto eiro. Mēs esam sākuši projektēšanas darbus galvenajā līnijā visās trijās valstīs. Runājot par Latviju: mēs gatavojamies parakstīt tā sauktos Centrālās daļas projektēšanas līgumus, tostarp par Rīgas apvedceļu un Rail Baltica savienojumu ar Rīgas lidostu. Esam arī uzsākuši iepirkumus pārējām trases dienvidu un ziemeļu daļām Latvijā. Ar katru noslēgto līgumu mēs esam soli tuvāk Rail Baltica īstenošanai, ko sagaida klienti Baltijas valstīs un tālāk Eiropā.”
Jau informējām, ka 29. maijā Rail Baltica projekta īstenotājs Latvijā – uzņēmums Eiropas Dzelzceļa līnijas nosēdza līgumu ar starptautiskā iepirkuma konkursa „Rail Baltica Rīgas dzelzceļa tilta, uzbēruma un Rīgas Centrālās pasažieru stacijas kompleksā apbūves būvprojekta izstrāde un būvdarbi” uzvarētāju - personu apvienību BESIX RERE GROUP, kurā apvienojušies uzņēmumi N.V. BESIX S.A. (Beļģija) un SIA RERE BŪVE (Latvija).
Līgumā ir apvienotas prasības objekta projektēšanai un būvniecībai, un to parakstot, konkursa uzvarētājs apņemas veikt pilnīgu būvprojekta izstrādi un saskaņošanu, kā arī būvdarbus, uzņemoties pilnu atbildību par projekta realizāciju. BESIX RERE GROUP projektēšanu un būvdarbus veiks, pamatojoties uz metu konkursā izvēlēto risinājumu. Tas ir arhitektu biroja PLH Arkitekter sadarbībā ar COWI (Dānija) izstrādātais stacijas un tā apkārtnes attīstības projekta mets.
Rail Baltica ieviešanas rezultātā Rīgas centrā tiks izveidots mūsdienīgs multimodāls satiksmes mezgls, kas palielinās mobilitāti, drošību, pieejamību, kā arī piešķirs Rīgai jaunus vaibstus, vizuāli un funkcionāli savienojot līdz šim ar dzelzceļa uzbērumu atdalītās pilsētas daļas, kā arī ar jaunu dzelzceļa tiltu ērti savienojot Daugavas abus krastus arī gājējiem un riteņbraucējiem. Šī projekta finansējumu 81-85% robežās nodrošina ES infrastruktūras savienošanas instruments, bet atlikušo daļu – Latvijas valsts budžeta līdzekļi. ES atbalsta saņēmējs un projekta īstenotājs ir LR Satiksmes ministrija. Projekta īstenošana notiks kārtās.
Atgādināsim, ka Eiropas Dzelzceļa līnijas 2017. gada 21. aprīlī izsludināja starptautisku publisku iepirkumu divās kārtās „Rail Baltica Rīgas dzelzceļa tilta, uzbēruma un Rīgas Centrālās pasažieru stacijas kompleksā apbūves būvprojekta izstrāde un būvdarbi” būvprojekta izstrādes, autoruzraudzības un būvdarbu veikšanas nodrošināšanai. Iepirkuma 1. kārtā kvalifikācijas pieteikumi tika saņemti no 7 starptautiskām apvienībām, tai skaitā Latvijas lielākajiem būvuzņēmumiem. Iepirkuma otrajā kārtā, kura tika izsludināta 2018. gada augustā, sacensību turpināja 6 starptautiskas apvienības – augstas raudzes profesionāļi ar globālu pieredzi dzelzceļa un tiltu infrastruktūras projektēšanā un būvniecībā.
2018. gada 3.decembrī konkursa 2. kārtai savus pieteikumus iesniedza divi pretendenti: personu apvienība BESIX RERE GROUP un personu apvienība ITL Rail Baltica. Personu apvienības BESIX RERE GROUP finanšu piedāvājuma cena (bez PVN) bija 430 538 203.00 EUR, bet personu apvienības ITL Rail Baltica – 545 454 000.00 EUR. Šis bija starptautiska iepirkuma noslēdzošais posms, pēc kura pieteikumu izvērtēšanas konkursa komisija pieņēma lēmumu slēgt līgumu ar personu apvienību BESIX RERE GROUP, uzticot konkursa uzvarētājam veikt projektēšanu un būvdarbus.