Rail Baltica pamattrases izveidē Latvijā – būtiska cieša sadarbība ar Bauskas novada pašvaldību

26. Augustā, 2025

Rail Baltica projekta īstenotājs Latvijā – uzņēmuma Eiropas Dzelzceļa līnijas 25. augustā pirmajā pamattrases būvobjektā – topošā infrastruktūras apkopes punkta teritorijā pie Iecavas – rīkoja tehnisko sapulci par topošās dzelzceļa trases risinājumiem Bauskas novadā.

Lai apspriestu pamattrases risinājumus un to optimizāciju Bauskas novadā, kā arī būvdarbu gaitu dzelzceļa trases pirmajās būvatļaujās ar Bauskas pašvaldības vadītāju Aivaru Mačeku, sapulcē piedalījās Satiksmes ministrijas Rail Baltica projekta departamenta direktors Gatis  Silovs un satiksmes ministra padomniece Kristīne Pudiste, Eiropas Dzelzceļa līnijas valdes loceklis Jānis Naglis un Tehniskā departamenta vecākais tehniskais eksperts Gatis Gaņģītis, Rail Baltica pamattrases būvnieka ERB Rail ieinteresēto pušu vadītājs Māris Saukāns un būvinženiera Italferr ieinteresēto pušu vadītājs Jānis Šņore.


Sanāksmē projekta ieviesēja pārstāvji J. Naglis un G. Gaņģītis iepazīstināja klātesošos ar plānotajām izmaiņām Rail Baltica pamattrases tehniskajos risinājumos Bauskas novadā, stāstot, kā norit darbs pie atsevišķu risinājumu apjoma izslēgšanas, tehnisko risinājumu optimizācijas un standarizācijas. Piemēram, ievērojamu ietaupījumu var rast, samazinot dzelzceļa uzbērumu augstumu vai atsevišķu ceļa pārvadu skaitu, kā arī ar citu tehnisko risinājumu samazinājumu. Tehniskie eksperti turpina darbu pie turpmāka izmaksu samazinājuma tehniskajiem risinājumiem, vienlaikus analizējot ilgtermiņa ietekmi uz funkcionalitāti, izmaksām un normatīvajām prasībām.


Pamattrases būvnieka ERB Rail ieitneresēto pušu vadītājs Māris Saukāns ieskicēja būvdarbu gaitu, stāstot, ka pašlaik notiek intensīvi zemes darbi un iekšējās infrastruktūras izbūve topošā infrastruktūras apkopes punkta teritorijā pie Iecavas – pirmajā aktīvajā lielapjoma būvniecības posmā Rail Baltica pamattrasē Latvijā. Norit arī sagatavošanās darbu uzsākšanai pamattrases pirmajās četrās būvatļaujās (11 kilometru garumā), kur paredzēta teritorijas attīrīšana, piekļuves ceļu izbūve utt.

Projekta būvnieks plāno loģistiku, lai materiālu piegādes iespējami mazāk ietekmētu ceļu stāvokli un satiksmes intensitāti, tāpēc, iepazīstoties ar piegādes ceļiem un materiālu uzglabāšanas vietām, Bauskas novada pašvaldības vadītājs Aivars Mačeks norādīja, ka autoceļu jautājums ir aktuāls, un būtiski, lai dzelzceļa trases izbūve pēc iespējas mazāk skartu iedzīvotāju ikdienas gaitas.

Satiksmes ministra padomniece Kristīne Pudiste norādīja, ka būtisks dialogs ar vietējām kopienām, lai novērtētu, cik samērīga ir risinājumu optimizācija un kā tā skars iedzīvotājus.

 
„Projekta ieviesējorganizācijas allaž bijušas atvērtas dialogam ar ieinteresētajām pusēm. Piemēram, Rail Baltica Rīgas Centrālā mezgla projektēšanas laikā regulāri tikāmies ar dažādām pusēm – vairāk nekā 100 partneriem, uzklausot to ierosinājumus un apmēram 80 % no tiem iekļaujot būvniecības risinājumos. Arī šobrīd, kad sākti pirmie darbi Rail Baltica pamattrases izbūvē Bauskas novadā, apzināmies, cik svarīgs ir regulārs dialogs ar Rail Baltica pamattrases ieviešanā iesaistītajām pusēm un vietējām kopienām. Tas palīdz fiksēt sadarbības izaicinājumus un iespējas, un rast labākos risinājumus izbūvei. Tādēļ nepieciešamības gadījumā šādas sapulces organizēsim arī turpmāk,” saka Jānis Naglis, Eiropas Dzelzceļa līnijas valdes loceklis.

Lai nodrošinātu tiešu dialogu starp projekta īstenotājiem un sabiedrību par būvdarbu progresu, tehniskajiem risinājumiem un lokālajiem ietekmes jautājumiem, trešdien, 27. augustā, no plkst. 15.00 līdz 18.00 Iecavas kultūras namā notiks Rail Baltica informatīvā diena Bauskas novada un Iecavas iedzīvotājiem. Tas gaitā iedzīvotāji varēs uzzināt aktuālo informāciju par Rail Baltica pamattrases būvdarbu gaitu un tuvākajos mēnešos gaidāmajiem darbiem, kā arī klātienē uzdot interesējošos jautājumus un saņemt atbildes no speciālistiem.

Jau ziņots, ka Rail Baltica pamattrases būvdarbi Latvijā sākas dienvidu posmā Misa–Lietuvas robeža, kas ir sadalīts sīkākos posmos – kopumā 11 būvatļaujās. Iecavas infrastruktūras apkopes punkta aptuveni 16 hektāru plašā teritorija pamattrases būvniecības laikā kalpos kā stratēģiska loģistikas bāze un pagaidu birojs pamattrases būvnieka ERB Rail komandai Rail Baltica pamattrases dienvidu posma izbūvei.