Rail Baltica stacijas projektēšana lidostā „Rīga” tuvojas finišam
Šogad tiks pabeigta Rail Baltica stacijas, saistītās infrastruktūras un estakādes būvprojektēšana starptautiskajā lidostā „Rīga”.
Jaunā Rail Baltica stacija, sliežu ceļi, visas sistēmas un būves tiks pilnībā integrētas esošajā lidostas infrastruktūrā, veidojot modernu un daudzfunkcionālu pasažieru apkalpošanas kompleksu, kas būs savienots ar lidostas pasažieru termināļa jauno paplašinājumu.
Jau tagad varam sniegt ieskatu tajā, kas ir paredzēts šajā projektā, un iepazīties ar stacijas un apkārtnes funkcionalitāti.
Kārļa Ulmaņa gatves pārvads
- Kopējais pārvada garums ir 113 metri.
- Uz K.Ulmaņa gatves tiek saglabātas četras braukšanas joslas (katrā virzienā).
- Izbūvējot jauno infrastruktūru, vietējiem iedzīvotājiem tiks izveidoti jauni piekļuves ceļi, lai nokļūtu uz saviem īpašumiem.
- Uz K.Ulmaņa gatves tiks pārnestas un izbūvētas modernas sabiedriskā transporta pieturas pārvada skartajā teritorijā.
Uzbērums līdz K. Ulmaņa gatvei
- Tiks izbūvētas trokšņu slāpējošas sienas.
- Tur, kur būs nepieciešams, tiks izmantotas vibrāciju absorbējošas tehnoloģijas.
- Uzbēruma izveide un nepieciešamās trokšņu slāpēšanas tehnoloģijas ļaus saglabāt iedzīvotāju dzīves komforta līmeni.
Pirmā dzelzceļa estakāde Latvijā
- Lai dzelzceļš aizņemtu mazāk vietas, Rail Baltica dzelzceļš un stacija lidostā „Rīga” tiks izvietota uz estakādes. Tā sāksies lidostas teritorijā un stiepsies visā lidostas teritorijā 2 km garumā, vienā līmenī ar perspektīvā termināla reģistrācijas zāli. Estakādes augstums būs apmēram 10 metri, dodot iespēju izmantot vietu arī zem tās un ļaus netraucēt lidostas operatīvo darbību.
- Paredzēts izbūvēt divus dzelceļa ceļus, lai t.s. shutlle jeb ekspresis uz lidostu un Centrālo staciju Rīgā varētu kursēt abos virzienos.
- Tiks pielietoti aizsargājoši risinājumi - elektromagnētisko lauku absorbējošas konstrukcijas.
Rail Baltica stacijas ēka starptautiskajā lidostā „Rīga”
- Lidosta iegūs jaunu ārējo arhitektonisko izskatu. Respektējot Latvijas koka arhitektūras tradīcijas, koks būs dominējošais fasādes elements un šis vērienīgais infrastruktūras projekts būs starptautiskās lidostas „Rīga” jaunā seja, kā arī reprezentēs valsti kopumā.
- Stacija būs 3 līmeņu (stāvu) ēka, kur zemes līmenī būs auto stāvvietas, 2. stāvā - uzgaidāmās telpas, biļešu tirdzniecības automāti, informācijas stendi, bet 3. stāvā - dzelzceļa platforma. Lai ērtāk būtu nokļūt nepieciešamajā stāvā, tiks izbūvēti vairāki eskalatori un lifti.
- Ātrākai un ērtākai pasažieru plūsmai tiks izveidots dzelzceļa stacijas savienojums ar lidostas jauno pasažieru terminālu. Rail Baltica stacija lidostā „Rīga” tiek veidota tā, lai pēc būvniecības pabeigšanas tiktu uzlabota publiskā piekļūšana un mobilitāte, veidojot pieejamu un mūsdienīgu infrastruktūru.
- Pasažieriem, kuri uz lidostu ieradīsies ar automašīnu, sabiedrisko transportu, velosipēdu, kā arī atlidojošiem pasažieriem zemes līmenī tiks izbūvēts zaļais koridors. Tā būs platība brīvai pasažieru kustībai gan no lidostas termināla, gan uz to.
- Stacijas apkārtnē arī tiks izbūvēta auto stāvvieta, veloceliņš, velo novietnes, elektroauto uzlādes vietas, jauni piekļuves ceļi.
- Jaunie risinājumi nodrošinās nebijušu mobilitāti un ērtības pasažieriem, jo plānots, ka t.s. shutlle jeb ekspresis uz lidostu un Centrālo staciju Rīgas centrā kursēs katras 15 minūtes.
- Bagāžas pārvietošanas sistēma nodrošinās iespēju pasažieriem nodot bagāžu jebkurā Rail Baltica dzelzceļa stacijā, un tālāk ceļojot ar lidmašīnu no lidostas „Rīga”, bagāžu varēs saņemt galamērķī. Šāds risinājums pārvietošanos padara daudz ērtāku un neapgrūtina brīvā laika pavadīšanu.
Jau ziņojām, ka pērn martā Eiropas sliežu platuma dzelzceļa projekta ieviesējs Latvijā SIA Eiropas Dzelzceļa līnijas noslēdza pirmo Rail Baltica projektēšanas un autoruzraudzības līgumu par Rail Baltica stacijas, saistītās infrastruktūras un estakādes būvprojektēšanu starptautiskajā lidostā „Rīga” ar atklātā starptautiskā konkursa uzvarētāju - trīs valstu uzņēmumu apvienību „PROSIV” („Sintagma” (Itālija), „Prodex” (Slovākija) un „Vektors T” (Latvija)). Līguma kopējā summa ir 4,5 miljoni eiro.
Šis projekts ir diezgan komplicēts, jo, to realizējot, jānodrošina lidostas infrastruktūras un tās teritorijā esošās komercdarbības nepārtrauktība. Tas prasīs būvdarbu izsvērtu plānošanu, jo starptautiskajā lidostā „Rīga” vienlaikus norisināsies vairāki vērienīgi projekti: līdztekus Rail Baltica stacijas izbūvei plānota arī lidostas termināla paplašināšanas 6. kārta un jauna gaisa satiksmes vadības torņa būvniecība.