Karstas diskusijas sabiedriskajā apspriedē Mārupē
Sākotnējā sabiedriskā apspriede par jaunbūvējamo Eiropas sliežu platuma dzelzceļa projektu Rail Baltica 7. martā Mārupē izvērtās ar karstām diskusijām. Lai arī mārupieši pēc skaļām diskusijām atteicās apspriest trases piedāvājumu, kas bija veidots pēc iedzīvotāju un uzņēmēju ieteikumiem, interese par konkrēto novietojumu bija liela un sarunas – ieinteresētas.
Jau iepriekš ziņots, ka pēdējo nedēļu laikā plašumā vērtās mārupiešu skeptiskā attieksme pret Rail Baltica trases novietojumu Mārupes novadā, kas ved uz lidostu „Rīga”. Vēl pirms sabiedriskās apspriedes RB Latvija, kas veic trases detalizēto izpēti, pārstāvji tikās gan ar novada uzņēmējiem, gan iedzīvotājiem, uzklausot viedokļus par trases novietojumu un skaidrojot argumentus, kas ir bijis par pamatu šādam trases novietojumam. Ieteikumu rezultāta uz 7. marta sabiedrisko apspriedi tika sagatavots vēl viens Rail Baltica trases variants, kas atbilda Mārupes iedzīvotāju, uzņēmēju ieteikumiem. Lai gan iedzīvotāji atteicās apspriest šo trases piedāvājumu, projekta autori sapulces gaitā vairākkārt uzsvēra, ka ir gatavi turpināt sadarbību ar mārupiešiem, lai kopīgi izveidotu visoptimālāko – iedzīvotāju, pašvaldības un valsts interesēm visatbilstošāko – Rail Baltica trases variantu šajā novadā.
Sabiedriskajā apspriedē piedalījās pilnsabiedrības RB Latvija, kā arī Satiksmes ministrijas, Starptautiskās lidostas „Rīga”, kā arī SIA Estonian, Latvian & Lithuanian Environment pārstāvji.
RailBaltica.info jau informējis, ka, realizējot dzelzceļa savienojumu caur Mārupes novadu, tiks nostiprinātas lidostas „Rīga” kā galvenā Baltijas reģiona „spēlētāja” pozīcijas, līdztekus veidojot jaunas iespējas loģistikas biznesam (t.sk. aviokravām), radot jaunas darba vietas, nodokļu ieņēmumus gan novada, gan valsts budžetā. Kā būtisks ieguvums jāmin tas, ka tālākā nākotnē būs iespēja attīstīt vietējo dzelzceļa satiksmi posmā Bauska – Iecava – Ķekava – Olaine – Mārupe – Lidosta – Rīgas Centrālā stacija, ļaujot Jaunmārupes un Mārupes iedzīvotājiem sasniegt Rīgas centru, izmantojot dzelzceļu. Trases izbūve dos arī iespēju sakārtot vietējo novada infrastruktūru, kā arī izveidot nepieciešamos pievadus un pārbrauktuves.
RB Latvija norāda, ka uz šo jaunbūvējamā dzelzceļa projekta plānojumu jāskatās ne tikai šaurā novada ietvaros, kurā ir izvēlēts esošo apbūvi maksimāli neskarošs trases projekts, bet arī jāapzinās, ka kopīgi būvējam infrastruktūru nākamajām paaudzēm.
Kā zināms, kopš pagājušā gada norit projekta Rail Baltica Latvijas posma detalizēta tehniskā izpēte un ietekmes uz vidi novērtējums, kuru veic pilnsabiedrība RB Latvija. Pētnieki ir identificējuši iespējamo trases novietojumu Latvijas teritorijā, kuram šogad februārī tika uzsākts ietekmes uz vidi novērtēšanas (IVN) process. Tā sākotnējā sabiedriskā apspriešana ilgs no šī gada 23. februāra līdz 15. martam. No 16 plānotajām sabiedriskajām apspriešanām atlikušas vēl divas: 10. martā Zaķumuižā, Ropažu novadā un 11. martā Rīgā.
Atbilstoši sākotnējās sabiedriskās apspriešanas ietvaros saņemtajiem sabiedrības ierosinājumiem, nosacījumiem un Vides pārraudzības valsts biroja programmai tiks sagatavots IVN ziņojums, nodrošinot šī ziņojuma sabiedrisko apspriešanu līdz 2015. gada beigām. Tādējādi tiks iegūts turpmākas darbības akcepts galvenajam Rail Baltica trases variantam Latvijā.
Foto: Edijs Pālens