Baltijas valstis vienojas par Rail Baltica projekta finansēšanas un īstenošanas modeli
Latvija, Lietuva un Igaunija vienojušās par jaunbūvējamā Eiropas sliežu platuma dzelzceļa projekta Rail Baltica finansēšanas un īstenošanas modeli, visas deviņas projektā iesaistītās puses katra savā galvaspilsētā to apliecinās ar saviem parakstiem līgumā.
Līgumā tiks noteiktas organizāciju lomas iepirkumu procesos: gan Baltijas valstu kopuzņēmuma a/s RB Rail, gan arī nacionālo projekta ieviesējuzņēmumiem: Rail Baltic Estonia OU, Igaunijas tehniskajam regulatoram, Rail Baltica Statyba UAB, Lietuvos Geležinkeliai AB un SIA Eiropas Dzelzceļa līnijas.
Vienošanās par triju valstu kopīgā līguma parakstīšanu nenāca viegli, ņemot vērā katras valsts atšķirīgos likumus un juridiskos procesus. Tā gan neesot tikai Baltijas valstu problēma, tā ir visos Eiropas Savienības starpvalstu projektos, presei atzinusi Baiba Rubesa, a/s RB Rail valdes priekšsēdētāja. Atbilstoši līgumam RB Rail būs centrālā koordinatora loma projektā. Uzņēmums vadīs iepirkumus, nodrošinās projekta īstenošanu, kā arī mārketinga un biznesa aktivitātes, skaidroja RB Rail vadītāja.
Līdz šim Baltijas valstīm domstarpības bija tādos jautājumos kā pievienotās vērtības nodokļa sadale par Rail Baltica darbiem, iepirkumu modelis projektā, kā arī par RB Rail valdes locekļu iecelšanu. RB Rail padomes sēdē 7. septembrī Baltijas valstu pārstāvji vienojās par turpmāko iepirkumu modeli un atbildības sadalījumu projekta Rail Baltica realizēšanā. Visi projekta iepirkumi tiks dalīti trijās grupās: iepirkumi, kurus organizēs tikai kopuzņēmums RB Rail, konsolidētie iepirkumi, kurus īstenos kopuzņēmums, un iepirkumi, kurus īstenos nacionālo valstu ieviesējorganizācijas stingrā kopuzņēmuma uzraudzībā. Domstarpības nu esot atrisinātas, ziņo TVNET.
Lai sniegtu pilnīgu informāciju par katras projektā Rail Baltica iesaistītajās organizācijas atbildības lomu, tai skaitā – par iepirkumu organizēšanu, kā arī par citiem jautājumiem, 5. oktobrī plkst.10:30 Latvijas Republikas Satiksmes ministrijā tiks rīkota preses konference, kurā piedalīsies Baiba Rubesa, a/s RB Rail valdes priekšsēdētāja, Indreks Oravs (Indrek Orav), Rail Baltic Estonia valdes loceklis, Dins Merirands, SIA Eiropas Dzelzceļa līnijas valdes loceklis un Ramūns Rimkus (Ramūnas Rimkus), Lietuvas Republikas Satiksmes ministrijas Budžeta un valsts īpašumu apsaimniekošanas pārvaldes Stratēģiskās plānošanas departamenta vadītājs.
Preses konferenci varēs noskatīties arī tiešsaistē gan Latvijā, gan arī citās Baltijas valstīs: LETA interneta vietnē www.leta.lv, kā arī Lietuvas un Igaunijas mediju internetvietnēs: http://www.15min.lt un http://www.postimees.ee. Mediju pārstāvji, kuri nepiedalīsies preses konference klātienē, varēs uzdot jautājumus, izmantojot interaktīvo digitālo platformu Sli.do. Jautājumus var iesūtīt arī e-pastā uz adresi: ligita.brodina@vilands.lv.
Jau ziņots, ka Rail Baltica projekts paredz jaunas 1435 mm jeb Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas izbūvi Baltijas valstīs, lai ar ātru un videi draudzīgu dzelzceļa transporta satiksmi savienotu metropoles Tallinu – Rīgu – Kauņu – Varšavu – Berlīni.