Sadala atbildību un pilnvaras ES finansējumam projektā Rail Baltic/Rail Baltica
Jaunbūvējamā Eiropas sliežu ceļu platuma dzelzceļa projekta Rail Baltica centrālais koordinators – a/s RB Rail, kā arī Igaunijas Ekonomikas un sakaru ministrija, Latvijas Satiksmes ministrija un Lietuvas Transporta un komunikāciju ministrija 20. jūnijā Roterdamā parakstīja līgumu starp finansējuma saņēmējiem (Inter-beneficiary agreement), tā sperot pirmo soli atbildības noteikšanā par Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta (Connecting Europe Facility jeb CEF fonda) finansējuma pārvaldīšanu.
Parakstītais līgums nosaka visu pušu atbildību un pilnvaras CEF līdzekļu saņemšanā un izlietošanā. Saskaņā ar līgumu par visu ES līdzekļu (kas ir ap 85% no kopējā finansējuma dzelzceļa būvniecībai) saņemšanu un izlietošanu Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūrai (Innovation and Networks Executive Agency jeb INEA) atbildīgs ir triju Baltijas valstu kopuzņēmums a/s RB Rail.
„Projekta Rail Baltica sekmīgai īstenošanai bija nepieciešams noteikt, kādas ir saistības starp RB Rail un trīs valstu labuma guvējiem jeb beneficiaries, kas ir šo valstu par projektu atbildīgās ministrijas. Līgums paredz, ka visām trim projektā iesaistītajām valstīm būs vienādi nosacījumi, balstoties uz kuriem, pārskaitīs ES finansējumu. Tāpat būs vienāda atskaitīšanās kārtība, kā arī vienotas prasības līgumos, kas tiks slēgti konkrētu aktivitāšu īstenošanai,” skaidro a/s RB Railvaldes priekšsēdētāja Baiba Rubesa.
Līgumu parakstīja a/s RB Rail valdes priekšsēdētāja Baiba Rubesa, Igaunijas Ekonomikas un sakaru ministrijas ģenerālsekretāra vietnieks Ahti Kuningas, Latvijas Satiksmes ministrijas valsts sekretārs Kaspars Ozoliņš un Lietuvas transporta un sakaru ministrs Rimantas Sinkevičius
Jau ziņojām, ka pērn 10. jūlijā Eiropas Komisija (EK) paziņoja, ka dzelzceļa projekts Rail Baltica pirmajā kārtā saņems Eiropas Savienības (ES) līdzfinansējumu vairāk nekā 80 % apmērā. Šie līdzekļi paredzēti Rail Baltica projekta 1. posma īstenošanai: Latvijai piešķirtais ES finansējums 238 miljoni eiro galvenokārt tiks izmantoti „Rīgas loka” dzelzceļa posma būvniecībai (kas ietver arī stacijas izbūvi lidostā „Rīga”), „Rīgas loku” plānots sākt būvēt 2018. gadā un pabeigt līdz 2022. gadam.
Jau ziņots, ka Rail Baltica projekts paredz jaunas 1435 mm jeb Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas izbūvi Baltijas valstīs, lai ar ātru un videi draudzīgu dzelzceļa transporta satiksmi savienotu metropoles Tallinu – Rīgu – Kauņu – Varšavu – Berlīni.