Informācija par projektu

Par projektu

Rail Baltica Rīgas Centrālā stacija – mūsdienīgs multimodāls satiksmes mezgls ar saistīto infrastruktūru – ir viena no divām starptautiskajām stacijām Rail Baltica dzelzceļa trasē Latvijā.

  • Rail Baltica Rīgas Centrālā mezgla projekts aptver Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas kompleksa izbūvi, jaunu Eiropas platuma sliežu, dzelzceļa pārvadu un jauna tilta pār Daugavu būvniecību.

Latvijas valdība 2024. gada decembrī definēja prioritāros Rail Baltica posmus un darbus, kas jāveic Latvijā, lai pirmās kārtas ietvaros līdz 2030. gadam izveidotu ātrgaitas dzelzceļa līnijas koridoru starp Polijas robežu un Tallinu, t.sk. būvdarbu pabeigšanu Rail Baltica Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas dienvidu daļā, lai nekavējoši varētu uzsākt ekspluatēt jauno infrastruktūru. 

Valdībā vēl jālemj par vienas starptautiskās stacijas savienošanu ar Rail Baltica pamattrasi projekta pirmajā kārtā, izbūvējot Eiropas sliežu platuma (1435 mm) dzelzceļa infrastruktūru posmā „Upeslejas - dzelzceļa stacija „Rīgas Centrālā stacija” vai „Misa - pasažieru stacija „Starptautiskā lidosta „Rīga””.

Rail Baltica ieviešanas rezultātā Rīgas centrā tiks izveidots mūsdienīgs multimodāls satiksmes mezgls, kas palielinās mobilitāti, drošību, pieejamību, kā arī piešķirs Rīgai jaunus vaibstus, vizuāli un funkcionāli savienojot līdz šim ar dzelzceļa uzbērumu atdalītās pilsētas daļas, kā arī ar jaunu dzelzceļa tiltu ērti savienojot Daugavas abus krastus arī gājējiem un riteņbraucējiem.

Rail Baltica projekts ir kā katalizators trases apkārtnē esošo teritoriju attīstībai, un tas ir licis pārvērst šo projektu no sliežu projekta uz attīstības projektu, kas maina apkārtnes. Rail Baltica izbūve dod impulsu pilsētas centra attīstībai.

Izbūvējot jauno Centrālo staciju, esam ceļā uz pilnvērtīgu iekļaušanos pašu labāko Eiropas dzelzceļa staciju tīklā (vairāk lasiet šeit).

Būvniecība

2020. gada novembrī tika sākta Rail Balticabūvniecība Latvijā ar pirmo – sarežģītāko trases objektu: Rail Baltica Rīgas Centrālā mezgla izbūvi.

Būvniecību veic divās daļās – dienvidu un ziemeļu pusē – un tam pakārtotās izbūves kārtās, nodrošinot, ka projekta būvniecības laikā pasažieru un kravas vilcienu kustība cauri Rīgai notiek netraucēti.

Piesaistot līdzekļus no Eiropas Atveseļošanas fonda, kā arī Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta (CEF) un Latvijas valsts finansējums ļaus pabeigt dienvidu puses būvdarbus tiktāl, lai stacijas ēka var kalpot esošā 1520 mm sliežu ceļa pasažieru vilcienu apkalpošanai jau 2027. gada vasarā.  
Būvdarbi šajā posmā ietver stacijas ēkas uzgaidāmās telpas stāva un stacijas jumta darbus, ieskaitot piekļuves uz platformām un platformu apdares darbus, kā arī piekļuves izveidi stacijas ēkai gan no stacijas laukuma puses, gan no Satiksmes ministrijas ēkas puses. Pasažieru ērtai nokļūšanai uz platformām būs pieejams lifts, kā arī tiks izbūvētas paaugstinātas platformas drošai iekāpšanai un izkāpšanai no vilciena. Tāpat plānots uzstādīt pasažieru informēšanas sistēmu.

Konkrētāk paveiktos darbus var skatīt interaktīvajā izbūves plānā 

Jaunās stacijas spilgtākās iezīmes būs pieejamība, ērtības un funkcionalitāte. Izbūvētā stacijas daļa būs pieejama dažādām sabiedrības grupām, t.sk. cilvēkiem ar ierobežotām kustību spējām. Pabeidzot staciju, būs sperts svarīgs solis Rīgas un visas Latvijas attīstībā, veidojot mūsdienīgu un multimodālu transporta infrastruktūru.

Būvdarbus veic starptautiskā konkursa uzvarētājs - būvsabiedrība BERERIX, kuru veido Beļģijas lielākais būvniecības uzņēmums BESIX Group, nacionālais būvnieks RERE Būve un Itālijas uzņēmums Rizzani de Eccher, projektēšanas un būvdarbu uzraudzību veic būvinženieri no Egis-Deutche Bahn, bet būvprojekta ekspertīzi nodrošina vietējie eksperti no Firma L4 un Forma2.  Būvniecību veic, pamatojoties uz metu konkursā izvēlēto risinājumu. Tas ir arhitektu biroja PLH Arkitekter sadarbībā ar COWI (Dānija) izstrādātais stacijas un tā apkārtnes attīstības projekta mets. PLH Arkitekter kā meta autori uzrauga ieceres īstenošanu.

Saskaņā ar metu, pilns Rīgas Centrālā mezgla izbūves plāns paredz Eiropas sliežu platuma dzelzceļa ievadīšanu Rīgas centrā, izveidojot mūsdienīgu multimodālu satiksmes mezglu – izbūvējot mūsdienu prasībām atbilstošu, estētiski pievilcīgu un ērtu stacijas infrastruktūra trīs līmeņos, jaunus sliežu ceļus, kas nodrošinās Rail Baltica starptautisko un lidostas savienojumu vilcienu, kā arī Latvijas reģionālo (starppilsētu un piepilsētas) vilcienu apkalpošanu. Vairāk par 2016. gadā notikušo starptautisko metu konkursu “Rail Baltica Rīgas dzelzceļa tilta un Rīgas Centrālā multimodālā sabiedriskā transporta mezgla kompleksas apbūves iecere” varat lasīt šeit

Prezentāciju ''Rail Baltica Rīgas Centrālais multimodālais mezgls – no projektēšanas līdz būvniecības darbiem un rezultātam'' skat. šeit

Kartes


Video

Kā taps jaunais Rail Baltica tilts pār Daugavu Rīgā. Ir sākusies jaunā Rail Baltica tilta pār Daugavu būvniecība. Respektējot galvaspilsētas vēsturi, jaunajā tilta konstrukcijā saglabās esošā dzelzceļa tilta ikonisko izskatu. Tas būs jauns 900 metru garš dzelzceļa tilts, kurš būs pieejams arī gājējiem un velobraucējiem. Vairāk par tilta parametriem, pirmajiem būvdarbiem un īpašām izbūves metodēm uzzini video!

 

Rail Baltica Rīgas Centrālās stacijas spāru svētki:

2024. gada janvārī pabeidza uzstādīt ceturto Rail Baltica Rīgas Centrālās stacijas jumta arku ēkas dienvidu pusē:

Rail Baltica Centrālā mezgla būvlaukums trijos gados. Time lapse video apskatiet, kāds progress sasniegts Rail Baltica Centrālās stacijas būvlaukumā trijos gados – no 2021. līdz 2023. gada nogalei – no uzbēruma norakšanas līdz platformām un stacijas ēkai

Progress Rail Baltica Rīgas Centrālā mezgla būvlaukumā 2023. gada nogalē:

Divi gadi Rail Baltica Rīgas Centrālā mezgla būvniecībā

Rail Baltica Rīgas Centrālais mezgls

Rail Baltica  Riga Central station



 

Rail Baltica Rīgas Centrālās stacijas funkcionalitāte



Infografikas

Infografikās attēlota vīzija, ko paredz projekts pilnā gatavībā

Kas paredzēts Rail Baltica Rīgas Centrālajā dzelzceļa stacijā

Jaunais tilts pār Daugavu 


 

Vizualizācijas

Vizualizācijās attēlota vīzija, ko paredz projekts pilnā gatavībā

Avots: PLH Arhitekter vizualizācijas




Avots: BERERIX vizualizācijas

Rīgas Centrālās stacijas vīzija

Video

RB Rīgas stacijas transporta mezgla izpēte

Iepazīsties ar dokumentu šeit.

 

Rīgas Centrālās stacijas interaktīvā pieredze

Iepazīsties ar interaktīvo pieredzi šeit.

Pieteikties uz konsultāciju
Mūsu speciālisti visdrīzākajā laikā ar Jums sazināsies, lai vienotos par tikšanos!