Latvija atbalsta projekta Rail Baltica pieteikuma iesniegšanu Eiropas Komisijā
Valdības sēdē dots „zaļais signāls”, lai pieteiktos Eiropas Savienības finansējuma saņemšanai jaunbūvējamā Eiropas sliežu platuma projektam Rail Baltica.
Ministru kabineta sēdē izskatīts Satiksmes ministrijas sagatavotais informatīvais ziņojums „Par Rail Baltica projekta nacionālās izpētes progresu un kopīga Baltijas valstu pieteikuma gatavošanu iesniegšanai „Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta” (EISI) pirmajam uzsaukumam”. Šo ziņojumu valdība konceptuāli atbalstīja 17. februāra sēdē. Satiksmes ministrijai uzdots nodrošināt pieteikuma sagatavošanu EISI pirmajam uzsaukumam par visu Latvijai pieejamo EISI Kohēzijas fonda daļas finansējumu 240 miljonu eiro apmērā.
Rail Baltica ir lielākais publiskās dzelzceļa lietošanas infrastruktūras izbūves projekts pēdējos 100 gados un tas ir starptautisks pārrobežu projekts ar lielu Eiropas pievienoto vērtību, veidojot savienojumu trūkstošajā Eiropas platuma dzelzceļa infrastruktūras posmā. Projekts paredz jaunas 1435 mm jeb Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas izbūvi Baltijas valstīs, lai ar ātru un videi draudzīgu dzelzceļa transporta satiksmi savienotu metropoles Tallinu – Rīgu – Kauņu – Varšavu – Berlīni (un tālākā nākotnē pagarinot maršrutu līdz Venēcijai). Latvijai tas izmaksātu 1,27 miljardus eiro, bet visās trīs Baltijas valstīs kopā – 3,68 miljardus eiro. Eiropas Komisija arētu līdzfinansēt 85 % no kopējām šī projekta izmaksām.
Trīs Baltijas valstis ir vienojušās, ka kopā ar EISI pieteikumu tiks iesniegta kopīga valstu atbalsta vēstule Rail Baltica projekta realizēšanai, vēlreiz apstiprinot to, kas minēts Latvijas, Lietuvas un Igaunijas valdību vadītāju deklarācijās, t.i., ka Rail Baltica ir nozīmīgs projekts Baltijas valstīm un valstis ir gatavas šo projektu realizēt pilnā apmērā. Valdība lēma, ka satiksmes ministrs Anrijs Matīss pilnvarots parakstīt kopīgu Baltijas valstu atbalsta vēstuli. Sagatavoto pieteikumu un atbalsta vēstuli plānots iesniegt Eiropas Komisijā līdz 2015. gada 26. februārim.
Kā jau iepriekš informēts, kopš pagājušā gada norit projekta Rail Baltica Latvijas posma detalizēta tehniskā izpēte un ietekmes uz vidi novērtējums, kuru veic pilnsabiedrība RB Latvija. Pētnieki ir identificējuši iespējamo trases novietojumu Latvijas teritorijā, kuram februārī tiek uzsākts ietekmes uz vidi novērtēšanas (IVN) process. Tā sākotnējā sabiedriskā apspriešana ilgs no šī gada 23. februāra līdz 15. martam. Tad atbilstoši sākotnējās sabiedriskās apspriešanas ietvaros saņemtajiem sabiedrības ierosinājumiem, nosacījumiem un Vides pārraudzības valsts biroja programmai tiks sagatavots IVN ziņojums, nodrošinot šī ziņojuma sabiedrisko apspriešanu līdz 2015. gada beigām. Tādējādi tiks iegūts turpmākas darbības akcepts galvenajam Rail Balticatrases variantam Latvijā.