Valdības rīcības plānā: Rail Baltica projekta īstenošana
Latvijas Ministru kabineta 10. februārī apstiprinātajā valdības rīcības plānā turpmākajiem četriem gadiem iekļauts arī jaunbūvējamais Eiropas sliežu platuma dzelzceļa projekts Rail Baltica.
Valdības rīcības plāns (VRP) ir cieši sasaistīts ar valsts attīstības mērķiem un konkrētiem sasniedzamiem rādītājiem un nosaka valdības darba kārtību un īstenojamos pasākumus nozaru politikās. Valdības darba prioritātes ir: tautsaimniecības izaugsme, ģimenes un indivīda dzīves kvalitāte un valsts drošība, pie kā paredzēts strādāt, īstenojot kopumā 183 valdības deklarācijas uzdevumus. VRP ir ieplānota rīcība katrā no 183 deklarācijas uzdevumiem, piedāvājot kopā 572 VRP pasākumus deklarācijas īstenošanai. VRP paredz īstenot pasākumus tādās jomās kā: tautsaimniecība, sociālā un ienākumu nevienlīdzība un veselība, demogrāfija un kultūra, nacionālā identitāte, saliedētība, reemigrācija un informatīvā telpa, tiesu sistēmas reformas, ārpolitika un sabiedrības drošība un aizsardzība. Vienlaikus tiks uzsākta arī Eiropas strukturālo un investīciju fondu programmu ieviešana 2014.–2020. gada plānošanas periodā.
Valdība transporta nozares sadaļā iekļāvusi apņemšanos uzsākt Rail Baltica projekta īstenošanu un Eiropas standarta platuma dzelzceļa izbūves darbus, izmantojot Eiropas Savienības fondu resursus. Sadarbībā ar Lietuvu un Igauniju līdz šā gada 26. februārim iecerēts sagatavot un iesniegt Eiropas Komisijai kopīgu Baltijas valstu pieteikumu Rail Baltica projekta īstenošanai, piesaistot finansējumu no „Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta” (EISI). Līdz šī gada beigām sadarbībā ar Lietuvu un Igauniju tiks izstrādāts Baltijas valstu starpvaldību līguma projekts Rail Baltica realizēšanai.
2015. gada laikā tiks turpināta Rail Baltica projekta detalizētā tehniskā izpēte – „Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltica Latvijas posma detalizēta tehniskā izpēte un ietekmes uz vidi novērtējums”, kuras rezultātā tiks noteikts precīzs plānotās dzelzceļa līnijas Rail Balticanovietojums Latvijas teritorijā un veiktas nepieciešamās izpētes un priekšdarbi dzelzceļa līnijas būvprojektēšanas, zemju atsavināšanas un būvniecības procesu uzsākšanai.
Tāpat valdības rīcības plānā pausta apņemšanās līdz 30. novembrim veikt papildu izpētes saistībā ar Rail Baltica projektu: „Rail Baltica dzelzceļa līnijas intermodālā kravu loģistikas centra Latvijā darbības plāna un tehnisko risinājumu izstrāde”, „Optimāls multimodālā pasažieru termināla novietojums Rīgā atbilstoši Rail Baltica līnijas prasībām” un „Kustības vadības organizācijas modeļu izpēte Rail Baltica dzelzceļa līnijas Latvijas posmam”.
Jau ziņots, ka Rail Baltica ir dzelzceļa transporta projekts. Tā mērķis ir integrēt Baltijas valstis Eiropas dzelzceļu tīklā, izbūvējot jaunu 1435 mm jeb Eiropas standarta platuma dzelzceļa līniju Baltijas valstīs. Ar ātru un videi draudzīgu dzelzceļa transporta satiksmi tiks savienotas metropoles Tallinu – Rīgu – Kauņu – Varšavu – Berlīni (tālākā nākotnē pagarinot maršrutu līdz Venēcijai). 2025. gadā paredzēts atklāt Rail Baltica savienojumu Tallina-Rīga-Kauņa, bet 2030. gadā – savienojumu ar Varšavu. Kopējās Rail Baltica projekta izmaksas paredzētas 3.7 miljardi eiro, projekta izmaksas Latvijā pēc iepriekšējās izpētes paredzētas 1.3 miljardu eiro apmērā.